• telgebo

Någon som har menskopp?

Är rätt så nyfiken på menskopp och såg nu att apoteket i min stad börjat sälja Lumenette menskopp.

Funderar på att kanske prova på och slippa detta bök med bindor och dropp och spill och kliande.

Någon som har menskopp och kanske tex det märket som apoteket säljer som kan berätta sina erfarenheter. Är det bökigt? Är det lätt att sätta på plats och ta ur och rengöra och sätta in igen och ska man sterilisera det och hålla på? Slapp du besvär med läckage och klåda som man lätt får utav bindor?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Någon som har menskopp?
  • IsabellaP

Har en mooncup, köpte på m-kopp.se för ett par år sedan. Ett av mina bästa köp! De hade garanti med. Använder dock binda också på natten de första 2 nätterna då jag blöder rätt mycket och sover oftast 8 timmar per natt.
    Har rekommenderat det för vänner men har fått liknande reaktioner som er andra för det mesta. Men de börjar förstå hur smart det är nu :)

• telgebo
    Heranell skrev 2012-12-11 22:21:29 följande:
    Menskopp är världens bästa uppfinning tycker jag! Själv har jag en Mooncup som jag köpte från nån internetsajt för några år sen, kommer inte ihåg vilken dock. Använder från det jag börjar få brunaktiga flytningar upp till nån vecka före mens, kompletterar med trosskydd de två dagar jag blöder som mest. "Pinnen" har jag klippt av helt, sticker in två fingrar och nyper till nertill så att vakuumet släpper och drar sen ut utan problem. Den har aldrig varit krånglig att få på plats heller.
    Enda nackdelen är att den luktar för jäkla illa, men det kan ha att göra med att jag har kopparspiral, läste nånstans att det kan uppstå, men sköljer den i ättika för att få bort lukten då och då... Lyckligtvis luktar det ju inte om mig när den sitter på plats, men vid tömning och så. När jag använt den klart tvättar jag den med tvål och vatten, sen knyter jag in den i en plastpåse och lägger den i badrumsskåpet. Brukar koka den när det är dags för mens igen.
    Funkar även bra att använda om man råkar ha mycket flytningar... 

Köp en, du kommer inte att ångra dig! Jag har lobbat för menskopp bland mina väninnor, men de flesta verkar tycka att det är äckligt konstigt nog. Själv tycker jag är äckligare med nerkissade tampongsnören och läskiga bindor, hu. Tycker det är himla synd att menskoppar inte fanns när jag fick mens när jag var tolv år 1978... då hade jag nog inte tyckt det var så jobbigt att ha mens. Nu kan jag till och med glömma att jag har mens... 

Vad jag kunnat läsa mig till så ska man inte förvara sin kopp i platspåse eller lufttätt bunke då det förstör koppen och förkortar dess livslängd. Koppen ska förvaras i den lilla förvaringspåse som medföljer när man köper sin kopp.

Nu har jag köpt min första kopp. Apoteket Hjärtat säljer koppen Lunette och jag har tvättat och sterliliserat koppen genom att koka den.
    Att föra in den var en ovan erfarenhet, fick ta ut den och börja om och på andra försöket fick jag till det. Fick dra ner den men då drog den för långt ut så fick trycka in den och hålla på och mecka lite men jädrar vad det poppade till, blev lite paff men det var ett halleluja moment när jag insåg att shit den sitter inne en stor sak i mig och jag känner nada och kände mig så fri att slippa ha ett blodbad mellan benen och bindor som läcker.

Tog ut den efter 4 timmar för då kände jag att den kom åt min blåsa och tänkte att detta ska bli instressant hur det kommer att gå att få ut den och märkte då att det behövs två händer till detta och antennen satt riktad åt vänster och jag hann faktiskt hann få lätt panik att shit den sitter som beregt och jag får inte ut den men jag skrattade bara åt det och insåg att nu är det ingen fara, ut kommer den och jag är en klant men det var bara att trycka in fingret jämte koppen för att släppa vacuumet och trycka neråt så kom den. Tänkte att har jag fått ut 4 barn genom samma väg så ska jag väl för sjutton få ut en liten kopp ha ha.

Jo jag är nöjd faktiskt, känns bara så himla ovant att ha en stor silikonsak uppstoppad dygnet runt där inne, känner att jag måste få vila underlivet och ta ut den då och då ändå. Gjorde inte ont på något sätt när den väl satt på plats.
  • telgebo
    FrökenSkogsmus skrev 2012-12-12 05:41:42 följande:
    Jag har också tipsat folk i min omgivning men jag får samma reaktion - att det skulle vara äckligt. Jag förstår inte alls varför, jag förstår om man föredrar ett annat mensskydd, man är ju olika - men äckligt? Visst är det äckligt att tömma och tvätta den, men det är ju precis lika äckligt med nerblodade bindor och tamponger. Blod som blod, liksom. Min mamma trodde att man skulle få blod på fingrarna, av någon anledning.

Ha ha, jag är inte så äckelmagad av mig här var det blodbad när jag skulle in med koppen idag och fick ta ut den helt blodig och dan och den var fylld med blod och slem sedan, vissa skulle väl dö av om det såg det, själv är jag fascinerad och tycker det är intressant att veta hur mycket man egentligen blöder för det känns mer än vad det är och nåt nytt lärde jag mig idag som jag aldrig sett förr och det var att det var nån genomskinlig vätska också.

Jag skulle aldrig få min syrra att använda kopp hon tycker ju bara tamponger verkar riktigt äckligt och är bökigt att föra in och trots att jag förklarat vilket problem hon gör så vägrar hon lyssna.

Jag hoppas jag kan få mina döttrar att välja kopp den dagen de får mens. Jag kommer dock inte gå och köpa en och ge dom, men kan tänka mig att betala en om de vill ha en. Jag vet bara att jag inte ska göra som min mamma som köpte ett paket bindor och la på mitt skrivbord på rummet när jag var 12 år och inte ens hade fått mens än.
    Jag önskar att det hade börjat med kopp tidigare och sluppit allat detta läckage.
  • telgebo
    LoPax skrev 2012-12-12 09:04:50 följande:
    Ja. Lätt att använda, praktiskt och framför allt ekonomiskt och miljövänligt. Det enda gången det är opraktiskt är om man är någonstans där det inte finns rinnande vatten. Man blir blodig om fingrarna och jag vill helst skölja både dem och själva koppen. 

Det kan vara lite bökigt första två-tre mensveckorna, men sen lär man sig. Menskoppen blir också mjukare i gummit och mer foglig efter ett tag. Nu behöver jag inte hålla på så mycket med den längre, och skulle aldrig gå tillbaka till vanliga menskydd som tamponger och bindor. Tycker att det är sjukt ohygieniskt och äckligt med tamponger och bindor.  

Då kan man använda Lunettes servetter som säljs på apoteket (använd inte vanliga våtservetter dock) och i värsta fall kan du kissa på koppen då urin är sterilt. Detta har jag också läst mig till på nätet när jag sökte på google om mer information om kopp.

Men jag funderar har du mens 2-3 veckor i stöten? Eller menar du de 2-3 första mensperioderna?
  • telgebo
    Fia 28 skrev 2012-12-12 09:32:17 följande:
    Får inte dit den hur jag än försöker. Troligtvis skulle jag behöva en mjukare variant (köpte femmcup) men samtidigt vill jag inte lägga mera pengar på en kopp som kanske inte heller fungerar.

Är du nervös och spänd när du ska föra in koppen? Jag tror att mycket hänger på hur positivt inställd man är till det och inte ger sig.

Har du provat olika vikningar? Jag tänkte först när jag såg koppen att hur i hela friden ska jag få in denna tingest i detta lilla hål och försökte vika ihop den så liten som möjligt men Lunette är så himla styv. Jag förde in den i C grepp. Du kan testa att blöta ner koppen med varmt vatten innan eller med glidmedel.

Det jag tyckte var svårt var inte att få in den, det var att få den att ploppa ut utan att göra illa mig. det lät som ett suuuuuug ljud och så plopp så satt den, jisses var en upplevelse utan dess like, kändes lite halvskumt sådär...ha ha ha.

Du kan ju prova att ligga ner och sätta in den, eller stå upp med särade ben och lätt framåtlutad eller lyft upp upp ena benet på toalocket. Du ska sikta koppen bakåt inte rakt upp och inte så långt upp som en tampong, botten ska sitta 1 cm ifrån slidöppningen. Det som är trixigt för mig är att då den att ploppa upp så att den vecklar ut sig och inte läcker. Jag vill slippa helt att behöva ha en binda också för att vara säker utan bara kunna ha koppen när jag har mens och nu har jag testat och läckte inte en droppe.

