• Iam

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Anonym skrev 2012-12-13 23:40:25 följande:
    Ess och Iam - I vilken ålder lämnade er pappa/mamma den andra föräldern? 
    Min pappa var, enligt ryktet notoriskt otrogen.. 
    Men anledningen till att jag inte hade någon relation till min pappa var inte för att han behandlade mamma illa... Det var för att han behandlade mig illa. Mamma var väldigt noga med att vi barn inte hade med deras äktenskap och hennes sårade känslor att göra.

Fler frågor på det?  
  • Iam
    Lilje skrev 2012-12-14 09:10:12 följande:
    Han kom på farsan och den nya, när han var 14 eller så.  Då var våra föräldrar fortfarande gift, men pappa bodde inte hemma.  Det  här pågick under flera år, han var "inneboende" hos henne, kom tillbaks, åkte igen, rätt struligt.  Vi vet ju inget alls om hur TS' relation med sin man var, utan att han var gift, sen dumpade frun och flyttade direkt till henne, gick tillbaks till frun, sen tillbaks till henne.  Känns ju direkt lite struligt, och man kan ju undra hur det fungerade med sönerna som just då var i en rätt känslig ålder, och hur mycket han involverade dom i sitt kärleksliv, lögner etc.

Jag köper inte att det här är endast sönernas fel.
    Fast nu är nu och då är då. 
    NU är dom vuxna och borde ha 1: lärt sig att hantera situationen eftersom tid passerat och 2: lärt sig att hantera situationen som vuxna individer. 

Lite krav måste man kunna ställa på vuxna människor, även om det är ens barn som blivit sårade för någonting bakåt i tiden.  
  • Iam
    Lilje skrev 2012-12-14 09:40:58 följande:
    Så vuxna får inte känna sig sårad?
    Jo, absolut. 
    Men som vuxen borde man ha lärt sig att bete sig. Som vuxen förväntas man att ha förståelse för olika situationer som kan uppkomma, som man som barn inte kan ha förståelse för... Som att pappa träffar en annan kvinna och blir kär. Man behöver inte gilla det, men ska man befinna sig i deras hem så får man snällt respektera ALLA som lever i det hemmet. DET är att vara vuxen.
    Dessutom, är man vuxen så borde man även ha insikt nog för att inse att om man inte kan hantera en situation som hänt i tonåren... ja då är det kanske dags att söka hjälp för det.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 12:59:28 följande:

Om jag skulle hypotetiskt tänka hur jag hade sett på pappas "nya" och om deras förhållande hade inneburet en söderslagning av vår familj, hade jag lugnt avskytt och föraktat hans nya kvinna oavsett jag var 10, tjugo eller 57 år.

Hon hade aldrig kunnat räkna med att bli vän med mig och jag hade aldrig dolt mitt förakt. Så tänker ungdomarna som jag, så kan du lika gärna ge upp och hålla dig undan när de är på besök.  

Låt oss säga att du är gift. 
    Förhållandet är egentligen inte så bra, du mår inte bra. Du är inte lycklig.
    Du vill hitta en väg ut men vågar inte riktigt... Har blivit hemmablind, och väljer trygghet före lycka..
    Du vet, man vet vad man har men inte vad man får..
    Så träffar du en människa som får dig att se världen i färger igen.
    Ni har inget fysiskt förhållande, men denna människa får dig att le, att skratta och att känna lycka.
    Du inser att det du lever i inte är det liv du vill ha och väljer att skilja dig.
    När skilsmässan är klar väljer du att inleda ett förhållande med den andra människan, den som fått dig att må så bra igen.
    Du tar hem denne till dina föräldrar... Och hoppsan.
    Det var ingen bra ide.
    Pappa kallar dig för Hora och slänger ut er båda med huvudet före, för att i nästa stund bjuda in ditt ex.

Och det skulle du tycka var fullt rimligt?

• Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 13:25:15 följande:
    Mina känslor och det sätet jag skulle välja att uttrycka dem, har inget att göra med "bra sätt att uppföra sig", "moget" eller rent av "förnuft". Utan det är det sätt jag hade känt inför och handlat mot den person som trängt sig in i mina föräldrars liv. Den partnern som trängt sig in i vårt liv hade jag aldrig förlåtet utan alltid hållit mig långt ifrån. Till exempel skulle hon aldrig ens fått tänka tanken "farmor" till mina barn. Eller morfar, om det hade varit så.

