• Kråkes mamma

Vilka kläder ska man köpa?

Grabben började på förskolan i höstas och jag är fortfarande en aning förvirrad när det kommer till hur han ska kläs. Vanliga inomhuskläder är inget problem och ej heller tjock overall nu på vintern. Men sen under vår säsongen vad ska dom då ha på sig ute?

I höstas hade vi vanliga mjukiskläder och sen fleece overall + regnställ om det regnade/var blött på backen. Hade tänkt försöka få tag på en del kläder på mellandags rean och vill veta vad som är värt att satsa på.

Vad är skillnaden på skalbyxor och överdragsbyxor? Vi har fått en överdrags overall, när ska den användas (ska han ha fleece under den)? Behöver jag köpa ett underställ i ull?

Usch vad pinsamt det här känns men hellre det än att lillen ska vara felklädd.

• Svar på tråden Vilka kläder ska man köpa?
  • 1005H

Pinsamt ska du INTE tycka det är! Herregud det finns ju en djungel där ute och alla gör och tycker olika så det är inte lätt att veta vad som är bäst. Men för oss så har polarn o pyrets skalkläder varit oväderliga. Dom har vi ÅRET OM (bortsett från den kallaste vintern då vi har overall såklart)! Behöver inte köpa några regnkläder heller då dessa tål regn minst lika bra. Så vi har alltså ett set om en vindfleecejacka, fleecebyxor (ej pop), skaljacka och byxor. Detta kan man variera för att passa vilket väder som helst! :)

Lycka till med klädlekandet! :) 

• Flickan och kråkan

Vi har lite allt möjligt till våra . För tillfället är det vinteroverall och så har de ullunderställ på sig. Upptill har de haft dubbelt ull nu. Vi har alltid galonställ till båda hängandes på förskolan. De är lätta att dra över allt. Vi har även skalkläder som vi har med då vi tycker att det behövs. Galonisar tycker vi fungerar utmärkt när det är jättelerigt och de sitter i vatten- och geggamojapölar. När det är mer sådär småregnigt så tycker jag skalkläder passar bättre och de används uteslutande hemma så de åker fram och tillbaka. Hur mycket som behövs under beror ju på temperatur och om man har en "frysnisse" eller ett mer "varmblodigt" barn. Jag har en av varje. Jag kikar mycket på de tester som görs på regnkläder etc. och försöker köpa dem som fått bra i testen helt enkelt. Dyrast är inte alltid bäst. Vad gäller skalkläder har våra för tillfället fjolårets byxor som har varit jättebra. Äldsta har en jacka från pop som vi köpt på rea och yngsta en everest.

• Kråkes mamma

Tack för era svar Glad. Just nu har lillen 4 overaller (varav en tunnfodrad), 1 tjock jacka och 1 skaljacka samt fleece jacka + byxor och en overall. Lillen bor växelvis hos mig och sin pappa så vi försöker ha ytterkläder, skor, mössor, vantar och dylikt hemma hos oss båda men det blir mycket kläder minst sagt. (det har hänt att någon av oss har fått panik åka hem till den andra med just en overall).

Ska helt klart kolla efter skalkläder men lurar på om vi inte behöver minst två sett så det finns ett extra om det ena är i tvätten. Kanske tom 3 set? Ett hos mig, ett hos pappa och ett som används om ni förstår hur jag menar.

Tipsa gärna om bra märken på barnkläder. Vi har en del Didriksson och McKinley som vi har fått av mina föräldrar och vänner och jag tycker att det vi har är av bra kvalitet. Dock har jag eller pappan inte själva råd att köpa kläder i den prisklassen. Är t.e.x Kax från Kappahl bra? Såg att dom hade en hel del ytterkläder.

• Flickan och kråkan
    Kråkes mamma skrev 2012-12-10 13:41:14 följande:
    Tack för era svar Glad. Just nu har lillen 4 overaller (varav en tunnfodrad), 1 tjock jacka och 1 skaljacka samt fleece jacka + byxor och en overall. Lillen bor växelvis hos mig och sin pappa så vi försöker ha ytterkläder, skor, mössor, vantar och dylikt hemma hos oss båda men det blir mycket kläder minst sagt. (det har hänt att någon av oss har fått panik åka hem till den andra med just en overall).

