Heranell skrev 2012-12-11 22:21:29 följande:
Menskopp är världens bästa uppfinning tycker jag! Själv har jag en Mooncup som jag köpte från nån internetsajt för några år sen, kommer inte ihåg vilken dock. Använder från det jag börjar få brunaktiga flytningar upp till nån vecka före mens, kompletterar med trosskydd de två dagar jag blöder som mest. "Pinnen" har jag klippt av helt, sticker in två fingrar och nyper till nertill så att vakuumet släpper och drar sen ut utan problem. Den har aldrig varit krånglig att få på plats heller.
Enda nackdelen är att den luktar för jäkla illa, men det kan ha att göra med att jag har kopparspiral, läste nånstans att det kan uppstå, men sköljer den i ättika för att få bort lukten då och då... Lyckligtvis luktar det ju inte om mig när den sitter på plats, men vid tömning och så. När jag använt den klart tvättar jag den med tvål och vatten, sen knyter jag in den i en plastpåse och lägger den i badrumsskåpet. Brukar koka den när det är dags för mens igen.
Funkar även bra att använda om man råkar ha mycket flytningar...
Köp en, du kommer inte att ångra dig! Jag har lobbat för menskopp bland mina väninnor, men de flesta verkar tycka att det är äckligt konstigt nog. Själv tycker jag är äckligare med nerkissade tampongsnören och läskiga bindor, hu. Tycker det är himla synd att menskoppar inte fanns när jag fick mens när jag var tolv år 1978... då hade jag nog inte tyckt det var så jobbigt att ha mens. Nu kan jag till och med glömma att jag har mens...
Vad jag kunnat läsa mig till så ska man inte förvara sin kopp i platspåse eller lufttätt bunke då det förstör koppen och förkortar dess livslängd. Koppen ska förvaras i den lilla förvaringspåse som medföljer när man köper sin kopp.
Nu har jag köpt min första kopp. Apoteket Hjärtat säljer koppen Lunette och jag har tvättat och sterliliserat koppen genom att koka den.
Att föra in den var en ovan erfarenhet, fick ta ut den och börja om och på andra försöket fick jag till det. Fick dra ner den men då drog den för långt ut så fick trycka in den och hålla på och mecka lite men jädrar vad det poppade till, blev lite paff men det var ett halleluja moment när jag insåg att shit den sitter inne en stor sak i mig och jag känner nada och kände mig så fri att slippa ha ett blodbad mellan benen och bindor som läcker.
Tog ut den efter 4 timmar för då kände jag att den kom åt min blåsa och tänkte att detta ska bli instressant hur det kommer att gå att få ut den och märkte då att det behövs två händer till detta och antennen satt riktad åt vänster och jag hann faktiskt hann få lätt panik att shit den sitter som beregt och jag får inte ut den men jag skrattade bara åt det och insåg att nu är det ingen fara, ut kommer den och jag är en klant men det var bara att trycka in fingret jämte koppen för att släppa vacuumet och trycka neråt så kom den. Tänkte att har jag fått ut 4 barn genom samma väg så ska jag väl för sjutton få ut en liten kopp ha ha.
Jo jag är nöjd faktiskt, känns bara så himla ovant att ha en stor silikonsak uppstoppad dygnet runt där inne, känner att jag måste få vila underlivet och ta ut den då och då ändå. Gjorde inte ont på något sätt när den väl satt på plats.