Inlägg från: Bambusa |Visa alla inlägg
  • Bambusa

Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??

vänd inte före 5år..  britax twoway är en smidig stol med stora innermått, den rymmer barn till 120cm bakåtvänt, de har ja aldrig vart med om att barnpå 4-5år är så långa..
    vi har en volvo 240 och har haft två twoway och en kraftig mamma (jag) i baksätet..  de funkade fint.. längsta barnet i mitten för benutrymmets skull..  hellre knäna under hakan än bryten nacke!

stänga av krockkudden i fram å ha största barnet där funkar med, de blir ofta väldigt bra benutrymme då, och den andra vuxna bakom föraren.. två babyskydd i bas klämmer man lätt in i bak (ja har suttit så i en 940med..) även suttit i 940 med två akta graco Cosmic Comfort, men dom är korta i ryggen och inget att rekomendera om man har långa barn då man lär köpa en till bakåtvänd vid 2-2½år.. min korta dotter böt  bort sin vid 3år, men hon hade fått plats ett tag till, men vi köpte en britax two way åt henne då, den va mkt bekvämer tyckte hon..   

• Bambusa
    milli79 skrev 2012-12-11 08:49:27 följande:
    Det handlar ju om att få rum i bilen oxå. Jag vill ha bebisen bredvid mig och sitta i mitten bak. Kommer ha ett säte bakåtvänt där fram . Annars får vi ha bebisen bredvid sonen och det känns inte så tryggt med tanke på att vi gör långresor. Blir nog väldigt svårt att kliva i bilen med 2 bakåtvända bilstolar... men vi får väl se hur vi löser det när bebisen kommit och hur det ser ut i bilen vilken det nu blir.  Kanske blir det 7sitsig och att det går att ha ett säte bak då...

fast säkerheten går före allt annat.. och att åka bakåtvänd är 5gånger säkrare..  dom som hade våran volvo före oss hade tvillingar på ytterplatserna ibak, och mamman klev in i mitten ibland från framsätet sa hon.. och i våra raggarbilar har ja klättrat över till baksätet när dottern varit ledsen.. vi har alltså soffa ifram på raggarbilarna..  men de går om man vill..  våran dotter var sist 98cm lång och har ett bra tag innan hon vuxit ur sin two way.. hennes kompis som använder kläder i storlek 122-128 åker bakåt i en two way med.. men dom offrade framsätet mot att hon skulle få bra benutrymme, så mamman sitter i bak med henne.. 
  • Bambusa
    Tom Araya skrev 2012-12-16 04:48:30 följande:
    Jag väljer bil efter behov.
    Bil som inte rymmer hela familjen säkert sittande eller som det kostar en mindre förmögenhet att koppla ur air-bagen på går ju bort för mig om jag hade skaffat barn.

så gjorde vi med, hade en Saab, då va de väldigt trångt å sitta bredvid bilstolen i bak, och nästan omöjligt å sitta framför den.. men i Volvon gick de mkt bättre, provade bilstolen i bilen innan vi bestämde oss, eftersom vi hade hittat en bilstol dottern trivdes i, och eftersom hon skulle sitta i den i flera år så var de viktigare än en snygg/bensinsnål bil.. Volvon våran drar inte så mkt som Volvon brukar göra så de är ju bra iaf.. men fin nej de är den inte.. men dom har fått bra resultat i krocksäkerhet mm.. 

sen kan olika stolar anpassa sig till varann väldigt bra, kika tex in hos den här tjejen för tips (inte jag)    http://bloggen.fi/bilstolslotsen/
Svar på tråden Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??