• telgebo

Någon som har menskopp?

Är rätt så nyfiken på menskopp och såg nu att apoteket i min stad börjat sälja Lumenette menskopp.

Funderar på att kanske prova på och slippa detta bök med bindor och dropp och spill och kliande.

Någon som har menskopp och kanske tex det märket som apoteket säljer som kan berätta sina erfarenheter. Är det bökigt? Är det lätt att sätta på plats och ta ur och rengöra och sätta in igen och ska man sterilisera det och hålla på? Slapp du besvär med läckage och klåda som man lätt får utav bindor?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Någon som har menskopp?
  • FlitigaLis

Jag är också nyfiken.

Men varför använder du inte tamponger om funderar får klåda av binda?

• Fridayyy

Japp, jag har ett par stycken. Men jag är ingen expert, finns en massa trådar om det dock om ni söker.

• Anonym

Menskopp har förändrat mitt liv! Det är som att inte ha mens alls :) Men googla menskopp så får ni massor av bra info, det finns en sida som säljer olika modeller och som har bra info.  
    Lycka till! 

• telgebo
    FlitigaLis skrev 2012-12-11 11:32:10 följande:
    Jag är också nyfiken.
    Men varför använder du inte tamponger om funderar får klåda av binda?

Jag har testat tampong och visst läckage slipper jag men klådan består.
    Fridayyy skrev 2012-12-11 11:33:51 följande:
    Japp, jag har ett par stycken. Men jag är ingen expert, finns en massa trådar om det dock om ni söker.
    Någon som du kan rekommendera? Jag har fött barn vaginalt och kan blöda ganska så rikligt de 3 första dagarna i alla fall. Jag vet inte om det är storlek normal jag ska ha då.
  • telgebo
    Anonym skrev 2012-12-11 11:34:59 följande:
    Menskopp har förändrat mitt liv! Det är som att inte ha mens alls :) Men googla menskopp så får ni massor av bra info, det finns en sida som säljer olika modeller och som har bra info.  
    Lycka till! 

Det låter rikigt lovande. Det jag dock oroar mig för med kopp är om det är svårt att få den på plats för när jag läst om hur den ska sättas in så låter det inte som det lättaste men det kanske är som med så mycket annat att man lär sig med tiden.

Har sökt på google men sidan jag kom in på bara försvann för mig så det var helt omöjligt att läsa, har för mig att det var sidan som hetter just menskopp.se.
  • Anonym (...)
    telgebo skrev 2012-12-11 11:54:01 följande:

Jag har testat tampong och visst läckage slipper jag men klådan består.

Någon som du kan rekommendera? Jag har fött barn vaginalt och kan blöda ganska så rikligt de 3 första dagarna i alla fall. Jag vet inte om det är storlek normal jag ska ha då.
    De brukar rekommendera den större storleken till de som genomgått vaginala förlossningar samt de som har väldigt riklig mens.

Själv har jag enbart det senare, och jag tycker det är superenkelt med både införande och urtagande.
    Förut hade jag supertampong plus binda, men kunde ändå läcka. Nu har jag bara min menskopp och läcker inte ens nattetid..
  • Anonym (fundersam)

Någon som vet om menskoppen fungerar lika bra för mig med väldigt lite blödningar? Kan ha en minitampong i upp till 8 timmar men den är inte ens halvfull så det skaver och irriterar när jag ska ta ut / sätta in. Med trosskydd känner jag mig ofräsch och tycker att det luktar illa. Har fött vaginalt så antar att jag isf ska ha den större storleken.

• Opsie

Menskopp är fantastiskt! Om alla flickor fick en genom skolan skulle bind- och tampongföretagen snart gå i kånken. Glad
    Jag har två från tyska Meluna och jag tycker inte att det är svårare att sätta in än en tampong. Har aldrig varit med om läckage och de är enkla att hålla rena. Efter varje mens kokar jag den kopp jag har använt ett par minuter i vatten för sterilisering. Under själva mensen sköljer jag bara av den under kranen vid varje tömning (som jag gör ca 2 ggr om dagen).
    Melunas koppar är väldigt prisvärda. Jag beställde en för ca 179 kr och när paketet kom hade de stoppat med en extra på köpet!

• telgebo
    Anonym (...) skrev 2012-12-11 11:57:20 följande:
    De brukar rekommendera den större storleken till de som genomgått vaginala förlossningar samt de som har väldigt riklig mens.

Själv har jag enbart det senare, och jag tycker det är superenkelt med både införande och urtagande.
    Förut hade jag supertampong plus binda, men kunde ändå läcka. Nu har jag bara min menskopp och läcker inte ens nattetid..
    Så det är XL jag ska satsa på då? Ibland så har mest som spottings och blödning bara 2 dagar och då känns XL som för stor, men jag är som sagt helt novis på detta område.

Någon som har någon erfarenhet av den m-kopp som apoteket säljer? Tror den heter Lumenette och finns i 3 storlekar och när jag läste om storlek M så lät det som min storlek medans den innan i S var för kvinnor som inte har fött barn och storleken efter L var för kvinnor med riklig mens och så riklig mens har jag inte haft annat än första mensen efter en förlossning då jag läcker igenom plus tampong och nattbinda på 2 timmar om jag inte byter och inte kan sova då pga alla byten, men så är det inte annars utan bara då.
  • telgebo
    Opsie skrev 2012-12-11 12:03:29 följande:
    Menskopp är fantastiskt! Om alla flickor fick en genom skolan skulle bind- och tampongföretagen snart gå i kånken. Glad
    Jag har två från tyska Meluna och jag tycker inte att det är svårare att sätta in än en tampong. Har aldrig varit med om läckage och de är enkla att hålla rena. Efter varje mens kokar jag den kopp jag har använt ett par minuter i vatten för sterilisering. Under själva mensen sköljer jag bara av den under kranen vid varje tömning (som jag gör ca 2 ggr om dagen).
    Melunas koppar är väldigt prisvärda. Jag beställde en för ca 179 kr och när paketet kom hade de stoppat med en extra på köpet!

Kan du länka till sidan där du köpte om du minns sidan?
Svar på tråden Någon som har menskopp?