• Stiina86

Vad har era barn för regler ( 4-6år) hemma! Vi har varit för slappa och nu måste det bli ändring! Hjälp!

Vi har en 4 och en 6 åring! När de gjort något dumt har vi oftast kört med tomma hot, som att då får du inte åka till kompisen i morgon! De får alltid göra saker trots de vart duma bara de säger förlåt, inga skaff! Jag klär oftast på och av då det går snabbt och man slipper gnäll, städar deras rum då de får ont i huvudet eller inte orkar, de kastar saker och kläder överallt, rädda om saker är de inte heller! De gör helt enkelt ingenting hemma! Vi börjar natta 6 åringen 19:00 men han vägrar att somna och somnar 21:30, det är svårt att få upp honom på morgonen sen! Jag serverar och plockar efter dom hela dagarna! Mamma hämta den, ta bort den, vill ha macka på en gång! Ibland har jag ställt in dom i sitt rum vid tjafs/bråk men de skrattar/skriker och konmer ut! Jag har gjort allt detta för att slippa bråk, tjafs och underlätta för dom! men jag orkar inte längre! De ska få ett syskon och jag är helt slut! De har jätte fina sidor också men här hemma funkar det inte så bra! Känner mig som en värdelös mamma! Vad har era 4-6 åringar för sysslor hemma? Vad har ni för regler som ni är hårda med? Vad får de för straff om de inte sköter sig? Alla tips och råd tar jag emot :)

• Svar på tråden Vad har era barn för regler ( 4-6år) hemma! Vi har varit för slappa och nu måste det bli ändring! Hjälp!
  • amiofo

oj, har en son som blir 6 i feb vi har väl inte så mycket regler här hemma

Hjälpa till att duka ibland. han ska duka av och ställa in sina saker efter maten plus tex ställa in några saker i kylskåpet.

När diskmaskinen är klar tömmer han besticklådan

Hänga upp och lägga undan ytterkläderna

Försöker att han ska plocka undan på rummet innan vi lägger oss men är väl inte så hårda med det.        

• cosinus

Några egentliga sysslor har vi inte. Men med 6-åringen börjar vi bli hårdare och hårdare med att han faktiskt får lösa mycket själv. Självklart kan vi ge honom ett glas vatten om vi har möjlighet och han ber snällt men ett "mamma ge mig vatten" besvarar alla gånger med "vatten finns i kranen, hämta själv"

Orkar han då inte så konstaterar jag bara att han nog inte var så törstig ändå.

Min fyraåring får inte gå till sin kompis idag eftersom han betedde sig så vansinnigt illa igår när jag skulle hämta honom och han inte ville hem. Så då talade jag om för honom att beter man sig sådär får man inte gå bort och att iaf idag får han vara hemma. Det skrek han 20 min över och kommer säkert bråka ikväll också men ikväll är han hemma. Sen får han ett nytt försök. Jag är jättenoga med att inte komma med tomma hot och barnen köper det. T ex har samma 4-åring spelförbud på dator/ds sen i september då han kastade vår laptop i golvet när han blev arg (eftersom det gick dåligt i spelet). Jag tog då lungt datorn och talade om för honom att sådär gör man inte och är man inte nog stor att hantera en dator försiktigt då får man inte låna den och att vi kunde prova efter jul om han blivit större och mer ansvarsfull. Han skrek en timme då men sen har det varit förvånadsvärt lungt även om han nu längtar efter att få spela på julafton igen.

6-åringen klär sig sjäv innan skola men måste påminnas, han liksom drömmer sig bort och har inget tempo. 4-åringen hjälper vi oftast ff. Rummen får de vara med och städa och likaså lekrummet där de brukar få vara med och samla ihop leksakerna de spritt ut och ge mig som stoppar på rätt ställe. Ska de städa ihop ensamma börjar de bara bråka men så här funkar det iaf hyggligt.

