• 1988mamma

Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??

Vi har en volvo v70, sonen på 5.5 år sitter i en brio bältesstol och dottern 1.5 år i en besafe izi kid.
    Nu väntar vi 3an som har fått ett maxi cosi babyskydd+bas. Förstår inte hur vi ska få plats med alla, det är redan supertrångt som det är. Funderar om man borde byta ut stolarna? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??
  • Stumpan83

Den minste bakom eftersom jag läste att det var bättre vid evt krock tror det var på NTF att den minste skulle sitta bakom det större barnet.

• 1988mamma

Barn under 140 cm( om jag inte minns fel) ska tydligen inte sitta framåtvänd i framsäte med airbag, annars hade det varit en bra lösning.

• pigglet

Vi har haft 3 barn bakåtvända i baksätet, har en Ford Mondeo ´04.
    Det längsta bakåtvända barnet har suttit i mitten. Det har varit stort nog att kunna kravla sig dit själv och har haft bäst benutrymme. Och så de andra på sidorna. När någon ska vändas framåt så sitter den på sidan, och det längsta bakåtvända barnet tar över mittenplatsen. Har funkat mycket bra.
    Det stora problemet blir nu när vi ska ha alla 3 framåtvända. Det funkar INTE med bältena! Så yngsta barnet får nog sitta bakåtvänd tills han blir tonåring   ;)

• Hedebris

Vi har en 240 och hade ett babyskydd med bas, en brio zento bakvänd, och en framåtvänd stol. Det funkade bra.

• cosinus
    pigglet skrev 2012-12-07 21:34:38 följande:
    Vi har haft 3 barn bakåtvända i baksätet, har en Ford Mondeo ´04.
    Det längsta bakåtvända barnet har suttit i mitten. Det har varit stort nog att kunna kravla sig dit själv och har haft bäst benutrymme. Och så de andra på sidorna. När någon ska vändas framåt så sitter den på sidan, och det längsta bakåtvända barnet tar över mittenplatsen. Har funkat mycket bra.
    Det stora problemet blir nu när vi ska ha alla 3 framåtvända. Det funkar INTE med bältena! Så yngsta barnet får nog sitta bakåtvänd tills han blir tonåring   ;)
    Nä av den anledningen kommer nog vår yngsta få åka bakåtvänt länge också. Det går ju spänna, iaf i vår bil, men man skaver knogrna av sig.

Nu klarar sig iofs de äldsta med bara kuddar kortare sträckor som till dagis men jag tror ändå det blir sjukt trångt om alla ska sitta frammåt. Tur yngsta bara är två :)
  • Mabaja

Varför inte sätta en stol i mitten? Vi har en i mitten och en bakom passagerarstolen...

• FruSen

Hoppar in här för tips. Har en v70, en man som är 2 meter lång, en dotter på 3 1/2 år och väntar tvillingar till våren. Shit pommesfrites säger jag bara! Maken är så lång att det inte ryms en bakåtvänd stol eller babyskydd bakom förarsätet då han kör. Babyskydden måste ha bas vilket gör att de tar mer plats, detta pga bilens korta bälten. De når inte runt ett babyskydd...

Dottern är redan nu stor för sin ålder och vi funderar på att vända henne framåt när hon fyllt 4 (fyller år i april). Hon kan då sitta framåtvänd bakom förarplatsen. Men rymmer man då två babyskydd med bas bak? Jag vill helst ha dem bak, dottern har alltid åkt bak och det har fungerat jättebra.

Det kan ju även gå att koppla ur airbagen, ha ett babyskydd fram, ett bakom passagerarsätet och dottern i mitten. En vuxen får då åka bakom maken men det blir ganska trångt om man inte är liten och nätt...

• cosinus

Har ni provat med olika babyskydd bak. Vi har haft en britax roc-a-tot till våra barn men den är ju uråldrig då dottern är född 2004. Men iaf så är den liten och nätt och även i bilar med riktigt trånga bälten har den gått att lirka fast.

Det är bara i svärmors gamla jetta från -81 som vi fått använda de alternativa bälteshakarna som finns på roc-a-tot för bilar med korta bälten. Då har det funkat men den dragningen känns inte lika stabil (å andra sidan sätter man fast stolen i en sån bil som är att likställa med en banankartong i krocksäkerhet så är kanske bältesdragningen det minsta problemet)

• FruSen

Jag har funderat på brios babyskydd, de är väl lite mindre även med bas?
    Till dottern hade vi ett acta graco logico s som var jättestort. Vi har inte det babyskyddet kvar, vi sålde det och tanken var att köpa ett nytt inför nästa barn.
    Vi har provat ett britax utan bas i vår bil, vet dock inte exakt vilken modell det var. det gick inte alls, vi provade på samtliga platser.

Svar på tråden Ni med 3 barn i baksätet, hur gör ni??