Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Kan en 19 månaders sluta sova på dagarna redan?!?

Jag tycker inte att det är varken förskolan eller ni som bestämmer. Det är väl ändå dotterns behov som ska styra. Vår dotter har alltid sovit extremt lite men vi har aldrig tvingat henne att vara vaken eller sova vissa tider för att det ska passa oss bättre. Behövde hon sova på dagis så somnade hon och då fick hon sova så länge hon ville och om hon inte behövde sova så somnade hon inte.

• Vinterankan
    Friida11 skrev 2012-12-06 13:21:12 följande:
    Men barn är väll ändå i behov av rutiner för att må bra? 
    Under de perioder som vår dotter gått från att sova till att sova ibland så har vi inte haft några som helst rutiner gällande klockslag och sömn. Rutinen har varit att vi gör på samma sätt (saga och godnatt), men vid helt olika tidpunkter. Vi har läst av dotterns signaler och när vi märkt att det varit läggdags så har vi lagt henne. Vilket varit vid 20-21 när hon inte sovit och 23-24 när hon har sovit. Är övertygad om att vår dotter har mått bra av att alltid få sova de dagar hon somnat och då också fått sova tills hon vaknat av sig själv. 

Förskolepersonalen tyckte att det var jättebra att vi lät henne styra det själv för de märkte ju att hon alltid var pigg och glad, både de dagar hon sov och de dagar hon inte sov.

Självklart var det jobbigt för mig när hon sov på dagen eftersom att jag själv är kvällstrött och helst vill lägga mig mellan 21-22 så jag var ju tvungen att hålla mig vaken längre (hon accepterade inte pappan på nattningen). Men det är sådant som jag gärna gör för mitt barn under övergångsperioder för att hon ska må bra. 
Svar på tråden Kan en 19 månaders sluta sova på dagarna redan?!?