• Vinterankan

min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn

Är du troende eller kallar du dog kristen för att du själv är döpt? Om du inte är troende så finns det väl ingen större anledning att döpa barnet.

• Vinterankan

Om du inte är troende och hon är emot det så borde det väl ändå vara en ickefråga. Löjligt av dog att bråka om det. Skulle du tycka det har ok om hon skulle vilja döpa barnet in i den muslimska tron (väldigt hypotetiskt eftersom att de inte har dop).

• Vinterankan
    turdor skrev 2012-12-11 08:32:59 följande:

namnet fick man inte vara med o bestämma utan hon tog fram två namn som jag fick välja på.  själv tog jag fram säkert 50 namn men dom sa hon bara nej till.   vi hade ju inte pratat o religon över huvudtaget så det kom som en lite chock att hon sa att hon var muslim men chocken var inta att hon var muslim för det är okej att hon är men att ta fram det som ett skäl att inte döpa barnet kom som en stor överraskning.

Enda skälet till att döpa barnet är att man är troende, så egentligen är alla invändningar mot dop så länge man inte är troende kristen fullständigt logiska. 

Jag är döpt, jag är medlem i svenska kyrkan då jag tycker de gör mycket bra i civilsamhället men har kommit fram till att jag kan göra mer gott för de tusenlappar jag betalar dit varje år så jag ska gå ur nu. Men jag är faktiskt ateist. Av någon dum anledning så döpte vi vårt första barn på grund av tradition. Och hjälp vad obekvämt det var och vad jag ångrade mig när vi var där i kyrkan. Och då är jag ändå själv döpt. Hur obekvämt skulle det då inte vara för en muslim även om denna inte är troende. 

Det konstiga är inte att mamman vägrar, det konstiga är att du framhärdar trots att du inte är troende. 
Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn