• Äppelpaj80

Erfarenhet av allergi vänlig hundras!

Mina föräldrar funderar på att skaffa en hund. Eftersom både min man och bror är allergisk så behöver de i så fall skaffa en hund som är mer allergivänlig. Så att vi kan besöka dem men även kanske passa hunden då och då. Jag vet att bishon frise ska vara bättre för allergiker. Någon som har erfarenhet av den rasen med allergiker. Eller annan hundras?

• Svar på tråden Erfarenhet av allergi vänlig hundras!
  • Apotheosis
    hundpuss skrev 2012-12-10 09:15:40 följande:
    Som många redan påpekat så är det högst individuellt vad som funkar. 
    Även de utan konstaterad pälsdjursallergi kan uppleva problem kring hundar, ofta beror det på damm.
    Jag är inte pälsdjursallergisk själv, men kan uppleva att jag får irritationer och problem med andningsvägarna när det är dammigt/ ligger hårpäls på golvet. Jag får därför dammsuga varannan dag.
    En ras som inte fäller skulle jag därför rekomendera (många som är pälsallergiker har ofta problem med damm/kvalster etc) så det kan ju vara något att tänka på.  
    Fast hundar som inte fäller har oftast mycket mer kvalster. Pudlar till exempel reagerade jag jättestarkt på när jag var allergisk mot kvalster medan hundar som fäller mer bara gjorde mig lite sjuk. Den funktionen som fällandet har kompenseras av fler kvalster hos hundar som inte fäller. Så om man är allergisk mot just kvalster avråder jag STARKT från hundar som inte fäller då dessa innehåller MER kvalster.
  • Lillis80

Vi har en Cotton de Tulear, och de är allergivänliga. Flera allergiker har varit hemma hos oss utan att reagera det minsta :) Men är man tillräckligt allergisk så passar ju ingen hund alls. Men Cotton är en väldigt trevlig ras i alla fall!

• Tullipan

har en kompis som har två stycken Labbadoodle eller vad de kallas.
    Hennes man är jätteallergiskt med kraftig astma, men dessa går jättebra. Nu bor hon i USA, men de finns i Sverige också. Mellanstor & lite större.
    Sån funderar jag på att prova om min son kan tåla.

Portugisisk vattenhund, en på min fd bruksklubb hade två sådana, de hade barn i familjen som inte tålde vanliga hundar med dessa gick jättebra. Ser ut lite som en pudel, härligt temprament men kanske lite för pigga för min smak .

Annars är väl de flesta vänligare raserna mindre hundar som nämts i tråden.

• Dulcinea

Hej!

Vi har en kille hemma som är pälsdjursallergiker men det funkar alldeles utmärkt med vår lilla Yorkshire Terrier då de inte har någon underull och han fäller inte ett hårstrå. 

Är det så att dina föräldrar är allergiska mot fjällen eller saliv och urin på hunden så spelar det nog tyvärr ingen roll men Yorkies har jag hört funkar ca 99% av gångerna med de som är allergiska mot pälsen. 

Lycka till!       

• marla333

Som många andra skriver så är det individuellt. Vi har en bichon havanais. Allergivänlig, funkar fast min sambo är superallergisk mot typ allt. Mina föräldrar skaffade också samma ras efter oss, och deras hund kan sambon känna av ibland, men inte alls våran hund. Alltså det klarlite ibland, men det är inget mot vad de kliar av en vanlig ras. Vet inte om det är tur eller om han vant sig. Havanais äten sån härlig ras också :)

• Kaxelsmamma

Vi har en Lagotto som ofta nämns som en allergivänlig ras. Men min svåger som inte reagerar på andra hundar reagerar ganska kraftigt på honom med klåda i ögonen. Så som många säger det finns nog inga särskilda raser utan man får prova sig fram till rätt individ.

• Kinya

Jag vet två familjer med pälsallergi (1 person i den ena och minst 1 i den andra) som haft bichon frisé utan problem. Jag tror dock att man måste sköta pälsen väldigt noga för att uppnå det bästa resultatet.

