Äppelpaj80 skrev 2012-12-28 18:26:24 följande:
Tycker att cotton verkar som en lämplig hund efter att ha kikat runt. Hur skulle ni beskriva cotton till temperamentet? Är det smarta och lättlärda? Vänliga? Livliga? Funderar över deras långa päls med. Behöver man klippa dem ofta eller hålla pälsen kort?
en del klipper sina cottoner, men mina är aldrig klippta. jag har en trimmer jag går hos som tar bort lite päls kring underdelen och tassarna, men inget mer, sen badar hon dom och reder ut tovor och kammar dom och klipper deras klor. 700kr för båda två. brukar göra det en gång i kvartalet ungefär. själv borstar jag dom ungefär varannan dag. periodvis får man stå ut med lite tovor tycker jag. det är inte hela världen så länge det inte går för långt vill säga.
cottonen i allmänhet är vänliga och livliga. dom älskar att springa och kan vända på en femöring och byta riktning. jag tycker dom är smarta och lättlärda , har haft ett flertal hundraser tidigare, men jag har fastnat för cottonen. jag har märkt att dom gillar att ligga trångt, klämmer gärna in sig bakom ryggen på en och lägger sig till rätta.
tyvärr är en av mina lite störd pga av sin första tid livet, med en unge som höll på och hoppade fram och skrämde henne. hon avskyr barn, hennes dotter däremot är hur snäll som helst. hon är duktig med riktigt små barn trots att det kan bli lite ofrivilliga sparkar och slag från de små barnens sida. hon bryr sig inte om det.