• Svar på tråden Vad är meningen med ditt liv?
  • MerTe

    Att vara så lycklig som möjligt, så stor del av tiden som möjligt. (Utan att göra det på andras bekostnad...)

    Någon har sagt: "Människan är det enda djur som inte har förstått att livets huvudsakliga mening är att njuta av det."

  • Butterscotch

    Ja du... Svår fråga. Jag tycker att jag har ett ansvar att försöka göra världen lite bättre. Både genom mina egna handlingar och genom att uppfostra mina barn till (förhoppningsvis) goda, empatiska, ansvarskännande individer. Lyckas jag med det känner jag mig rätt nöjd. Självklart vill jag vara lycklig också. Folk som förstör för andra/samhället eller som inte ens försöker göra mer gott än ont har jag inte så mycket till övers för.

  • Momat

    Att överleva tills jag dör.

    Nä men på allvar, så försöker jag lämna så bra spår som möjligt efter mig i världen. Jag försöker göra gott, hjälpa andra, göra allt för att mina barn ska få en bra och trygg uppväxt, påverka samhället i rätt riktning där jag kan påverka.

    Min egen lycka/prestationer sätter jag inte så högt, jag är ändå sjuk och eländig så det går liksom inte att skapa "det perfekta livet" nu längre. Drömmer Dessutom mår jag som bäst när jag känner att jag uträttat något bra eller kunnat hjälpa någon, så det går ju hand i hand på nåt sätt - hjälper jag andra så mår jag själv bättre samtidigt.

  • Elessario

    Intressant. För mig skapar viljan att hjälpa andra en känsla av otillräcklighet, hur känner ni kring det?

  • Biffus

    Musik <3

    Jag spelar piano (huvudinstrument), oboe och piporgel/kyrkorgel (biinstrument). Speciellt pianot ger mitt liv en mening. Det är praktiskt taget bara där jag kan uttrycka känslor ordentligt.

  • The Riddler

    Varför måste livet ha en mening?
    Varför inte bara leva?  


    Everything I tell you is a lie, including this.
  • Butterscotch
    The Riddler skrev 2012-12-11 03:17:42 följande:
    Varför måste livet ha en mening? Varför inte bara leva?  
    Everything I tell you is a lie, including this.

    Måste måste det inte. Vissa är nöjda med att bara vara, men andra vill gärna att det man gör ska kännas betydelsefullt på ett eller annat vis (inte varenda sekund eller varje handling kanske, men i det stora hela).
  • The Riddler
    Butterscotch skrev 2012-12-11 06:14:51 följande:

    Måste måste det inte. Vissa är nöjda med att bara vara, men andra vill gärna att det man gör ska kännas betydelsefullt på ett eller annat vis (inte varenda sekund eller varje handling kanske, men i det stora hela).
    Du har rätt, alla vill väl att sitt liv ska kännas betydelsefullt på ett eller annat sätt. Att få se sina barn växa upp med mycket kärlek hade slagit allt faktiskt. Hoppas jag får barn i framtiden
    Everything I tell you is a lie, including this.
  • Inpius

    Som satanist är min mening med livet att leva det fullt ut, göra det bästa av det. Se till att ta mig ur jobbiga situationer, ta mig ur sorg och leva vidare. Man lever bara en gång, så lev ordentligt! Det spelar ingen roll vad andra tycker om mitt liv, för det är mitt liv och jag gör det som känns bäst för mig oavsett vad samhället anser "rätt". Meningen med livet är inget man kan hitta eller bli lärd. Meningen med livet är något man själv bygger upp. Du själv bestämmer vad som är meningsfullt! Ingen kan säga "du måste göra si och så" eller att man måste "komma till 'himlen' när man dör", för att det finns inget "rätt" eller "fel" sätt att leva utöver det som är rätt dör just dig! Och det finns ingen himmel att komma till ändå. Så lev det liv du vill ha! Något som är rätt för din vän kanske inte är rätt för dig!

Svar på tråden Vad är meningen med ditt liv?