• Anonym

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Delia skrev 2012-12-10 08:54:25 följande:
    Anonym: Vilka är det du pratar om? Jag känner ingen som använder sig av ordet nigger. Men du kanske är kompis med 50 cent?

Spela inte dum nu.
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-10 08:53:27 följande:
    Jag vet inte ens hur jag ska bemöta det ni skriver eftersom nivån är så sjukt låg. Det finns ingen debatt som lockar fram så korkade människor och argument som den om neger och negerboll.

Nej "Delia" där har du fullkomligt rätt! Välkommen in i diskussionen.
  • Anonym
    CMM skrev 2012-12-10 09:22:20 följande:
    Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...

Jag är uppenbarligen kluven. 

Ja i den allmänna debatten kring invandring och ev problem kring det (om det nu mot förmodan skulle finnas några problem?) känns ju "negerbollen" glödhet. Och vad kan man tänka..................antalet fikande som råkat säga negerboll och tillika till en mörk expedit torde vara max två/år! Eller en (1)
  • Anonym

Men hur kan någon bli stött över en kaka? Får inte kako längre vara bruna? Brunt är ju fint! Pepparkaksgubben är söt och ja bara en kaka! Samma debatt blev det med nogger glassen och 88 an! Löjliga människor!

• Anonym
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:22:25 följande:

Så det är på nivån "Det kan ju vara mamman som missförstått" som hela resonmenaget om henne som en hysterika bygger? En gissning helt enkelt.

Känns lite vekt va, när alla artiklar om saken innehåller en hyfsat detaljerad beskrivning av samtalet mellan mamman och läraren/lärarinnan?

Ja det är helt klart att läraren på denna skola som det handlar om fick hjärnsläpp och kände att hon ville göra skillnad och förändra världen. Liksom Jesus på returen ungefär. De har väl en liten brunhyad stackare i klassen som ska "skyddas" på detta rent vanvettiga sätt som tvärtom mot vad man tänkt så får detta stackars lilla barn allt fokus på sig och sin hudfärg. Stackars alla små svarta och bruna barn som råkar ut för militanta kärringar och unga kvinnor som tar sig själva på enormt stort allvar.
  • Anonym

Att det överhuvudtaget ens kom på tal att pepparkaksgubben skulle vara stötande eller rasistisk är ju fruktansvärd låg nivå.

Isåfall ska inte mumintrollen få visas på TV, dom är ju vita och tjocka. Fyfan vad rasistiskt. Känn ironin.

• Anonym

Snart blir det väl förbjudet att äta pepparkakor också

• Anonym

Ja, det är nästan skrattretande! Men samtidigt skrämmande, att man ska ge sig på den stackars pepparkaksgubbarna också!

• Anonym
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:42:15 följande:

Ska mamman anklagas för att var den felande parten så måste de som hävdar detta kunna vederlägga följande meningar i Expressens artikel i TS:

"-Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
    – Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. "

Och följande på Sveriges Radio:

" – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny Simic.   

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Vare sig läraren/lärarinnan eller rektorn har, mig vetrerligt, uttalat sig om saken. Iställte har en skoladministratör i kommunhuset tagit emot media-stormen.    

Ja men precis! Den som har ALL anledning att bli kränkt så är det den mamman som får skulden! Ingen hade väl kunnat räkna med en mediastorm men eftersom det tjatats om "negerbollen" i decennier så känner många "nä nu jä**ar! Och så blir man nedringd från arga medborgare och går ut med en dementi på en söndag!! Söndag?  Brukar alltid vara svårt att nå folk en sådan dag men här var det bråttom.
  • Anonym
    VickyHurtig skrev 2012-12-11 08:08:37 följande:
    Det går till sån överdrift att det inte är sant! Man kan knappt göra nåt längre utan att nån tar illa upp! Man får knappt ha mån svensk tradition kvar, för då är man rasist... Med risk för att låta gammal... Det var bättre förr! När hag gick i gymnasiet var det en mörkhyad tjej som var pepparkaksgubbe, hon tyckte det var perfekt då hon redan var "brun" som hon uttryckte det. Hon gjorde dn egen version av låten o sjöng "jag kommer, jag kommer från pepparkakeland...." Men, ja! Jag är tydligen världens rasist, för jag säger negerboll, lyssnade på när ungarna sjöng "den blomstertid nu kommer" på skolavslutningen o jag hade en midsommarstång i trädgården, som barnen sedan fick leta efter påskögg i tidigare. (Trädgården alltså, inte stången)
    Jag var också med "förr" INNAN allt blev så känsligt. Vi blev inte kränkta på den tiden för det var inte lönt man borstade av sig och gick vidare.  Förr hade folk humor och självdistans och det är ju tydligt i ditt exempel om "pepparkakstjejen"? Jag tycker det är mer nedsättande mot de färgade att man förutsätter att de inte kan tåla om en person råkar säga "negerboll" så de hör! Men för att slippa 150 inlägg angående den lilla kakan så ...NEJ man BEHÖVER inte säga "negerboll", men är man lite äldre så kan man råka försäga sig då vi alltid så länge jag kan minnas i min barndom kallade den så. Och som sagt jag tror att även färgade kan ha humor och självdistans? Eller blir de stötta av att se pepparkaksgubbar i luciatåg. Kanske någon färgad här på FL som kan svara?
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!