Båda killarna har provat åka till dagis i enbart kalsonger under overallen samt enbart innekläder i -20 eftersom de vägrat klä på sig. Jag tar inga såna fighter. Det brukar bli max en frysrunda per år och sen klär de sig dagen efter (eller i den mindres fall inte motarbetar mig när jag hjälper honom). Vi har varm bil i garage till dagis så de fryser inte ihjäl men en minut ute i -20 från bil till dagis brukar vara alldeles nog effektivt för att de ska se nyttan med kläder till dagen efter.

• Stiina86

Om era barn tramsar och vägear äta? Vad gör ni då?

• Bonanza

Vi har extremt få fasta regler, vi straffar väldigt sällan och vi tar det lite som det kommer.

På lördagarna ska de städa sitt rum innan de får sitt lördagsgodis. Väljer de att inte städa så får de heller inget lördagsgodis. De har fasta speldagar och får inte spela utöver det förutom om de är sjuka. De får inte slåss eller förstöra saker, men annars vet jag inte.

Ibland tar de bort sina tallrikar från bordet, ibland inte. Ibland hänger de upp sina kläder fint, ibland inte. Ifall det är skrikigt och bråkigt någon kväll kanske vi känner att barnet måste vara hemma och vila dagen efter och ta igen sig och därför inte kan leka med någon kompis, men vi straffar inte med indragen lek.

Blir det inte lättare om du tar det i relation till vad som händer? Att ha ett samspel med barnen snarare än straff och så? 

• amiofo
    Stiina86 skrev 2012-12-05 13:18:57 följande:

vi har en son som kan vara petig, han gillar inte tex kyckling, kött m.m.   men då får han äta det som är till tex ris, potatis och smaka en liten bit av det andra. Vill han inte ha så får han vara utan men slutar alltid med att han äter något.

Han klär sig själv även om vi vissa dagar måste tjata lite, är ju så lätt att hitta något roligt att leka med på vägen till byrålådan.   
  • cosinus
    Stiina86 skrev 2012-12-05 13:18:57 följande:
    Då får de vänta på sina rum om de inte kan/vill vara lugna vid matbordet. Iingen behöver äta men man stör inte de övriga syskonen och oss vuxna.

Om de sitter lungt och inte tjorvar men bara inte äter får de såklart vara med.

I praktiken brukar det börja med att de går på sitt rum, får tråkigt ber att få vara med vid bordet (vilket de så klart får) sätter sig och till slut brukar någon lite bit slinka ner iaf.
  • Trollensmamma

Min dotter på 5 år har några fasta regler. Hon ska plocka undan i sitt rum varje kväll innan läggdags/hon ska duka bort efter sig när hon ätit/Jon får klä på o av sig själv o lite så. Vi fullföljer allt vi gör o hon är fullt medveten om att hon gör fel när hon gör dom.
    Hon ska inte slåss o va elak mot varken oss eller andra.
    O dom fasta reglerna vi har följer hon, då hon vet att d är inget snack om d..

Fasta regler o stå fast vid dom tycker jag är viktigaste för barnen. Jag låter nog väldigt hård men d tar jag. Min dotter är väluppfostrad o vet mycket väl hur man beter sig. Hon får även va barn o bete sig illa för d är barn gör också..

• 3bairns

Känner du att du behandlar barnen med respekt och att de behandlar dig med respekt? Om någon skulle kräva en macka av mig skulle jag inte känna mig glad utan utnyttjad. Inte skulle det bli bättre av att jag ställde in vederbörande i ett rum.

Skulle mina barn tramsa vid matbordet och inte äta så får de gå därifrån. Vill de inte äta så slipper de men det blir inget annat förrän nästa måltid. Man kan välja att gå hungrig, inte välja att mamma får extrajobb. Ska vi iväg på något så att de "måste" äta så talar jag om det. Dvs väljer de att inte äta så ingår också att klara av att gå promenad utan gnäll (pga hunger) tex. Valet är såklart deras, men de får ta ansvar för det val de gör.

Mina barn klär sig själva. 4åringen får hjälp om hon behöver men oftast bara med tex klänning med knappar på ryggen eller likande. De hänger upp kläder, ställer skor på skoställ etc. Det gör jag och pappan också. Det blir lättare för alla om man inte behöver trilla på grejer i hallen.

