• Mamma MB

Hjälp!! 5-månaders bebis kommer aldrig in i djupsömn på natten

Min son som är 5 månader sover väldigt oroligt på nätterna. Det är katastrof rent ut sagt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.
    Det började när han var 4 månader och han började få tänder. Då hade han ont, det kliade och han vart mycket störd av tandsprickningen. Då hade jag fullt förståelse varför han inte sov så bra. Men efter att tandsprickningen började lugna ner sig fortsatte de dåliga nätterna. Låt mig beskriva hur nätterna är för oss:
    Han lägger sig för natten mellan 19.30-20.30 alltid, vi lägger honom på kudden på sidan (han har vant sig att sova på sidan efter att han var tvungen till det då han fick platt bakhuvud). Han skriker nästan alltid när vi lägger honom, hysteriskt skrik vissa kvällar. Både jag och min man måste vara med och natta för en måste hålla hans händer och se till så hans napp är i munnen för den vill han ha. Den andre måste vagga honom i rumpan för att han ska lugna ner sig. Tappar man greppet om händerna vänder han sig över på rygg och ligger och ålar sig och då kan han verkligen inte lugna ner sig.
    När han väl lugnat ner sig och somnat sover han kanske 1-1,5h utan problem (kanske behöver hjälpa till med nappen han tappat). När jag (eller min man) går och lägger sig (en av oss samsover med honom i vår säng o den andre sover i gästrummet) vaknar han alltid till efter ca.10-15 min och då börjar problemet. Han kommer i stort sett aldrig in i djupsömn igen på hela natten. Man får ligga och vagga honom i rumpan och stoppa in nappen tills man tror att han somnat igen, men så fort man släpper så vaknar han och så får man börja om.
    Detta börjar gå oss på nerverva, visst man har ju räknat med lite mindre sömn som småbarnsförälder men detta känns inte normalt. Enligt bvc är allt normalt... 

Jag ammar + ger honom gröt ca. 30 min - 1h innan han ska sova. 

Någon som känner igen sig eller har några tips? Jag gör snart vad som helst.

• Svar på tråden Hjälp!! 5-månaders bebis kommer aldrig in i djupsömn på natten
  • Natulcien

Kan ni inte söva honom i famnen då? Det låter ju hemskt att hålla fast honom...? Han kanske får panik av det..?

Sen kanske gröten kan vara en bov i dramat..? Om han får ont i magen av den, menar jag. Har ni provat att återgå till helamning. Alla bebisar klarar inte av fast föda så tidigt som vid 5 månader...

Och det kan inte vara så att han inte är tillräckligt trött? Alternativt har ont någonstans?

Det var mina spontana tankar...

• Firestarter
    Natulcien skrev 2012-12-04 17:40:19 följande:
    Kan ni inte söva honom i famnen då? Det låter ju hemskt att hålla fast honom...? Han kanske får panik av det..?

Sen kanske gröten kan vara en bov i dramat..? Om han får ont i magen av den, menar jag. Har ni provat att återgå till helamning. Alla bebisar klarar inte av fast föda så tidigt som vid 5 månader...

Och det kan inte vara så att han inte är tillräckligt trött? Alternativt har ont någonstans?

Det var mina spontana tankar...
    Ja, precis, testa att ta bort gröten och sluta hålla fast honom till att börja med, det där låter ju helgalet!
  • tundra

Hur många uppvak per natt blir det?
    Hur länge har det hållit på? Några månader eller veckor eller dagar?

• JanaLiiN

Som ovan. Sluta med gröt. Prova att sluta med napp också, det är tufft ett par dagar men sen slipper man de eviga uppvaken för tappad napp.

• Liverithe

Hur är hans sömn på dagarna? Kan han vara övertrött? (kan förklara skrikiga kvällar och kanske också orolig natt?) I den åldern brukar man ju säga att "sömn föder sömn". Hoppas det blir bättre snart!

