• madewithlove

Anti-D immunisering

Skickar ut en förfrågan om det är någon mer som är immuniserad?

Skulle vara skönt att dela lite erfarenhet...

• Svar på tråden Anti-D immunisering
  • Sofia8504
    Minamirakel skrev 2013-02-16 11:16:25 följande:
    Ok. Jag vet inte så mycket mer än att jag skall gå till barnmorskan på måndag och lämna blod.
    Blev helt paff när hon sa det till mig så jag hade inte en tanke på att fråga. Mycket som snurrar runt i huvudet nu.
    Är ju sjukt orolig för lilltjejen i magen.
    Känns så sjukt korkat av dom att ringa fredag eftermiddag och be mig komma på måndagen, då jag kommer oroa mig hela helgen.
    Men jag skall fråga på måndag. Återkommer när jag vet vilken typ jag har.
    Vilken vecka är du i? Tycker inte att du ska oroa dig, om det hade varit akut och väldigt höga värden så hade de velat kolla mer på en gång. Nu kommer de antagligen bara övervaka att nivåerna inte stiger för fort!

Förstår att du känner dig förvirrad, jag har själv fått läsa på hur mycket som helst för att få veta hur det egentligen fungerar med immuniseringar för det är sällan BM vet speciellt mycket. 
  • Minamirakel
    Sofia8504 skrev 2013-02-16 12:59:27 följande:
    Vilken vecka är du i? Tycker inte att du ska oroa dig, om det hade varit akut och väldigt höga värden så hade de velat kolla mer på en gång. Nu kommer de antagligen bara övervaka att nivåerna inte stiger för fort!

Förstår att du känner dig förvirrad, jag har själv fått läsa på hur mycket som helst för att få veta hur det egentligen fungerar med immuniseringar för det är sällan BM vet speciellt mycket. 
    jag är i vecka 31.
    Nej du har nog rätt, har försökt att bara ta det lugnt nu och inte tänka så mycket på det. Får ju förhoppningsvis reda på mer imorgon.
    Pratat med en nära vän vars styvmamma jobbar på spec.förlossn. och hon sa också att jag inte skulle oroa mig.

• Sofia8504
    Minamirakel skrev 2013-02-17 14:28:31 följande:
    jag är i vecka 31.
    Nej du har nog rätt, har försökt att bara ta det lugnt nu och inte tänka så mycket på det. Får ju förhoppningsvis reda på mer imorgon.
    Pratat med en nära vän vars styvmamma jobbar på spec.förlossn. och hon sa också att jag inte skulle oroa mig.

Är du redan i vecka 31 så tror jag inte att det ska hinna hända så mycket! De kollar ju sånt här på inskrivningen också och då hade du alltså inga antikroppar alls eftersom det inte upptäcktes nåt då!

De som får allvarliga immuniseringar har i regel ganska höga värden från start och barnet kan behöva blodtransfusioner i magen för att ens klara sig fram tills att det någorlunda säkert att födas.

Med mitt första barn upptäcktes inga antikroppar förrän vid blodprovet de tog på navelsträngsblodet vid förlossningen, medan jag vid andra och nu tredje har haft antikroppar redan från start. 

Det du kan vara beredd på är att barnet kanske kommer att behöva "sola" ett tag på BB. Ingen av mina har behövt få blod eller så efter förlossningen, men vi har fått stanna i ca 4 dygn båda gångerna och sola.

• Minamirakel
    Sofia8504 skrev 2013-02-17 17:06:04 följande:
    Är du redan i vecka 31 så tror jag inte att det ska hinna hända så mycket! De kollar ju sånt här på inskrivningen också och då hade du alltså inga antikroppar alls eftersom det inte upptäcktes nåt då!

De som får allvarliga immuniseringar har i regel ganska höga värden från start och barnet kan behöva blodtransfusioner i magen för att ens klara sig fram tills att det någorlunda säkert att födas.

Med mitt första barn upptäcktes inga antikroppar förrän vid blodprovet de tog på navelsträngsblodet vid förlossningen, medan jag vid andra och nu tredje har haft antikroppar redan från start. 

Det du kan vara beredd på är att barnet kanske kommer att behöva "sola" ett tag på BB. Ingen av mina har behövt få blod eller så efter förlossningen, men vi har fått stanna i ca 4 dygn båda gångerna och sola.

Så. Är hemma igen efter att ha varit och gjort blodprov. Bad att dom skulle kopiera mitt blodgruppssvar.
    Blir inte så mycket klokare och barnmorskan samt undersköterskan kunde inte ge mig mer info än att jag skall fortsätta lämna blod och att de skall hålla koll att det inte stiger. Men jag fick inga siffror alls.

Detta stod i pappret:

Blodgrupp: O RhD positiv
    Särskilt utlåtande:
    Blodtyp: D+ C+ c+ E- e+
    DAT: Negativ.
    I patientens serum har påvisats svaga irreguljära antikroppar av typ: E

Vid eventuell blodtransfusion ges blod av typ: -E

• Sofia8504
    Minamirakel skrev 2013-02-18 16:13:14 följande:
    Så. Är hemma igen efter att ha varit och gjort blodprov. Bad att dom skulle kopiera mitt blodgruppssvar.
    Blir inte så mycket klokare och barnmorskan samt undersköterskan kunde inte ge mig mer info än att jag skall fortsätta lämna blod och att de skall hålla koll att det inte stiger. Men jag fick inga siffror alls.

Detta stod i pappret:

Blodgrupp: O RhD positiv
    Särskilt utlåtande:
    Blodtyp: D+ C+ c+ E- e+
    DAT: Negativ.
    I patientens serum har påvisats svaga irreguljära antikroppar av typ: E

Vid eventuell blodtransfusion ges blod av typ: -E

Okej! -E har jag också och det var den enda jag har haft vid tidigare graviditeter (nu har jag -c också)
    E är en av de mindre aggressiva varianterna och om det dessutom står "svaga irreguljära antikroppar" så tror jag att det är väldigt lugnt för din del!  
  • Minamirakel
    Sofia8504 skrev 2013-02-18 19:32:44 följande:
    Okej! -E har jag också och det var den enda jag har haft vid tidigare graviditeter (nu har jag -c också)
    E är en av de mindre aggressiva varianterna och om det dessutom står "svaga irreguljära antikroppar" så tror jag att det är väldigt lugnt för din del!  
    Okej vad bra :)
    Hoppas att det nya blodprovet är ok också. Får svar nästa vecka.

• madewithlove

Hej Minamirakel, vilken tur att Sofia har varit aktiv och gett dig en massa information! Ja det verkar ju lugnt för dig och lilla i magen!
    Sofia: Hår du blivit igångsatt båda dina ggr efter dom upptäckte din immunisering? Så har det nämligen blivit för mig! Fick inte föda efter v38 och fick bara föda på Huddinge Spec som tillslut blev super bra!

• Minamirakel
    madewithlove skrev 2013-02-20 02:37:25 följande:
    Hej Minamirakel, vilken tur att Sofia har varit aktiv och gett dig en massa information! Ja det verkar ju lugnt för dig och lilla i magen!
    Sofia: Hår du blivit igångsatt båda dina ggr efter dom upptäckte din immunisering? Så har det nämligen blivit för mig! Fick inte föda efter v38 och fick bara föda på Huddinge Spec som tillslut blev super bra!
    Hej!
    Ja verkligen! Jag är så otroligt tacksam för att det finns forum som dessa där man träffar underbara människor och får reda på saker och kan dela erfarenheter. Super! Glad

• Sofia8504
    madewithlove skrev 2013-02-20 02:37:25 följande:
    Vid min första graviditet så upptäcktes det inte förrän vid förlossningen så den startade ju spontant.
    Andra graviditeten låg värdena stabilt så jag gick ända till 39+3 innan jag blev igångsatt och då var det mest för att jag skulle föda på ett sjukhus som ligger 20 mil hemifrån och därför behövdes det lite framförhållning.

Nu är det ju tredje och det brukar ju förvärras för varje gång, plus att jag har två sorters antikroppar, så jag är inställd på att få föda lite tidigare den här gången! 
  • FruEvald

Jag är oxå rh positiv med immunisering fya eller Duffy som den oxå heter. Jag är nu i vecka 20 och lämnar blodprov en gång i månaden. Hoppas på att titrarna håller sig lugna!!! Ska lämna prov igen på måndag! Skönt att ha fler i samma situation som man kan söka stöd i.

Svar på tråden Anti-D immunisering