• Anonym (hjälp!!)

avtal via mail, bindande???

Hej!
    Långt men snälla läs!

Jag har haft en visstidsanställning, låt säga att det går ut den 12 dec. Jag har då blivit lovad av chefen för förlängning, men jag sökte annat under tiden ändå.

Jag blev då kallad till intervju för en tjänst och jag meddelade min chef detta. Han tvingade mig i princip att välja, och besluta för vad jag skulle göra, innan jag ens varit på intervjun.

Han sa då att jag skulle återkomma med ett beslut innan kl 12.00, detta var då precis 2 veckor innan visstidsanställningen skulle upphöra. Han erbjöd mig då tillsividareanställing efter den 12 dec men jag skulle då meddela honom hur jag ville göra. 

jag  bad om att få några dagar till då jag inte ens varit på intervju ännu för den andra tjänsten men detta ville inte han utan han ville ha svar eller så skulle han inte förlänga mitt kontrakt.  I desperation så gav jag honom ett svar via mail där jag "accepterade" hans erbjudande om tillsvidareanställningen. 

Jag genomförde intervjun ändå och jag har blivit erbjuden den andra tjänsten, vilket jag tackat ja till och den börjar den 13 dec. jag har ju inte påskrivet något kontrakt ännu.

Nu påstår min chef att jag har minst 1 mån uppsägningstid och att jag måste jobba hela dec ut.

Hur ska jag göra nu? Jag har accepterat en tillvsvidareanställning, men vi har inget påskrivet, det finns inget startdatum inte något alls. Min visstidsanställning går ut 12 dec. Vad har jag för rättigheter?

Snälla ge svar, tänk om jag mister det andra jobbet ..

• Svar på tråden avtal via mail, bindande???
  • Anonym (hjälp!!)

någon? :S

• LinneaJosie

Ett avtal om anställning är bindande, ja. Din chef har dessutom bevis för att avtal ingåtts (ditt mail). Hör med facket för att se om de kan hjälpa dig med utvägar. Din chef kan också välja att låta dig sluta tidigare, men jag skulle nog inte vara så pigg på det, då du faktiskt lämnar dem i sticket.

• MissStrawberry
    LinneaJosie skrev 2012-12-09 22:34:37 följande:
    Ett avtal om anställning är bindande, ja. Din chef har dessutom bevis för att avtal ingåtts (ditt mail). Hör med facket för att se om de kan hjälpa dig med utvägar. Din chef kan också välja att låta dig sluta tidigare, men jag skulle nog inte vara så pigg på det, då du faktiskt lämnar dem i sticket.

ganska exakt vad jag skulle svara. =)

Det är nog bara att ringa till det andra jobbet och be att få börja senare.
  • Anonym (hjälp!!)

Jag  lämnar inte dem i sticket då jag säkerställde en annan som kan ta över, som redan finns där och som kan jobbet....

Saken är som så att denna chef har ingått i muntliga avtal tidigare, med en annan anställd men inte genomfört avtalet utan sagt upp personen i fråga. '

Han lovade min kolleda 100% tjänst efter nyår, i torsdags meddelade han henne att hon inte kan gå in 100% och hon kommer dessutom gå från de 50% hon har idag, till en timanställning...så ar är hans uppsägningstid osv i allt detta....

• LinneaJosie
    Anonym (hjälp!!) skrev 2012-12-09 22:44:46 följande:
    Jag  lämnar inte dem i sticket då jag säkerställde en annan som kan ta över, som redan finns där och som kan jobbet.... Saken är som så att denna chef har ingått i muntliga avtal tidigare, med en annan anställd men inte genomfört avtalet utan sagt upp personen i fråga. ' Han lovade min kolleda 100% tjänst efter nyår, i torsdags meddelade han henne att hon inte kan gå in 100% och hon kommer dessutom gå från de 50% hon har idag, till en timanställning...så ar är hans uppsägningstid osv i allt detta....  

Det hjälper tyvärr inte dig att han är oärlig, snarare tvärtom. Ring facket och se vad du kan göra. Arbetsrättsligt har han tyvärr en bättre position än du, eftersom avtal faktiskt träffats.
  • MissStrawberry

Vad chefen har lovat eller avtalat med någon annan än dig är helt oviktigt för din anställning! Du har genom mejl gått med på en anställning, ett giltigt avtal, OCH då gäller en månads uppsägningstiv från att du säger upp dig.

• Anonym (hjälp!!)

FAN!......................

• MissStrawberry
    Anonym (hjälp!!) skrev 2012-12-09 23:15:10 följande:
    FAN!......................

Så kan man uttrycka det ja!
  • MickeN1973

Med tanke på chefens tidigare beteende borde du hanterat detta på ett annat sätt.

Man ska inte berätta för sin chef att man söker annat.

Och hade han ansett dig för värdefull hade han skrivit anställningspapren med tillsvidare anställningen på studs när han hörde at du skulle till intervju hos annat företag. 

Och du har ett anställningavtal med underskrift som avslutas den 12 december
    Likaså har du väl ett anställningsavtal med underskrift hos den andre arbetsgivaren om at börja den 13 december.

Svar på tråden avtal via mail, bindande???