De plockar undan sina saker efter sig (ofta med påminnelse men ändå), de hjälper till att städa (hela familjen städar 1h ihop på tisdagar, turas om med vad vi gör eftersom alla städar efter förmåga ). De byter lakan själva (4 åringen klarar att ta ut lakan och sätta på nytt örngott och får hjälp med resten). De hjälper till i köket ibland (de vill mer än jag egentligen). Tidigare dukade de ut efter sig men nu bor vi så trångt att det är lättare att låta det stå på köksbordet och så tar vi det sen.

Straff upplever de att de får, fast jag vill kalla det konsekvenser. Som tex, ritar man på bordet tar jag pennan. Kastar man leksaker så tar jag undan dem, låter man bli att göra läxor för att man fastnar i en bok så tar jag undan den tills läxorna är klara eller liknande. Tomma hot försöker jag verkligen undvika (även om det hoppar ur grodor ur min mun också ibland)   

• wjosephine

Sambons son är 5 år:
    Han ska hänga upp ytterkläderna.
    Plocka undan leksaker när han har lekt färdigt.
    Ta undan talrik/glas efter måltid.
    Lägga smutsiga kläder i tvätten.
    Duka ibland
    Han kläder sig själv och gjort det länge.
    Tycker han inte om maten, så får han sitta med vid bordet och vara sällskap iaf :)
    Är det bra eller dåliga kvar?

• MissSandra

Min son är 6 år o h har dessa regler:
    Ska göra läxor, duka 2 ggr/vecka, städa sitt rum, hjälpa till med att bära ut sopor samt alltid plocka i sin disk i maskinen. Han får så veckopeng och något mys till fredag:)

• Alexi

Min dotter är precis fyra år och vi har nog inga som helst fasta regler så där. Rutiner ja, men inte regler. Om hon inte vill äta, då påminner vi lite om varför det är bra att äta och att hon kanske behöver mat i kroppen för att orka det vi ska göra sen. Och att det inte blir något annat att äta förrän mellanmålet eller kvällsvällingen. I övrigt får hon ju bestämma själv om hon är hungrig eller inte, det kan man ju inte bråka om tycker jag.

• Marie30

Inte så mycket regler här. Barnen är sju och fyra. De får plocka undan tallriken när de ätit, säga tack för maten och tvätta sig. Hänga upp ytterkläderna. Städa rummet på lördagen för att få lördagsgodis eller veckopeng. De klär sig själva och sjuåringen får oftast hålla koll på sina eksem och smörja. Ibland plockar de ur diskmaskinen eller dukar men vi har ingen direkt rutin eller något krav om det.

Jag tjatar emellanåt på att smutsiga kläder ska ligga i tvättkorgen och att leksakerna inte behöver ligga i vardagsrummet men det blir inga sanktioner för att de ständigt glömmer. De får inte sitta så länge vid datorn/tv:n, mest för att sjuåringen blir rätt så knasig om han sitter för länge och han vet att det är därför så jag tror att han inte ser det som ett straff men jag ska fråga honom imorgon!    

Jag lägger sällan fram saker som "straff" utan lirkar lite. Har det varit knöligt med städning säger jag åt barnet att det nog är för mycket leksaker i rummet just nu så vi behöver rensa. Föreslår att han eller hon rensar först men att jag fortsätter om det blir för svårt för dem. Då tar vi bort några grejer, lägger i källaren och så har de en stark motivation att städa bättre. Eller så glömmer de bort de bortstädade sakerna...  Om de någon gång blir upprörda av en sån här situation (det händer sällan för det är ganska logiska konsekvenser det handlar om) och blir arga på mig så spärrar jag upp ögonen och säger att de ju inte kan bli arga på MIG för det är ju inte JAG som inte städar/inte sätter på locket på tuschpennorna/blir alldeles konstig om jag spelar dator för länge.

Oj. Nu blir jag kanske hängd för att jag är så manipulativ  

Svar på tråden Vad har era barn för regler ( 4-6år) hemma! Vi har varit för slappa och nu måste det bli ändring! Hjälp!