Men jag säger inte att det är fel att agera annorlunda bara att jag aldrig hade accepterat denna nya partner. 
    Och då anser du även att andra ska få agera på sina känslor mot dig och dina barn, utan att blanda in sunt förnuft? 
    Så om någon tycker illa om ditt barn så är det ok att ignorera och mobba ut det barnet?
    Eller är det bara du som har rätt att bete dig så? 
  • Iam
    Anonym skrev 2012-12-15 13:28:49 följande:
    Men ser du inte att din förälder har ett eget ansvar att välja att ingå en ny relation. Det är ju ingen som tvingar någon till det utan ett eget val. Vilka de orsakerna är kan man som utomstående (ja som barn är man också utomstående i föräldrarnas relation) inte känna till innan. Varför ska man missunna sina föräldrar att leva lyckliga och bete sig som ett barn fastän man är vuxen? Tycker du det skulle vara ok om dina föräldrar la sig i ditt kärleksliv eller frös ut din partner?
    Har redan ställt den frågan, men får inget svar. 
  • Iam
    fluu skrev 2012-12-15 13:31:22 följande:
    Tja,du har förstört deras liv. Förväntar du dig verkligen att de ska gilla dig? Man känner av när förälderns partner tycker sig vara viktigare och lägger sig i relationen till föräldern. Det är bra att din sambo slår vakt om sin relation till barnen och biter ifrån mot dig. Gör han inte det har han snart ingen relation till sina barn....
    Seriöst? 
    Har TS lagt sig i relationen?
    Det enda hon skriver är att hon vill bli respekterad i sitt eget hem.
    En önskan som inte ens är lite orimlig.
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 13:38:54 följande:

Om jag hade trängt mig emellan i en familj hade jag fått räkna med att inte hamna i topp på popularitetslistan. Hade jag blivit accepterad hade det varit stort och fint gjort av dem. Jag talar endast från min synvinkel som "barn". 

Är du medveten om att man inte kan tränga sig in och förstöra en familj? 
    Så länge jag älskar den jag lever med så kan ingen annan förstöra det.
    Om jag slutar älska den jag lever med så kan en annan komma in.. Men det är jag och den jag lever med som har förstört relationen.. Ingen annan.

Sen har jag mycket svårt att förstå människor som väljer att ligga med upptagna människor..
    Men om man väntar med liggandet och relationen tills den gamla är över så är det inget jag kan säga något om.

Min sambo och jag har inte lovat att älska varandra för evigt.. Men vi har lovat varandra att OM vi inte längre är lyckliga så ska vi avsluta innan vi påbörjar något nytt. Det är det enda man kan lova.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 13:55:20 följande:
    Jag talar om känslor och att välja att faktiskt inte tränga bort dem. Utan stå för att man verkligen avskyr en person. Det är inte vad vi kallar "vuxet" eller "moget" utan vad jag hade valt att göra mot en förälders nya partner som han/hon tränger sig emellan. Är föräldrarna skilda eller änka/änkling är en ny partner bara positivt och då skulle jag ta den relationen utifrån den känslan.  
    Varför kan du inte svara på detta som jag skrev: 

Låt oss säga att du är gift. 
    Förhållandet är egentligen inte så bra, du mår inte bra. Du är inte lycklig. 
    Du vill hitta en väg ut men vågar inte riktigt... Har blivit hemmablind, och väljer trygghet före lycka.. 
    Du vet, man vet vad man har men inte vad man får.. 
    Så träffar du en människa som får dig att se världen i färger igen. 
    Ni har inget fysiskt förhållande, men denna människa får dig att le, att skratta och att känna lycka. 
    Du inser att det du lever i inte är det liv du vill ha och väljer att skilja dig. 
    När skilsmässan är klar väljer du att inleda ett förhållande med den andra människan, den som fått dig att må så bra igen. 
    Du tar hem denne till dina föräldrar... Och hoppsan. 
    Det var ingen bra ide. 
    Pappa kallar dig för Hora och slänger ut er båda med huvudet före, för att i nästa stund bjuda in ditt ex. 

Och det skulle du tycka var fullt rimligt? 

• Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 14:06:29 följande:
    Det jag ovan i tråden  diskuterar är hur jag hade sett på en förälders nya partner. Jag säger inte att det är det rätta utan hur jag hade valt att agera.

Du drar paralleller med hur föräldrar agerar mot sina vuxna barns nya förhållande  och lite högre upp i tråden vuxnas agerande mot barn. Det är inte det jag talar om därför är det ingen idé att svara. Gör en ny tråd så kan vi ta den diskussionen där.   
    Fast det är samma kärna. 
    Du tar dig rätten att döma någon annans kärlek. Men du anser inte att det är viktigt att diskutera om hur du skulle känna om någon dömde din kärlek?

Om du nu vet att ditt sätt att agera är fel, varför då inte jobba på det och bli bättre?
    Eller är det ok att bete sig illa bara man vet om det?
    Om jag VET att det är ok att slå dig, så är det ok att göra det om jag känner för det?  
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig