• Bel

Magnesium

Hej!

Det jag tänker säga nu finns det inte något som helst vetenskapligt bevis på, men jag känner ändå att jag måste dela med mig utav mina erfarenheter.

Jag är 32 år gammal med mild Endometrios och har fått två barn genom IVF. Har alltid så länge jag kan minnas haft svinont och blött massor vid mens. Saken är den att jag började äta hög dos av Magnesium eftersom jag hade lite kramper och ryckningar i vaderna (hade även detta under graviditeten) . Forskare påstår ju att de flesta människor idag faktiskt har magnesiumbrist, och magnesium hjälper ju nerver och muskler att fungera normalt.

Och så kom mensen och ingen smärta...Det var nästan så jag fick knipa mig i ärmen och så kom andra mensen precis lika smärtfri. Så här har det varit nu sen jag började 'äta magnesium!

Naturligtvis är detta ingen mirakelkur mot mensvärk eller Endometrios, och för dom som har mycket svår Endometrios så hjälper säkert detta inte. Men kanske kan magnesium hjälpa lite?

Googla, det står faktiskt lite om det på nätet.

• Svar på tråden Magnesium
  • Aemhildur

Jag äter också magnesium och tycker att jag mår "bättre"... Äter även vitamin D3.
    Jag har också haft lite problem med kramp i vaderna, och det har försvunnit. Har inte ätit detta så länge, så det ska bli intressant att se hur nästa menstration blir (då även jag har enorma smärtor).

• smurfan73

Får jag lov att fråga vilken dos du tar? Du skriver "hög dos", men vad är det? Sen har jag läst att det kan hjälpa med magnesium vid endo, så du är inte ute och cyklar. :)

• Bel

Jag äter i vitamintablett  "Apoteket kvinna" som innehåller 75 mg magnesium och detta är 20% av dagligt intag, och sen kompletterar jag med "Magnesium Optimal" från Helhetshälsa från hälsokosten.
    2 tabletter är 72% av dagligt intag, så sammanlagt får jag i mig 92 % av dagligt intag. Sen äter jag mycket bananer och annat som gör att jag får i mig mer magnesium.

Inget onormalt hög dos såklart, men det verkar ändå hjälpa. Just nu sitter jag med världens mens men ingen smärta. Så himla konstigt!

• Bel

Hoppas det hjälper dig något! Det finns ju en massa olika sammansättningar av magnesium, men vad jag har läst mig till så tas magnesiumcitrat upp bäst av kroppen.Därför köpte jag magnesium optimal från Helhetshälsa. De innehåller bara "rent" magnesium och inte en sötningsmedel eller färgämne (brustabletter).
    Jag har dock märkt att magnesiumet inte hjälper lika väl vid ägglossningssmärtan, men strunt samma, bara det hjälper mot den värsta mensvärken.

• myone

Åh, detta måste jag testa. Har så ont så det är verkligen värt ett försök :)

• Jennie 611

äter hög dos magnesium, uppåt 900 mg per dag, tar det på kvällarna för att inte vara rastlös (har obehandlad adhd) det tar även udden av menssmärtorna/kramperna..

Svar på tråden Magnesium