• Sigrid

Julmat, julbakning och julgodis - LCHF

Har du tips på julmat,  julbakning och julgodis som passar oss som äter LCHF-kost?
    Dela gärna dina julrecept här eller länka till recepten.
    Här kan vi tipsa varandra om en god jul.

Jag har en hel del julrecept på min blogg under kategorin jul (bl.a. vörtbröd, saffransbullar, pepparkakor m.m.):
    vardagfest.blogspot.se/search/label/Jul

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Svar på tråden Julmat, julbakning och julgodis - LCHF
  • ollebulle86

Nån med några goda recept med lakrits i?
    Har ju gjort lakritstryfflarna och delar godast ihop med choklad funkar det, men finns det nått annat gott att göra?
    Tips? Har en burk med lakritspulver som gärna ska användas

• Lovesmammi

Nu har jag gjort följande julgodis, hojta om ni vill ha recept.
    Chokladdoppad lakritskola, bountys, lakritstryffel, pepparkakstryffel, nötbräck, Rocky road, mintchokladtryffel och trillingnöt. Ska nog även göra någon typ kokoscrisp av ngt slag.

• Lovesmammi

Laura79 Rocky road har det länkats recept till i början på tråden såg jag nu.
    Nötbräck gör man genom att hälla ut blandade nötter på ett Bakplåtspapper och sedan hälla över smält choklad. Jag gjorde så att jag blandade allt och hällde ut på pappret, blev lättare att få det blandat ordentligt då.

Lakritskolan har jag exprimenterat fram själv så hoppas du gillar den.
    Koka 2 dl grädde, 75 gram smör och 8 bitar sockerfri saltlakrits (klippt i mindre bitar)
    Koka på låg värme i ca 20 min till det tjocknat. Rör om då och då ich var försiktig så det inte skär sig. Ställ kallt och ställ sen in i frysen så den stelnar, skär i kuber och ställ in i frysen igen. Smält mörk choklad ich doppa kolorna. Lägg på Bakplåtspapper och strö över lite flingsalt. Man måste göra det direkt då de stelnar extremt fort pga att de är så kalla. Ställ sen i kylen. Hoppas de smakar!

Svar på tråden Julmat, julbakning och julgodis - LCHF