• Anonym

Bostadsrättsförening

Jag vet inte om det är rätt rum men jag har ett problem med min förening. I augusti har varit ett företag här i lght för att justera element eftersom föreningen håller på byta värmesystem. Sedan de har varit här endast 4 st av 10 st element fungerar. Idag har vi 20 grader i köket och 17 i sovrummet.

Vi har gjort ett flertal felanmälan sedan augusti, fastighetsskötaren har varit här och luftade element men inget blev bättre. Igår var min man och pratade med ordförande som lånat ut en värmeapparat som drar mycket energi.

Nu är jag trött på detta och vill gå vidare men hur? Var kan man klaga?

• Svar på tråden Bostadsrättsförening
  • Anonym

Nu vet jag inte om samma regler gäller för bostadsrätt som för hyresrätt, men i allmänhet gäller väl 18 grader i sovrum och 20 i övriga rum?

• Anonym

Alltså, klaga blir svårt. Du äger en del av fastigheten precis som alla andra som bor där. Det du kan göra är att prata med ordföranden som du gjort och se till att styrelsen löser problemet (tar ut en reparatör som fixar elementen).

Du är ju inte hyresgäst utan ägare och styrelsen är ju inte hyresvärdar utan bara folkvalda förvaltare av fastigheten.

• Anonym

Är det ingen som vet vart man ska klaga om tvist i bostadsrätt?

• nuharjagbytt

Är föreningen ansluten till någon större organisation? Jag vet att HSB har jurist som man kan prata med. Sedan så kan man använda hyresnämnden trots att det är bostadsrätt.

• Butterscotch

Menar du att styrelsen tagit in ett företag för att byta värmesystem, detta fungerar inte nu, och styrelsen skiter i problemet? Det låter konstigt. Troligtvis jobbar de på att lösa det, men det är ju inte bara att svinga ett trollspö och så löser sig allt. 

Om styrelsen INTE arbetar för att lösa problemet bör du såklart kunna klaga någonstans (om inte annat så på föreningsstämman - ställ gärna själv upp som styrelseledamot så att du kan påverka hur föreningen sköts), men annars tycker jag inte att klagomål är rätt väg att gå. Som sagt, du är delägare i fastigheten och inte en hyresgäst. 

• flowerheart

Halloj,

Jag sitter själv i styrelsen i en HSB förening. Om någon inte har fungerande värme kontaktar vi alltid den fastighetsskötare vi har, om inte den personen kan lösa problemet genom luftning i dina element så bör han på styrelsens order kontrollera andra element vanligtvis under din lägenhet då problemet kan ligga i att andra element inte är luftade i andra lägenheter.

Om detta inte heller löser problemet så gör föreningen en anmälan till de som utfört jobbet av byte av värmeväxlare. (Vanligaste man åtgärdar när det gäller värme i föreningen).

Kontakta ordförande eller annan ledamot i styrelsen, säg att problemet inte är åtgärdat, sätt upp termometrar i rummen så att du kan "bevisa" att problemet kvarstår.

Visst är din lägenhet din, men föreningen står för underhåll av värme, utsida på fastigheten samt gemensamma utrymmen. 

• Anonym (Också 20 grader)

Jag tycker att 20 grader låter som en helt okej innetemperatur. Många som bor i lägenhet är bortskämda med att ha 23-24 grader varmt och glödheta element som de kompenserar med att ha vädringsfönster öppna. Men detta är ju bara ett resursslöseri utan dess like. Detta kostar en  hel del pengar för hyresbolagen och bostadsrättsföreningarna. En kostnad som i slutändan landar i knät på de boende i form av höjda avgifter/hyror.
    Om din förening bytt värmesystem och du nu har 20 grader varmt konstant så tycker jag att det låter som att de ställt in systemet på ett bra sätt.
    Tycker ni inte att det är tillräckligt varmt; ta på er en tröja eller köp en billig oljeradiator på blocket. Visst, det kostar en slant att ha den på men då är det åtminstone ni och inte era grannar som får betala.

• Tom Araya
    Anonym (Också 20 grader) skrev 2012-12-07 08:36:02 följande:
    Jag tycker att 20 grader låter som en helt okej innetemperatur. Många som bor i lägenhet är bortskämda med att ha 23-24 grader varmt och glödheta element som de kompenserar med att ha vädringsfönster öppna. Men detta är ju bara ett resursslöseri utan dess like. Detta kostar en  hel del pengar för hyresbolagen och bostadsrättsföreningarna. En kostnad som i slutändan landar i knät på de boende i form av höjda avgifter/hyror.
    Om din förening bytt värmesystem och du nu har 20 grader varmt konstant så tycker jag att det låter som att de ställt in systemet på ett bra sätt.
    Tycker ni inte att det är tillräckligt varmt; ta på er en tröja eller köp en billig oljeradiator på blocket. Visst, det kostar en slant att ha den på men då är det åtminstone ni och inte era grannar som får betala.
    24 är väl högt men 22-23 bör det hålla. Inte fan ska normal människor behöva klä på sig inomhus. Byxor och t-shirt ska räcka om man inte är väldigt frusen av sig.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-12-07 08:41:20 följande:
    24 är väl högt men 22-23 bör det hålla. Inte fan ska normal människor behöva klä på sig inomhus. Byxor och t-shirt ska räcka om man inte är väldigt frusen av sig.
    Varför ska man inte behöva klä på sig inomhus? Det finns ingen naturlag som säger att byxa+t-shirt är rätt klädsel, utan det är högst normal att man under det kallare halvåret har ett par tjockare sockar eller en extra tröja. Varför värma upp hus när folk inte har vett att klä sig ordentligt?
  • Anonym (Också 20 grader)
    Tom Araya skrev 2012-12-07 08:41:20 följande:

Det är väl skillnad på vad du anser att det bör vara och vad man faktiskt kan kräva vilket är 20 grader enligt socialstyrelsen. Vid den temperaturen ska du gott och väl kunna gå i byxor och t-shirt om du inte är gammal eller sjuk.
    Sen är det så att kroppen är otroligt observant på temperaturskillnader. Om du är van att ha 23 grader hemma och temperaturen sjunker 3 grader så kommer skillnaden upplevas som väldigt stor och du kommer uppleva det kallt. Men det är enbart en vanesak.
    Så gör miljön och plånboken en tjänst och elda inte för kråkorna.
  • flowerheart

20 grader tycker jag är en lagom temperatur, jag syftade på att hon skrev att det var 17 grader i sovrummet.

Dock är man själv ansvarig för gummitätningarna kring fönster osv om det kan vara kall-lufts läckage där.

• Anonym

Idag har vi endast 19 grader. Styrelsen har bestämt att det ska vara 21 grader.

Vi bor i en Riksbbygen och  de anlitade en firma för att kontrollera element samt byta värmesystem, detta var i augusti och sedan dess har element slutat fungera. Endast 4 st av 10 st som fungerar. 

De har varit här 3 gånger och kolla luft, ända åtgärd!

Svar på tråden Bostadsrättsförening