• frökenelisabeth

    svårt med sömnen - snart 7 månader

    Skulle vilja ha lite tankar från andra mammor här. Vi har en son, snart 7 månader gammal. Han är VÄLDIGT glad för att amma, äter lite gröt och lite smakportioner samt frukt, men inga större mängder. Flaska går inte, inte heller med utpumpad bröstmjölk. 

    Han är ganska svår att lägga, både dagtid och ibland också kvällstid. Jag ammar honom till sömns nu, och just nu är han inne i en period då han helst vill sova med tutten i munnen. Om en dryg månad ska jag börja jobba, och försöker därför dra ner lite på amningen. Jag vill gärna amma även efter jag börjat jobba, men helst inte hela nätterna, det tror jag inte jag kommer att orka. 2-3 gånger per natt kunde kanske funka, men så är det definitivt inte i dagsläget, en bra natt ammar jag 4-5 gånger kanske. 

    Mitt jobb har skiftande arbetstider och det innebär att sambon kommer att få natta sonen ibland när jag är på jobbet.

    Hur skulle ni gjort och tänkt? Hur fixar vi en bra övergång? Just nu känns det som om den enda möjligheten är att han helt enkelt kommer att få vänja sig den hårda vägen när jag inte är där, och det kommer nog bli en del jobbiga skrikdagar/kvällar för sambon...  

    Gärna lite input från er som inte är anhängare av skrikmetoder (dem får vi tips om från BVC, så det behöver vi inte mer av...) 

  • Svar på tråden svårt med sömnen - snart 7 månader
  • Flickan och kråkan

    För det första låter det väldigt normalt eftersom han befinner sig i separationsfasen. För det andra så slutade jag nattamma båda mina barn när de var runt 8 månader - utan gråt och skrik. Jag valde att gå upp och vagga istället. Äldsta ville vara i famnen så satt och guppade med honom i famnen på pilatesboll. Yngsta ville helst vara i sjal så honom stoppade jag ner i sjal. Ett par tuffa nätter för mig som mamma men väldigt friktionsfritt med tanke på skulle jag säga. Pappas dög annars men inte som substitut för tutte nattetid. Gjorde alltså minsta möjliga förändring. Det enda som inte var detsamma var bröstet. Vi samsov genom det hela och jag var kroppsnära, hud mot hud. De fortsatte att ha lika mycket uppvak efter det (vilket jag förväntat), men det räckte med att hålla om. Det kan ju vara en fördel för er om du jobbar menar jag. Vi samsov genom det hela och samsov efter....gör det fortfarade flera år efter. Fortsatte att amma efter det med och sövde vid bröstet på kvällen. Min yngsta helammade i praktiken när jag slutade nattamma. 

    Jag kommer troligtvis att göra på precis samma sätt med trean om det behövs. Man får helt enkelt förbereda sig på ett par vaknätter och så ladda upp med lite underhållning för egen del - musik, film eller liknande.

    Ja, så gjorde vi i alla fall. Kändes rätt humant även om de gärna nattammat vidare om de fått välja. 

  • frökenelisabeth
    Flickan och kråkan skrev 2012-12-10 12:59:36 följande:
    För det första låter det väldigt normalt eftersom han befinner sig i separationsfasen. För det andra så slutade jag nattamma båda mina barn när de var runt 8 månader - utan gråt och skrik. Jag valde att gå upp och vagga istället. Äldsta ville vara i famnen så satt och guppade med honom i famnen på pilatesboll. Yngsta ville helst vara i sjal så honom stoppade jag ner i sjal. Ett par tuffa nätter för mig som mamma men väldigt friktionsfritt med tanke på skulle jag säga. Pappas dög annars men inte som substitut för tutte nattetid. Gjorde alltså minsta möjliga förändring. Det enda som inte var detsamma var bröstet. Vi samsov genom det hela och jag var kroppsnära, hud mot hud. De fortsatte att ha lika mycket uppvak efter det (vilket jag förväntat), men det räckte med att hålla om. Det kan ju vara en fördel för er om du jobbar menar jag. Vi samsov genom det hela och samsov efter....gör det fortfarade flera år efter. Fortsatte att amma efter det med och sövde vid bröstet på kvällen. Min yngsta helammade i praktiken när jag slutade nattamma. 

    Jag kommer troligtvis att göra på precis samma sätt med trean om det behövs. Man får helt enkelt förbereda sig på ett par vaknätter och så ladda upp med lite underhållning för egen del - musik, film eller liknande.

    Ja, så gjorde vi i alla fall. Kändes rätt humant även om de gärna nattammat vidare om de fått välja. 
    Tack för svar! Är skönt att få lite annan typ av inspiration än den man får från bvc som bara går ut på "nattammar du FORTFARANDE? Nej men DET måste du vänja honom av med!". 

    Han gillar sjalen, så det skulle kanske kunna provas men jag tycker det är lite krångligt att lägga honom sen utan att han vaknar, även om det lyckats ibland. Har en elastisk trikåsjal. 

    Skönt att höra andra säga att det är normalt i alla fall är med i en mammagrupp på nätet och där sover alla bebisar 12 timmar i sträck, varje natt och allt går hur bra som helst. Påstår de i alla fall.....  
  • Flickan och kråkan
    frökenelisabeth skrev 2012-12-10 13:19:01 följande:
    Tack för svar! Är skönt att få lite annan typ av inspiration än den man får från bvc som bara går ut på "nattammar du FORTFARANDE? Nej men DET måste du vänja honom av med!". 

    Han gillar sjalen, så det skulle kanske kunna provas men jag tycker det är lite krångligt att lägga honom sen utan att han vaknar, även om det lyckats ibland. Har en elastisk trikåsjal. 

    Skönt att höra andra säga att det är normalt i alla fall är med i en mammagrupp på nätet och där sover alla bebisar 12 timmar i sträck, varje natt och allt går hur bra som helst. Påstår de i alla fall.....  
    Ja, jag vet inte vad andra har för barn men min äldsta vaknade med ungefär 1,5-2 timmar mellanrum i den åldern. Han gjorde det tills han var 13 månader, då började han sova hela nätter. Yngsta vaknade konsekvent var 30-60 minut nätterna igenom utan undantag mellan det att han var 5,5 - 9,5 månad. Under 1-2 veckor började han ha bara 1-2 uppvak och sedan började han sova hela nätter runt 10 månader. Båda har så klart haft perioder efter det då de sovit oroligt. Det hör ju liksom till, men vi har alltid samsovit (vi har breddat vår dubbelsäng med två vanliga sängar där de sover) så de har vaknat, krupit intill/sträckt ut en hand eller liknande och somnat om så inte så jobbigt. Jag har två helt vanliga barn som idag är 3,5 respektive snart 5 år som är lätta att somna och som sover bra.

    Du har inte en ergonomisk bärsele? De är lättare att få sovande barn ur än sjal. 
  • happy in hell

    Vår yngsta är 2,5 år och vaknar fortfarande en gång per natt...så jag tycker det låter fullständigt normalt så som ni har det. Besvärligt men normalt! Men om du är säker på att bebisen inte är hungrig kanske det vore en idé att köra med lite hårda tag just för att bli kvitt nattammandet. Eller jobba intensivt med att få bebisen att ändå ta flaska, så ni kan turas om där hemma. Lycka till!

Svar på tråden svårt med sömnen - snart 7 månader