Mamma MB skrev 2012-12-05 11:17:20 följande:
Ok, tror nog ni missförstått mig ganska mycket. Självklart tar vi upp honom om han börjar skrika hysteriskt och vi håller inte fast honom på det sättet. Herregud, jag mår illa bara av tanken att ni tror att vi håller fast honom på det sättet. Vi håller i hans händer (vilket han tycker om!) och vaggar honom i rumpan. Varför vi gör det är för att vi försöker se om han kan somna själv med hjälp av vi ligger jämte honom tills han somnar. Och han sover jämte mig på natten, varje natt! Förut sov han i sin egen säng men sen detta började har vi börjat samsova med honom. Menar du att jag ska ge honom bröstet varje halvtimma då han börjar komma in i sin ytliga sömn för att få honom att somna helt?? (har aldrig kunnat ligga och amma honom av flera skäl)
Då ber jag om ursäkt för att jag missförstod dig.

Ja, jag menar absolut att du ska ge honom bröstet varje halvtimme, eller så ofta som behövs. Jag har legat och ammat hela nätterna under jobbiga perioder med utvecklingsfaser tänder, förkylningar osv. Tror du att du kan lära dig att liggamma? I.o.m att han är så liten så tror jag att det är det han behöver. Nappen ger inte samma närhet, värme och trygghet som att ligga tätt intill mamma och snutta på bröstet. Får han ingen mat alls på natten, bara napp?