• Äppelpaj80

Erfarenhet av allergi vänlig hundras!

Mina föräldrar funderar på att skaffa en hund. Eftersom både min man och bror är allergisk så behöver de i så fall skaffa en hund som är mer allergivänlig. Så att vi kan besöka dem men även kanske passa hunden då och då. Jag vet att bishon frise ska vara bättre för allergiker. Någon som har erfarenhet av den rasen med allergiker. Eller annan hundras?

• Svar på tråden Erfarenhet av allergi vänlig hundras!
  • Apotheosis

Det beror på vad man är allergisk mot. Är man allergisk mot pälsen kan en hund som inte fäller särskilt mycket vara bättre. Är man däremot allergisk mot kvalster kan en hund som inte fäller så mycket vara ännu värre. Det bästa är om de träffar hunden de tänkt köpa och ser om de är allergiska mot just DEN hunden. Även om rasen anses bättre för vissa allergiker betyder det inte att alla allergiker klarar den hunden. Om de är väldigt allergiska är det stor risk att de inte kan träffa hunden oavsett vad det är för ras.

• CJFSN

Mina föräldrar har en bichon frisé och de fungerar jätte bra. Vi har många i omgivningen som är allergiska men de har aldrig någonsin reagerat på henne. De gosar och busar med henne utan problem! Så den rasen är underbar :)

• Äppelpaj80

Ja om de bestämmer sig för att skaffa hund kanske man då borde få be att låna hem hunden så vi andra kan träffa den alt åka med till uppfödaren och umgås med hund "föräldrarna" där några timmar. Har inte hundar som bishon frise mindre kvalster i pälsen? De jag träffat luktar ju knappt hund.

• Apotheosis

Jag har ingen erfarenhet av bishon frise alls men hundar som inte fäller någon päls eller fäller mycket mindre päls har mer kvalster.

• Apotheosis

och kvalster har absolut ingenting med hundlukt att göra. kvalster finns i katter, fåglar, damm och sängkläder och inget av dem luktar ju hund. Skrattande

• Äppelpaj80

Ok. Nej jag vet inte hur det funkar riktigt med päls. Bara hört att de ska vara väldigt allergivänliga.

• Apopan

Angående allergenet så är det högst individuellt från hund till hund, oavsett ras, hur mycket allergen som hundindividen har. Men sedan så finns det ju som sagt raser som tydligen fungerar bättre än andra, mycket säkert pga att de raserna inte fäller som andra raser. Att de har mer som hår och inte päls, som pudeln t.ex. På det sättet så blir en ju inte utsatt för allergenet på samma sätt som om det vore päls lite varstans.

Min sambo är pälsdjursallergiker, och reagerar även kraftigt på hund, men en del pälstyper går bra, och vi har hund själva som han tål så pass bra att han utnämnt sig själv till förste hundfrisör över den. Så visst går det att ha hund fastän är allergisk. Men samtidigt är det ju lite vanskligt att skaffa sig hund om en är allergisk. Här hemma så har dock sambon lovat att proppa i sig alla mediciner som finns innan han gör sig av med vår hårboll om han skulle börja känna av honom mer än vad han gör. Så det känns tryggt ändå :)

• johanna69

Vi har en Chinese Crested (Kinesisk nakenhund), förutom att det är en trevlig och livlig ras anses den som allergivänlig. Även då vår hund är en powder puff (långhårig), så funkar det.

• Apopan

... Och att åka till uppfödare och gosa in sig med hundarna är bra. Så gjorde vi :)

• Nanni

Rekommenderar eb Bichon Bolognese (nej jag skojar inte!) Den är helt allergifri! Jag är tok allergisk mot hund men har haft denna hund boende hos mig utan minsta tecken! 

Svar på tråden Erfarenhet av allergi vänlig hundras!