• Mamma MB

Testade igår kväll att inte ge honom gröten, ammade bara i sovrummet och han somnade vid bröstet. Det gick smidigt och han sov 2h, sen skulle jag gå o lägga mig. Va händer? Jo han vaknar 10 min senare och börjar som han brukar. Så jag tror inte det är gröten som är boven.

tundra skrev 2012-12-04 19:00:14 följande:
    Hur många uppvak per natt blir det?
    Hur länge har det hållit på? Några månader eller veckor eller dagar?

Oj, det är svårt att säga hur många det blir men det pendlar mellan var 30:e minut till en i timmen. Han vaknar inte helt men sätter man inte in nappen eller vaggar honom vaknar han helt och då är det jättesvårt att få honom att somna.
    Det har hållit på i nästan 1,5 månad, sen han blev 4 månader. Det har kanske vart max 2 nätter som han har sovit bra, sen har det vart samma mönster varje natt.

Liverithe skrev 2012-12-04 19:18:28 följande:
    Hur är hans sömn på dagarna? Kan han vara övertrött? (kan förklara skrikiga kvällar och kanske också orolig natt?) I den åldern brukar man ju säga att "sömn föder sömn". Hoppas det blir bättre snart!

Sömnen på dagarna varierar. Han kan sova länge om man är ute och promenerar. Är vi hemma sover han oftast bara en halvtimma åt gången ca.3 ggr/dag. Han kan säkert vara övertrött men försöker verkligen få honom att sova länge på dagen. Men det är svårt när han sover hemma.

• Antilopen

Men alltså TS, det här låter ju helgalet. Ni är två vuxna som håller fast er lilla bebis under hysteriska skrik - hör du inte hur sjukt det låter?! Varför får han inte somna i famnen och sova bredvid dig under natten? Ge honom bröstet när han vaknar på natten. Han kanske saknar närheten. Han är ju så himla liten!

• Mamma MB
    Antilopen skrev 2012-12-05 10:49:24 följande:
    Men alltså TS, det här låter ju helgalet. Ni är två vuxna som håller fast er lilla bebis under hysteriska skrik - hör du inte hur sjukt det låter?! Varför får han inte somna i famnen och sova bredvid dig under natten? Ge honom bröstet när han vaknar på natten. Han kanske saknar närheten. Han är ju så himla liten!
    Ok, tror nog ni missförstått mig ganska mycket. Självklart tar vi upp honom om han börjar skrika hysteriskt och vi håller inte fast honom på det sättet. Herregud, jag mår illa bara av tanken att ni tror att vi håller fast honom på det sättet. Vi håller i hans händer (vilket han tycker om!) och vaggar honom i rumpan. Varför vi gör det är för att vi försöker se om han kan somna själv med hjälp av vi ligger jämte honom tills han somnar. Och han sover jämte mig på natten, varje natt! Förut sov han i sin egen säng men sen detta började har vi börjat samsova med honom. 
    Menar du att jag ska ge honom bröstet varje halvtimma då han börjar komma in i sin ytliga sömn för att få honom att somna helt?? (har aldrig kunnat ligga och amma honom av flera skäl)  
  • Antilopen
    Mamma MB skrev 2012-12-05 11:17:20 följande:
    Ok, tror nog ni missförstått mig ganska mycket. Självklart tar vi upp honom om han börjar skrika hysteriskt och vi håller inte fast honom på det sättet. Herregud, jag mår illa bara av tanken att ni tror att vi håller fast honom på det sättet. Vi håller i hans händer (vilket han tycker om!) och vaggar honom i rumpan. Varför vi gör det är för att vi försöker se om han kan somna själv med hjälp av vi ligger jämte honom tills han somnar. Och han sover jämte mig på natten, varje natt! Förut sov han i sin egen säng men sen detta började har vi börjat samsova med honom. Menar du att jag ska ge honom bröstet varje halvtimma då han börjar komma in i sin ytliga sömn för att få honom att somna helt?? (har aldrig kunnat ligga och amma honom av flera skäl)

Då ber jag om ursäkt för att jag missförstod dig. Ja, jag menar absolut att du ska ge honom bröstet varje halvtimme, eller så ofta som behövs. Jag har legat och ammat hela nätterna under jobbiga perioder med utvecklingsfaser tänder, förkylningar osv. Tror du att du kan lära dig att liggamma? I.o.m att han är så liten så tror jag att det är det han behöver. Nappen ger inte samma närhet, värme och trygghet som att ligga tätt intill mamma och snutta på bröstet. Får han ingen mat alls på natten, bara napp?
  • Natulcien

Får han bara napp och buff i rumpan på natten? Ingen mat alls? För då kanske han, helt enkelt, är hungrig..? Jag skulle rekommendera dig att amma honom när han vaknar.

• Mamma MB
    Antilopen skrev 2012-12-05 11:59:23 följande:

Då ber jag om ursäkt för att jag missförstod dig. Ja, jag menar absolut att du ska ge honom bröstet varje halvtimme, eller så ofta som behövs. Jag har legat och ammat hela nätterna under jobbiga perioder med utvecklingsfaser tänder, förkylningar osv. Tror du att du kan lära dig att liggamma? I.o.m att han är så liten så tror jag att det är det han behöver. Nappen ger inte samma närhet, värme och trygghet som att ligga tätt intill mamma och snutta på bröstet. Får han ingen mat alls på natten, bara napp?
    Natulcien skrev 2012-12-05 12:17:09 följande:
    Får han bara napp och buff i rumpan på natten? Ingen mat alls? För då kanske han, helt enkelt, är hungrig..? Jag skulle rekommendera dig att amma honom när han vaknar.

Jo han äter på natten med, oftast runt 03.00.
  • Mamma MB
    Antilopen skrev 2012-12-05 11:59:23 följande:

Vänjer han sig inte vid att hela tiden få bröstet när han blir minsta orolig då? Så gjorde vi de första veckorna innan han fick börja med napp men sen när nappen kom in i bilden så ersatte den smuttandet. Jag fick väldiga besvär med såriga bröstvårtor i början eftersom han hela tiden ville suga på dom. Därför va det väldigt skönt när han kunde börja med nappen.

• Antilopen
    Mamma MB skrev 2012-12-05 12:51:26 följande:
    Vänjer han sig inte vid att hela tiden få bröstet när han blir minsta orolig då?

Vänjer sig? Det är ju det bröstet är till för.
  • Natulcien
    Mamma MB skrev 2012-12-05 12:51:26 följande:

Vänjer han sig inte vid att hela tiden få bröstet när han blir minsta orolig då? Så gjorde vi de första veckorna innan han fick börja med napp men sen när nappen kom in i bilden så ersatte den smuttandet. Jag fick väldiga besvär med såriga bröstvårtor i början eftersom han hela tiden ville suga på dom. Därför va det väldigt skönt när han kunde börja med nappen.

Fast vad är skillanden på att amma honom och att buffa honom i rumpan, menar du? Eftersom du inte verkar bekymra dig över att han skulle vänja sig vid buffandet, så behöver du väl inte bekymra sig om ammandet heller..?

Det måste väl vara mycket smidigare att ligga bredvid honom och låta honom amma än att hålla på att buffa honom i rumpan nätterna igenom, tänker jag...?
  • Antilopen
    Natulcien skrev 2012-12-05 13:08:34 följande:
    Fast vad är skillanden på att amma honom och att buffa honom i rumpan, menar du? Eftersom du inte verkar bekymra dig över att han skulle vänja sig vid buffandet, så behöver du väl inte bekymra sig om ammandet heller..? Det måste väl vara mycket smidigare att ligga bredvid honom och låta honom amma än att hålla på att buffa honom i rumpan nätterna igenom, tänker jag...?

Precis, för då kan du ju sova samtidigt som du ammar, TS. Det är ju svårare att sova och buffa samtidigt.
  • MammaNanna83
    Antilopen skrev 2012-12-05 10:49:24 följande:
    Var någonstans i ts inlägg står det att dom HÅLLER FAST pojken??!
Svar på tråden Hjälp!! 5-månaders bebis kommer aldrig in i djupsömn på natten