• Äppelpaj80

Upprepar igen att det är min bror och man som är allergisk. Mina föräldrar har inga allergier Men om vi ska kunna besöka dem och även passa hunden ibland så vore det bra om de valde en mer allergi vänlig ras. Tar gärna emot ännu mer tips och erfarenheter.

• Michael 333
    Äppelpaj80 skrev 2012-12-28 17:30:00 följande:
    Upprepar igen att det är min bror och man som är allergisk. Mina föräldrar har inga allergier Men om vi ska kunna besöka dem och även passa hunden ibland så vore det bra om de valde en mer allergi vänlig ras. Tar gärna emot ännu mer tips och erfarenheter.
    jag har två stycken coton de tulear, många allergiker jag har stött på blir inte allergiska av dom, min bästa kompis till exempel
  • Michael 333

lånade förresten ut en av mina cotoner till en familj som ville se om deras son tålde cotoner, det gick bra och dom köpte en sen

• Äppelpaj80

Tycker att cotton verkar som en lämplig hund efter att ha kikat runt. Hur skulle ni beskriva cotton till temperamentet? Är det smarta och lättlärda? Vänliga? Livliga? Funderar över deras långa päls med. Behöver man klippa dem ofta eller hålla pälsen kort?

• Michael 333
    Äppelpaj80 skrev 2012-12-28 18:26:24 följande:
    Tycker att cotton verkar som en lämplig hund efter att ha kikat runt. Hur skulle ni beskriva cotton till temperamentet? Är det smarta och lättlärda? Vänliga? Livliga? Funderar över deras långa päls med. Behöver man klippa dem ofta eller hålla pälsen kort?
    en del klipper sina cottoner, men mina är aldrig klippta. jag har en trimmer jag går hos som tar bort lite päls kring underdelen och tassarna, men inget mer, sen badar hon dom och reder ut tovor och kammar dom och klipper deras klor. 700kr för båda två. brukar göra det en gång i kvartalet ungefär. själv borstar jag dom ungefär varannan dag. periodvis får man stå ut med lite tovor tycker jag. det är inte hela världen så länge det inte går för långt vill säga.

cottonen i allmänhet är vänliga och livliga. dom älskar att springa och kan vända på en femöring och byta riktning. jag tycker dom är smarta och lättlärda , har haft ett flertal hundraser tidigare, men jag har fastnat för cottonen. jag har märkt att dom gillar att ligga trångt, klämmer gärna in sig bakom ryggen på en och lägger sig till rätta.

tyvärr är en av mina lite störd pga av sin första tid livet, med en unge som höll på och hoppade fram och skrämde henne. hon avskyr barn, hennes dotter däremot är hur snäll som helst. hon är duktig med riktigt små barn trots att det kan bli lite ofrivilliga sparkar och slag från de små barnens sida. hon bryr sig inte om det.
  • Lillis80
    Äppelpaj80 skrev 2012-12-28 18:26:24 följande:

Hej igen! Såg din fråga i min gb :) Vi klipper vår Cotton 2 ggr per år - på försommare och till hösten. Jag tycker de är så sjukt söta klippa och pälsvården blir mycket lättare. Han trivs också bättre i kortare päls, ffa på sommaren. Vi borstar honom då och då, kanske någon gång eller två i veckan och efter att vi badat honom (någon gång/månad och vid behov). Det räcker. Till temperamentet är de underbara! Väldigt stabila, lättlärda, kloka och väldigt vänliga. De uppför sig inte som små hundar, utan är mer lugna (vår skäller bara på kommando och i princip aldrig annars. Så har han varit sen vi fick honom 10 veckor gammal). Tar vi det lugnt tar han det lugnt. Samtidigt orkar de mycket (om man vill ha sällskap på löparrundan) och är energiska och alerta, men ligger gärna och myser också. Kan kännas skönt regniga dagar :) Jag älskar rasen i alla fall och det lär bli fler av samma variant sen :))
  • Äppelpaj80

Lillis80- Låter underbart. Det blir nog troligtvis en cotton eller bishon för mina föräldrar. Återstår att se.

Svar på tråden Erfarenhet av allergi vänlig hundras!