Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Eksem i hårbotten

Jag har samma problem. Läkaren kunde inte säga om det var eksem eller psoriasis, så han gav mig först ett medel mot psoriasis. Det fick jag sån klåda av så efter 3 veckor gav jag upp. Hela huvudet kliade istället för bara det drabbade området.

Nästa gång fick jag kortison, och det hjälper om jag tar på det varje dag, men då stramar hårbotten istället så det känns smått hopplöst. Just nu är det värre än vanligt och flagar så det ser ut som om jag har stora mjäll. Känns inte så fräscht...

Jag skulle kanske kunna tjata mig till en remiss till en hudläkare och få reda på om det är eksem eller psoriasis, men jag har inte orkat för behandlingen verkar vara den samma oavsett diagnos. 

Riktigt frisörschampoo mot torr hårbotten hjälper lite, men ifall någon har en dunderkur är jag väldigt intresserad.

• BuoBä

Kan tillägga att jag använde Head&Shoulders i många år för att jag trodde det var mjäll jag hade, men sedan jag bytte till frisörschampoo har jag kommit fram till att H&S bara gjorde saken värre. 

• BuoBä
    Jessicca skrev 2012-12-10 20:40:30 följande:
    Ja, det ser ut som riktigt stora mjäll. Varit blond ett tag och då syntes det inte. Men har färjat det mörkt och nu syns det enormt mycket!  Jag har jätte mycket klåda och var tvungen i morse att ta kortison salva för att få ner klådan till slut. Det ser ju inte så trevligt ut att gå med salva i håret. Ser ut som att man inte duschat på flera dar. Blir även värre efter jag har duschat och håret torkat. Är det så för dig med?

Jag har flytande kortison så det syns inte så mycket. 

Det flagar mer när håret är nytvättat (antagligen för att jag skrubbat lös mer flagor) men det kliar mer när håret börjar bli smutsigt. 

Jag läste om någon som hade en teori att det blev värre om håret tar lång tid på sig att torka. Det skulle kunna stämma på mig. Jag har tjockt hår som jag alltid låter självtorka. På sommaren tar det nån timme, men nu på vintern när jag drar på mig en mössa över det fuktiga håret så tar det min restid till jobbet + en dryg timme. Funderar på att skaffa mig en hårtork och se om det hjälper, men jag vet ju hur länge de håller på hos frissan innan det är torrt OCH ligger någorlunda slätt... Volymschampoo är inget jag behöver, om man säger så... 

• BuoBä
    Martina 76 skrev 2012-12-10 21:14:41 följande:
    Jag har problem med hårbotten i perioder och brukar göra inpackning med olivolja. Jag smetar in hela hårbotten med varm olivolja (håret med för den delen) och sitter sen med en påse över huvudet någon timme. Det gör underverk!!!

Apoteket har något som heter "dry scalp". Både shampo, balsam och en oljeliknande vätska man kan ha hårbotten dagligen. Det brukar hjälpa mig. 
    Jag har funderat på det där, men folk brukar säga att de sover med oljan i håret och jag har aldrig fattat hur det går till utan att få olja i hela sängen? Om det räcker men 1h i vaket tillstånd så ska jag prova.
  • BuoBä

Jag kanske ska testa fön då. Det är ju jul snart och de bästa presenterna är alltid de jag köper till mig själv.  

De schampon jag har använt som alla har funkat bra är

Joico Daily Care Treatment Shampoo  Redken Scalp Relief Soothing Balance Shampoo  Nisim NewHair Biofactors shampoo Philip Kingsley Flaky Itchy Scalp Shampoo
Svar på tråden Eksem i hårbotten