• Eira

Obefintlig sömn nybliven förälder...

Hej!
    Vår son föddes för snart fem veckor sedan och han sover inte särskilt mkt på nätterna och definitivt inget på dagarna. Jag sover mellan 2-4 timmar per natt (pga amning och att han är vaken), är det någon mer som sover så extremt lite? Jag hade inte förväntat mig 8 timmars sömn som nybliven förälder men så här lite sömn är ju ohållbart...? När kan man hoppas på att bebisen sover mer...? 16-18 timmar som det står på vissa sidor låter som rena skämtet..

• Svar på tråden Obefintlig sömn nybliven förälder...
  • Eira

Han är nöjd om han får ligga nära, annars skriker han..

• annakarin75

Har du provat sjal?
    Min son sover 2 timmar åt gången när han får sitta i sjal. Om jag söver honom i sängen eller i vagnen inomhus sover han 20 minuter plus att det tar lång tid att söva honom. I sjalen går det oftast på 5-10 minuter. Pratar lite medan jag går runt och plockar och grejar. Med sjal har du dessutom händerna fria. Jag borstar tänder, äter middag, gör allt med sjalen så länge han sover. Mycket praktiskt. Jag är mycket gladare och piggare sen jag fixade en sjal. Jag trodde inte att sjal var så bra förrän jag köpte en. Det går fort att knyta och är inte alls svårt. Jag köpte min trikåsjal på Blocket för 300 kr. 

• rockaroll

Min son var likadan. Det är bara att gilla läget. Sele eller sjal är bra om du inte vill sitta i soffan hela dagen. ;) På natten när han ville ligga vid bröstet och sova, bullade jag upp med kuddar så jag kunde halvligga och sova. Och han låg på amningskudden. Fan vad jag älskade den där amningskudden!!

• Eira

Tack för era tips! Inser att ingen natt är den andra lik...:) ja sjal är ett bra tips!

• ModestyBlaze

Har du provat att amma mera rejält på dagen. Säg amma B1, rapa, amma B1 rapa, blöjbyte paus, amma B2, rapa, amma B2, rapa. Allt utan att han slumrar. SEn fyller du på med lite ersättning. Kolla om han inte då kommer att sova i minst 1-2 timmar utan att vakna. Prova i 3 dagar är mitt råd. Man får hålla vaken till nästan vilket pris som helst vid matningen.

Det vanliga är att man liksom sitter ohc ammar typ 40 min. slumrar vid bröstet, sen sover typ 30-45 min om man har tur och sen börjar det om igen. Det blir liksom varken hackat eller malet. GAnska vanligt. För trött för att äta som folk och för hungrig för att sova som folk.

Det viktiga är inte att man ammar till varje pris utan att man är mätt och glad. Hjärta   

• Höghus

Lägg dig i sängen och amma och somna tillsammans med bebisen. Både på dagen och på natten. Är han nöjd med att ligga nära låt honom vara nära. Jag har också en bebis som sover lite (plus två andra barn) och det är bara att försöka ta varje chans att vila. Och du, absolut inte in någon ersättning.

• ollie

Jag kommer ihåg att dottern var exakt likadan dom första veckorna, hon sov aldrig. Alla sa till oss att nyfödda gjorde inget annat än att sova hela tiden, men hon gjorde inte det. Sen vände det, och vid när hon var två månader kunde hona sova 4 timmar i vagnen på raken, och kanske 6 timmar i sträck på natten. Vid 4 månader sov hon 14 timmar på natten (utan nattmål) och 2 x 2 timmar på dagen. Vid 17 månader 12 timmar på natten och 2 timmar på dagen.

Så det blir säkert bättre! Men jag kommer ihåg känslan att aldrig få sova. Håll ut, det blir bättre!

• annakarin75
    ollie skrev 2012-12-16 15:15:38 följande:
    Jag kommer ihåg att dottern var exakt likadan dom första veckorna, hon sov aldrig. Alla sa till oss att nyfödda gjorde inget annat än att sova hela tiden, men hon gjorde inte det. Sen vände det, och vid när hon var två månader kunde hona sova 4 timmar i vagnen på raken, och kanske 6 timmar i sträck på natten. Vid 4 månader sov hon 14 timmar på natten (utan nattmål) och 2 x 2 timmar på dagen. Vid 17 månader 12 timmar på natten och 2 timmar på dagen.

Så det blir säkert bättre! Men jag kommer ihåg känslan att aldrig få sova. Håll ut, det blir bättre!
    Sov hon 14 timmar i sträck på natten??? Det är ju över ett halvt dygn???
  • violatricolor

Jag sov så lite första månaderna. Det berodde på att dottern skulle ligga nära (kroppskontakt), var vaken till sent, var vaken mycket på natten, svår att lägga ner osv... Det tar ca två månader för barn att ställa in dygnsrytmen till att sova på natten och det var tydligt med min dotter. De där långa vaken mitt i natten började försvinna när hon var två-tre månader. Sen somnade hon tidigare och tidigare på kvällen men det var inte förrän vid 5,5 månads ålder som hon började kunna somna vid 20. Det vi gjorde när hon var nyfödd var att vi sov en del i skift. Önskar även att min sambo tagit mer föräldraledighet i början. 

Svar på tråden Obefintlig sömn nybliven förälder...