Ska helt klart kolla efter skalkläder men lurar på om vi inte behöver minst två sett så det finns ett extra om det ena är i tvätten. Kanske tom 3 set? Ett hos mig, ett hos pappa och ett som används om ni förstår hur jag menar.

Tipsa gärna om bra märken på barnkläder. Vi har en del Didriksson och McKinley som vi har fått av mina föräldrar och vänner och jag tycker att det vi har är av bra kvalitet. Dock har jag eller pappan inte själva råd att köpa kläder i den prisklassen. Är t.e.x Kax från Kappahl bra? Såg att dom hade en hel del ytterkläder.
    Man får hålla koll på testerna. Förra året var t.ex. Lindex skalkläder väldigt bra. Hade vattenpelare på 10000. Vi köpte dem lite stora förra året så båda har dem även i år. I år har Lindex däremot varit riktigt dåliga. De hade vattenpelar på enbart 2000 och läcker vatten som ett såll vad jag förstått. Sedan är det bra att passa på på reor etc. Jag köpte t.ex på mig tre soft shell jackor av frånReima (kanonkvalitet) för en spottstyver på rea. Billigare än de billigaste kedjorna. Sedan behöver man faktiskt inte så många om man har lite framförhållning. Vi har inte dubbelt av något till våra barn och det har gått fint. Vi har i och för sig egen tvättmaskin så kan slänga in det direkt om det behövs. Mer än två har jag svårt att tro behövs.
  • Indianica

Du har fått flera bra svar, men kortfattat: På våren behöver man dels värme och dels skydd mot väta och vind. Det som skyddar mot väta skyddar också mot vind och då kan du välja galonbyxor eller skalbyxor. Skalbyxorna är lite smidigare än galonbyxor, men båda funkar. Under skal- eller galon ska barnet ha en mjuk byxa i collegetyg eller fleece. På överkroppen ska barnet ha en jacka och är det kallt ska det ha en tjockare tröja under, t ex fleece eller ull.

På fötterna är allvädersstövlar bra att ha, det är stövlar med "lurv"/foder alltså inuti eller vattentäta gympaskor (skor med goretex)

Hur Lindex och Kap Ahl funkar beror på barnet. Har slitvargar som slitit hål på skalbyxor på en vecka (Kax) medan Helly Hansens skalbyxor höll i en hel säsong utan en skråma och även om Helly Hansen var dyrare i inköp var det alltså ett bättre köp, eftersom de billiga hade så kort livslängd.

Tyvärr är det så att bra märken är dyra märken om man är ute efter kläder som inte nöts så snabbt. Ett lite billigare alternativ är Genis som har bra pris på t ex fleeceset som är bra och på bra strumpor, men annars köper vi Helly Hansen, Isbjörn, Didriksson, Polarn&Pyret samt Reimas ytterplagg. Visst kostar dem en del, men jag lägger undan 300 kr per månad till bra ytterkläder så blir inte utgifterna så dramatiska varje säsong.

• Mellanmjölkens land

Vi har ett PoP skalset (köpt på rean i somras) ytterst. Får se om vi testar KappAhls nästa år. Utgår man från vårt barn räcker det med en omgång skalkläder och sen kan man kompletera med ett galonsett.

Vad man behöver under beror ju på temperaturen och hur rått det är i luften. Ungefär så här kör vi:

0-5 grader: Underställ (syntet eller ull) + fleece
    5-10 grader:Bara fleece
    ~10 grader: Vanliga bomulskläder
    ~15 grader: Så lite som möjligt

Vi har även lite olika tjocklekar på fleece så att man kan anpassa.

En torr dag kan man ju t ex ta en vindfleece istället för skaljackan så nån typ av tjockare fleecejacka är lämpligt.

Har man en begränsad budget tycker jag ica maxis kläder är klart prisvärda. Vi har underställ och fleece därifrån och tycker de funkat klockrent. Har även köpt lite begagnat.

Ullstrumpor är en bra idé och fodrade stövlar (alt tjocka sockor).

• tilj75

Jag har fleecegalonisar (fodrade galonisar) på vår och höst, overall (tjocktröja, tjocksockar mm efter temperatur) på vintern, vanliga galonisar på sommaren vid regn.
    Det funkar faktiskt utan fyra ombyten skalkläder och annat väldigt dyrt. Bara man håller koll på om de är varma eller kalla.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
Svar på tråden Vilka kläder ska man köpa?