• Cornellia

    En liten fråga till dig som är muslim.

    Skulle det vara "fel" att skicka julkort till en muslimsk familj? Hur ser ni på det?

    (kanske en skitdum fråga, men frågar man inte får man inte veta)

  • Svar på tråden En liten fråga till dig som är muslim.
  • turdor

    skicka du ett julkort. och hittar du ingen muslim så kan du skicka ett julkort till mej i stället men jg är kristen men inte troende.

  • Cornellia
    turdor skrev 2012-12-06 00:49:28 följande:
    skicka du ett julkort. och hittar du ingen muslim så kan du skicka ett julkort till mej i stället men jg är kristen men inte troende.
    Visst inboxa din adress så skickar jag ett julkort.
  • Anfa

    hej jag e muslim och skulle ej ta illa upp av att få ett julkort av familj lr vänner.. men de vet ju att jag inte firar jul så de vet att jag inte besvarar själva julhälsningen.. men om du har en muslimsk vän så kan du kolla först för alla e olika. det är tillåtet inom islam att få gåvor av andra , även om de e en julklapp.. man ska bara inte fira/delta aktivt i andra högtider än de två eid..

    Detta är enligt islam då..

    men sen när det gäller muslimer så gör alla olika beroende på hur mycket dem vet eller praktiserar religionen.

  • Anfa

    ps, "fel" är det ju inte av en person att sända julkort om avsikten e god. däremot e de ju fel att skicka om man gör det för att ja vet inte.. typ jäklas ellee om man vet att muslimen skulle ta illa upp mm.

  • Cornellia

    Alltså på nått sätt känns det fel att skicka ett julkort med "god jul osv osv" till någon som inte firar jul, men samtidigt så känns det konstigt att utesluta dem bara därför. 

    Givetvis skulle jag inte skicka ett kort för att jävlas eller så.

  • bakawas

    Nej absolut inte. Jul handlar nästan inte längre om kristendom längre i sverige känns det som, många muslimer firar jul med sina barn. Dock kanske du inte ska skicka det till någon EXTREM muslim. Men tror inte det finns många muslimer som har ngt emot det :)

  • Alby

    Hej! Mina svärföräldrar är muslimer. Varje jul så julpyntar dem, köper julgran och julklappar. De muslimer jag känner firar julen iaf lite grann, så skicka du ett julkort :)
    Många, som jag själv ser inte julen som ngt religiöst.

  • ummabdilleh

    enligt islam far man inte fira jul, sen att vissa gor det anda det hander, tycker inte du ska skicka ett julkort..skicka till turdor dar uppe istallet.)

  • SolOchSnö

    Jag skulle i så fall skicka ett kort och önska gott nytt år och kanske god helg. Det kan väl aldrig vara fel. Jag har endast icke-svensktalande vänner som inte firar jul och jag brukar önska dem "Happy holidays".

  • Cornellia
    SolOchSnö skrev 2012-12-06 11:19:08 följande:
    Jag skulle i så fall skicka ett kort och önska gott nytt år och kanske god helg. Det kan väl aldrig vara fel. Jag har endast icke-svensktalande vänner som inte firar jul och jag brukar önska dem "Happy holidays".

    Tyvärr så har vi beställt julkort, och det är redan tryckt "God Jul" på dem.
    Men man kanske ska sätta sig och pyssla ihop ett specialkort till dem?

    (börjar dock kännas som om jag gör en lite för stor grej av detta)
  • Alby

    Även om dem inte firar jul, så uppskattar man ju alltid ett fint kort. Skulle de ta illa upp för att det står god jul, så är de knasiga!

  • Simon 681
    turdor skrev 2012-12-06 00:49:28 följande:
    skicka du ett julkort. och hittar du ingen muslim så kan du skicka ett julkort till mej i stället men jg är kristen men inte troende.

    Hur gör man för att vara "kristen men inte troende"? Jag har för mig att det finns vissa minimumkrav för att vara kristen.
  • Cogito ergo sum
    Cornellia skrev 2012-12-06 01:28:32 följande:
    Alltså på nått sätt känns det fel att skicka ett julkort med "god jul osv osv" till någon som inte firar jul, men samtidigt så känns det konstigt att utesluta dem bara därför. 

    Givetvis skulle jag inte skicka ett kort för att jävlas eller så.
    Men de respekterar även jesus som är guds ande ( ett av deras heliga män som finns i deras skrifter, de har bara inte trenigheten och kallar honom inte gud ).så jag ser inte felet i det..tar de illa upp så är de inte riktigt kloka.
  • Anfa
    Cogito ergo sum skrev 2012-12-06 12:00:38 följande:
    Men de respekterar även jesus som är guds ande ( ett av deras heliga män som finns i deras skrifter, de har bara inte trenigheten och kallar honom inte gud ).så jag ser inte felet i det..tar de illa upp så är de inte riktigt kloka.



    julen är ju inte egentligen från kristendomen .. jesus f?ddes inte ens då ... bara för att klargöra :) Jesus är inom islam en av de största Profeterna men julfirande e inte från Jesus ens..

    Alla e olika som sagt.. om man tar illa upp gör man det nog för att man kanske tror att personen som sände det menar illa/inte respekterar en.(beror helt o hållet vem.man sänder till o hur mkt de känner varandra)

    till ts.. beroende på hur bra du känner dem så kan du ju skriva en text på kortet typ "vet att ni ej firar jul men jag hoppas ni har en bra helg :)" hehe eller ja något som gör att det inte känns obekvämt.

    jag personligen skulle ej skicka tex ett "Ha en bra Eid" kort till min kusin som ej e muslim.. då hon inte firar det plus att hennes sambo e största muslimhataren... till pappa däremot som inte heller firar eid skulle jag tänka mig skicka tilk då han bara skulle tycka det var trevligt :)
  • Cogito ergo sum
    Anfa skrev 2012-12-06 16:24:27 följande:


    julen är ju inte egentligen från kristendomen .. jesus fœddes inte ens då ... bara för att klargöra :) Jesus är inom islam en av de största Profeterna men julfirande e inte från Jesus ens..
    Alla e olika som sagt.. om man tar illa upp gör man det nog för att man kanske tror att personen som sände det menar illa/inte respekterar en.(beror helt o hållet vem.man sänder till o hur mkt de känner varandra)

    till ts.. beroende på hur bra du känner dem så kan du ju skriva en text på kortet typ "vet att ni ej firar jul men jag hoppas ni har en bra helg :)" hehe eller ja något som gör att det inte känns obekvämt.

    jag personligen skulle ej skicka tex ett "Ha en bra Eid" kort till min kusin som ej e muslim.. då hon inte firar det plus att hennes sambo e största muslimhataren... till pappa däremot som inte heller firar eid skulle jag tänka mig skicka tilk då han bara skulle tycka det var trevligt :)
    Det där vet jag redan..men det slogs ihop med jesu firande.. Och jag sitter inte och skriver uppsatser i forum.. det är underförstått att folk i allmänhet vet.
  • Cogito ergo sum
    Cogito ergo sum skrev 2012-12-07 06:43:08 följande:
    Det där vet jag redan..men det slogs ihop med jesu firande.. Och jag sitter inte och skriver uppsatser i forum.. det är underförstått att folk i allmänhet vet.
    I slutändan handlar det om ömsesidig respekt för varandra och en förståelse.
Svar på tråden En liten fråga till dig som är muslim.