Hjälp!! 5-månaders bebis kommer aldrig in i djupsömn på natten
Min son som är 5 månader sover väldigt oroligt på nätterna. Det är katastrof rent ut sagt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.
Det började när han var 4 månader och han började få tänder. Då hade han ont, det kliade och han vart mycket störd av tandsprickningen. Då hade jag fullt förståelse varför han inte sov så bra. Men efter att tandsprickningen började lugna ner sig fortsatte de dåliga nätterna. Låt mig beskriva hur nätterna är för oss:
Han lägger sig för natten mellan 19.30-20.30 alltid, vi lägger honom på kudden på sidan (han har vant sig att sova på sidan efter att han var tvungen till det då han fick platt bakhuvud). Han skriker nästan alltid när vi lägger honom, hysteriskt skrik vissa kvällar. Både jag och min man måste vara med och natta för en måste hålla hans händer och se till så hans napp är i munnen för den vill han ha. Den andre måste vagga honom i rumpan för att han ska lugna ner sig. Tappar man greppet om händerna vänder han sig över på rygg och ligger och ålar sig och då kan han verkligen inte lugna ner sig.
När han väl lugnat ner sig och somnat sover han kanske 1-1,5h utan problem (kanske behöver hjälpa till med nappen han tappat). När jag (eller min man) går och lägger sig (en av oss samsover med honom i vår säng o den andre sover i gästrummet) vaknar han alltid till efter ca.10-15 min och då börjar problemet. Han kommer i stort sett aldrig in i djupsömn igen på hela natten. Man får ligga och vagga honom i rumpan och stoppa in nappen tills man tror att han somnat igen, men så fort man släpper så vaknar han och så får man börja om.
Detta börjar gå oss på nerverva, visst man har ju räknat med lite mindre sömn som småbarnsförälder men detta känns inte normalt. Enligt bvc är allt normalt...
Jag ammar + ger honom gröt ca. 30 min - 1h innan han ska sova.
Någon som känner igen sig eller har några tips? Jag gör snart vad som helst.