• Sandraa L

Måste man döpa om sitt barn?

För 3år sedan döptes min dotter och hennes fadder som hon fick har inte varit involverad i hennes liv sedan dess, vi har ingen kontakt och hon har inte träffat henne sedan hon var bebis. Min fråga är om jag i samband med nästa dop, väntar en liten till juni kan få byta och ge henne en ny fadder, min moster? eller måste hon döpas om för att få det på papper? Jag har absolut ingen koll när det kommer till dessa frågor och ber om råd. 

www.sandralinder.vimedbarn.se / Angelica 090904 / Bebis BF juni 2013
  • Svar på tråden Måste man döpa om sitt barn?
  • Ankankamon

Är det här med fadder viktigt för dig pågrund av din kristna tro? För det har ju ingen juridisk betydelse. :)
    Om det är det förra så kolla bara med din präst vad han/hon tycker. Skulle tippa på att det nog inte behövs skvättas mer vatten. ;)

• Smulan 89

Är inte tanken att faddrarna ska finnas där om båda föräldrarna går bort tidigt? Så har jag hört. Min sambo är 24 och har mist båda sina föräldrar. Han har sin fadder kvar däremot.

• Dixie
    Smulan 89 skrev 2012-12-06 12:24:38 följande:
    Är inte tanken att faddrarna ska finnas där om båda föräldrarna går bort tidigt? Så har jag hört. Min sambo är 24 och har mist båda sina föräldrar. Han har sin fadder kvar däremot.

Nej, så funkar det inte längre, om föräldrarna dör görs en utredning om vem som får vårdnaden om barnen.
  • gusb

Nej, faddrarna har inget att göra med vårdnaden utifall att föräldrarna dör. Du kan däremot uttrycka din vilja om vem som ska bli vårdnadshavare om du och den andre föräldern dör i ett testamente.

• Ankankamon
    Smulan 89 skrev 2012-12-06 12:24:38 följande:
    Det är tanken kanske, men juridiskt spelar det inte så stor roll.
    Har man som föräldrar "utsett" någon/en familj och barnen är minderåriga (finns en juridisk term, men jag kommer inte på den) så tror jag att soc (?) börjar med att utreda den familjen för att se om det skulle funka att barnen togs om hand om dem, men det är absolut ingen garanti, speciellt inte om det finns närstående släkt t.ex.

I den kristna kyrkan så ska ju faddrar bidra som stöd till att barnen hittar sin egen kristna tro.

• Sandraa L
    Ankankamon skrev 2012-12-06 11:55:29 följande:
    Är det här med fadder viktigt för dig pågrund av din kristna tro? För det har ju ingen juridisk betydelse. :)
    Om det är det förra så kolla bara med din präst vad han/hon tycker. Skulle tippa på att det nog inte behövs skvättas mer vatten. ;)
    Nä, inte på grund av det utan för att det inte känns bra att någon som inte känner henne eller ens är involverad i hennes liv står som det, även om det nu inte har någon juridisk betydelse. Vill även att moster ska ha papper på att hon är hennes fadder, låter kanske fjantigt men jag vill verkligen gör det. 
  • Ankankamon
    Sandraa L skrev 2012-12-06 13:01:29 följande:
    Nä, inte på grund av det utan för att det inte känns bra att någon som inte känner henne eller ens är involverad i hennes liv står som det, även om det nu inte har någon juridisk betydelse. Vill även att moster ska ha papper på att hon är hennes fadder, låter kanske fjantigt men jag vill verkligen gör det. 
    Prata med prästen, om inte annat så borde det ju gå att lägga tll fler faddrar :)
  • Alexi
    Sandraa L skrev 2012-12-06 13:01:29 följande:
    Men faddrar registreras väl ingenstans? Och en moster är ju ett mycket starkare band än en fadder, så jag förstår inte varför just en fadder är viktigt?
  • Sandraa L

Man kan tydligen inte stryka en fadder och det finns tydligen registrerat i församlingen som barnet är döpt i. Däremot går det att lägga till fler, så i samband med nästa dop, väntar en liten i juni kommer vi lägga till en ny dvs. min moster :) 

• MaaxMaax

Oavsett hur det är med faddrar så går det inte att döpa om barnet. 

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
  • Liljan77

Jag har syskon som är faddrar till min son o de har inte brytt sig om honom eller träffat honom på snart 7 år.
    Hade med velat ha bort dem,men o andra sidan så har jag inga andra som hade kunnat va fadder. 

• Sandraa L
    Liljan77 skrev 2012-12-08 09:50:08 följande:
    Jag har syskon som är faddrar till min son o de har inte brytt sig om honom eller träffat honom på snart 7 år.
    Hade med velat ha bort dem,men o andra sidan så har jag inga andra som hade kunnat va fadder. 
    Man kunde inte ta bort, tycker att det är jättedåligt men så är det tydligen men det är som det är. Däremot får min dotter en ny gudmor vid nästa bebis dop :)
  • Liljan77
    Sandraa L skrev 2012-12-08 11:14:56 följande:
    Man kunde inte ta bort, tycker att det är jättedåligt men så är det tydligen men det är som det är. Däremot får min dotter en ny gudmor vid nästa bebis dop :)
    Tycker med det är dåligt.Jag är inte kyrklig av mig,men visa saker tar jag på stort allvar.

Bra att hon få de =) 
  • Sandraa L
    Liljan77 skrev 2012-12-08 11:17:18 följande:
    Tycker med det är dåligt.Jag är inte kyrklig av mig,men visa saker tar jag på stort allvar.

Bra att hon få de =) 
    Är inte heller så kyrklig, men på något sätt känns det som en princip sak... :/ men hon får en ny i alla fall som känns rätt och som funnits där hela tiden. Känns bra :) 
  • finskorpan

Jag har fått förklarat för mig att anledningen till att man inte kan ta bort en fadder från registret är att det återspeglar en historisk handling.  Det vore som att försöka skriva om historieböckerna. 

• Fija m 2 pojkar
    Ankankamon skrev 2012-12-06 12:29:42 följande:
    Det är tanken kanske, men juridiskt spelar det inte så stor roll.
    Har man som föräldrar "utsett" någon/en familj och barnen är minderåriga (finns en juridisk term, men jag kommer inte på den) så tror jag att soc (?) börjar med att utreda den familjen för att se om det skulle funka att barnen togs om hand om dem, men det är absolut ingen garanti, speciellt inte om det finns närstående släkt t.ex.

I den kristna kyrkan så ska ju faddrar bidra som stöd till att barnen hittar sin egen kristna tro.

Det finns registrerat i vår kyrkobokföring vem som är fadder till ett barn, men det händer ALDRIG att soc ringer och frågar om det om ett barns föräldrar skulle gå bort.

Om man vill att faddrarna (eller någon annan) ska ta ansvar för ert/era barn, så måste man skriva det, t ex i ett testamente. Då är det juridiskt giltigt och ska beaktas av sociala myndigheter.

I Svenska kyrkan, som är en luthersk kyrka, praktiseras inte om-dop, liksom man inte heller gör i andra lutherska, eller ortodoxa kyrkor. Inte heller Katolska kyrkan praktiserar omdop. Dopet är giltigt om det skett med rent vatten i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.

Däremot kan man i Svenska kyrkan, i princip närsomhelst, lägga till faddrar.
Svar på tråden Måste man döpa om sitt barn?