Hoppas du får det att fungera, det tar nog några gånger innan man får koll på det. Det finns en bra sajt som heter menskoppen.nu eller nåt liknande eller m-kopp.se.
  • telgebo
    Grönöga skrev 2012-12-12 09:50:21 följande:
    Heranell. Du bör nog inte förvara den i plastpåse. Det kan förändra/försvaga materialet. Det är kanske därför den luktar? Om den blivit för torr i plastpåsen kan den kanske blivit små sprickor i den vilket är en ypperlig grogrund för bakterier. Därav lukten tänkte jag. Fick du inte med en tygpåse till den? Ta en omaka strumpa typ, att förvara den i. Till ts. Jag har lunette och är nöjd med den. Lite hårdare än vissa vilket oxå underlättar att den vecklar ut sig lättare. Jag blöder rikligt vid mens och har den större modellen. Fanns bara två att välja på när jag köpte min så om det är m eller l vet jag inte.

Då har vi samma då storlek 2

Fick en chock trodde att jag aldrig skulle få in den när jag kände hur hård den var, men det var ju inte så omöjligt att få ploppen ha ha, var rädd att det skulle suga tag i tappen och orsaka smärta men så var det inte, men bra skum känsla att liksom att tänka att tappen sitter inne i en kopp ha ha

Hur länge har du haft din?
  • Fia 28
    telgebo skrev 2012-12-13 02:05:31 följande:

Är du nervös och spänd när du ska föra in koppen? Jag tror att mycket hänger på hur positivt inställd man är till det och inte ger sig.

Har du provat olika vikningar? Jag tänkte först när jag såg koppen att hur i hela friden ska jag få in denna tingest i detta lilla hål och försökte vika ihop den så liten som möjligt men Lunette är så himla styv. Jag förde in den i C grepp. Du kan testa att blöta ner koppen med varmt vatten innan eller med glidmedel.

Det jag tyckte var svårt var inte att få in den, det var att få den att ploppa ut utan att göra illa mig. det lät som ett suuuuuug ljud och så plopp så satt den, jisses var en upplevelse utan dess like, kändes lite halvskumt sådär...ha ha ha.

Du kan ju prova att ligga ner och sätta in den, eller stå upp med särade ben och lätt framåtlutad eller lyft upp upp ena benet på toalocket. Du ska sikta koppen bakåt inte rakt upp och inte så långt upp som en tampong, botten ska sitta 1 cm ifrån slidöppningen. Det som är trixigt för mig är att då den att ploppa upp så att den vecklar ut sig och inte läcker. Jag vill slippa helt att behöva ha en binda också för att vara säker utan bara kunna ha koppen när jag har mens och nu har jag testat och läckte inte en droppe.

Hoppas du får det att fungera, det tar nog några gånger innan man får koll på det. Det finns en bra sajt som heter menskoppen.nu eller nåt liknande eller m-kopp.se.
    Positivt inställd är jag nog för jag vill ju att det ska fungera. Jag har provat flera olika vikningar och flera olika ställningar och med glidmedel. Problemet är att koppen är så himla styv att man får hålla i den med järngrepp och den kommer inte tillräckligt långt in innan jag måste släppa på greppet för att fingrarna tar emot, och den vecklar ut sej på utsidan.
  • Anonym

Har en mooncup, men slutade med att jag började få uvi (som jag aldrig brukar ha annars) gång på gång, antagligen för att jag inte kunde kissa ordentligt. Annars hade det varit en smart sak.

• Anonym (ca 15 år)

jag har haft menskopp i typ 15 år
    började med keeper som är i latex (naturgummi) med nackdel att den ej kan kokas, den har mycket små hål runt kanten, piggen i botten är ihålig = svårt att håla rent. 

sedan Diva i silikon, den går att koka men hålen är fortfarande små och piggen är ihållig. bättre men inte perfekt

sedan Lunette, min favorit! sitter bekvämast av alla, stora hål som är lätt att göra rent,platt solid pigg och den går att koka. Tips regör hålen med små mellanborstar som finns på apoteket för de som har brett mellan tänderna :)

Min dotter älskar sin också :)  

alla kopparna har fungerat jättebra men de flesta verkar tycka om Lunette :) 

• Anonym (fed)

Jag har menskopp sedan 5 år tillbaka. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till engångsskydd, och min kropp har aldrig mått bättre. Jag har en divacup.

Svar på tråden Någon som har menskopp?