• Jessicca

Eksem i hårbotten

Jag får under vintern klåda och eksem i hårbotten. Får det även då och då om jag inte använder head and shoulders schampoo regelbundet. Men under vintern hjälper inte det heller. Får det runt öronöppningarna med men brukar smörja med recpetfri kortisonsalva och då försvinner det ett tag. Har även provat med fungoral schampoo och det funkar så länge jag använder det men så fort jag slutar kommer de tillbaka. Kan inte använda det under längre perioder heller eftersom håret blir så sträft och torrt av det. Va även hos en läkare förra året om det här problemet och fick då utskrivet flytande stark kortison och dutta där det var utslag. Det försvann men blir så irriterad på att det alltid kommer tillbaka. Läkaren visste heller inte vad det var.

Så är det någon som vet var detta är och ifall det finns något som gör att det förvinner?  

• Svar på tråden Eksem i hårbotten
  • TessaLove

Under tiden du reder ut vad det kan vara kanske du kan köpa schampo i hälsokost. Det är så mycket konstigt i de vanliga schampon.

• bonus88

Tycker de låter som psoriasis, har du provat neutral parfymfritt schampo och balsam?? Finns på typ ica maxi

• Jessicca

Är det inte dyrt med schampoo på apoteket? Har ganska långt hår och behöver mycket! :)

• Jessicca
    bonus88 skrev 2012-12-10 19:21:52 följande:
    Tycker de låter som psoriasis, har du provat neutral parfymfritt schampo och balsam?? Finns på typ ica maxi

Läste fel. Trodde du mena apoteket för jag va precis på ica maxi där jag bor och där har dem apotek... Men tycker att det är väldigt tråkigt redan med att bara köpa head and shoulders hela tiden fast det olika lukter. Parfrymfri låter otroligt tråkigt haha...
  • BuoBä

Jag har samma problem. Läkaren kunde inte säga om det var eksem eller psoriasis, så han gav mig först ett medel mot psoriasis. Det fick jag sån klåda av så efter 3 veckor gav jag upp. Hela huvudet kliade istället för bara det drabbade området.

Nästa gång fick jag kortison, och det hjälper om jag tar på det varje dag, men då stramar hårbotten istället så det känns smått hopplöst. Just nu är det värre än vanligt och flagar så det ser ut som om jag har stora mjäll. Känns inte så fräscht...

Jag skulle kanske kunna tjata mig till en remiss till en hudläkare och få reda på om det är eksem eller psoriasis, men jag har inte orkat för behandlingen verkar vara den samma oavsett diagnos. 

Riktigt frisörschampoo mot torr hårbotten hjälper lite, men ifall någon har en dunderkur är jag väldigt intresserad.

• BuoBä

Kan tillägga att jag använde Head&Shoulders i många år för att jag trodde det var mjäll jag hade, men sedan jag bytte till frisörschampoo har jag kommit fram till att H&S bara gjorde saken värre. 

• bonus88
    Jessicca skrev 2012-12-10 19:34:58 följande:
    Läste fel. Trodde du mena apoteket för jag va precis på ica maxi där jag bor och där har dem apotek... Men tycker att det är väldigt tråkigt redan med att bara köpa head and shoulders hela tiden fast det olika lukter. Parfrymfri låter otroligt tråkigt haha...

Ja de e inte så kul, men du får spraya på en parfym puff efter så luktar de mumma... Hihi
  • Mystica

Är inte head and soulders väldigt uttorkande i sig? Jag föreslår att du ber att Fp tid hos en hudläkare för de lär ju veta så finns massa hjälp att få. Är det psoriasis vilket jag tror så finns massa som hjälper dig att minska symtomen och sedan hur man kan undvika att komma in i nya skov.

Svar på tråden Eksem i hårbotten