• PollyPolly

Behöver hjälp med muslimska flicknamn

Jag och min man vill ge vårt barn ett muskimskt namn men endå ett namn som inte klingar fel i Sverige. Jag tycker det är lätt med pojknamn men det här med tjejnamn är så svårt! Snälla hjälp oss med några förslag.

Jag har startat fler liknande trådar men vi har fortfarande inte lyckats komma överens om något namn.

Jag gillar namn som:
    Amina
    Mina
    Neha
    Jasmin
    Nora
    Aliyah  

• Svar på tråden Behöver hjälp med muslimska flicknamn
  • fiori84
    PollyPolly skrev 2012-12-11 12:33:24 följande:
    Jag och min man vill ge vårt barn ett muskimskt namn men endå ett namn som inte klingar fel i Sverige. Jag tycker det är lätt med pojknamn men det här med tjejnamn är så svårt! Snälla hjälp oss med några förslag.

Jag har startat fler liknande trådar men vi har fortfarande inte lyckats komma överens om något namn.

Jag gillar namn som:
    Amina
    Mina
    Neha
    Jasmin
    Nora
    Aliyah  

Lin,sara,hanna,sanna,jenna,tara,dina,nora,mona m fl. Finns hur många som helst när det gäller flicknamn jag tycker det är mycket svårare med pojknamn Glad
  • UmmAli

menar du muslimska namn eller arabiska namn? om jag tolkar dina förslag på namn går det bra även med arabiska namn. Finns många fina namn tex.  Fatima (som min dotter heter),  Hana   Nour Salma  Maryam Nasrin  Amina
    Zeinab  Sara  Khadija  Mona  Yarah  Samira   Nadia  Ayah  Khatoun  Saniya  Minnah   Kamila  Amira  Iman  Aliya

• PollyPolly
    fiori84 skrev 2012-12-11 16:32:18 följande:
    Lin,sara,hanna,sanna,jenna,tara,dina,nora,mona m fl. Finns hur många som helst när det gäller flicknamn jag tycker det är mycket svårare med pojknamn Glad

Jenna är fint :)
  • PollyPolly
    UmmAli skrev 2012-12-11 17:34:08 följande:
    menar du muslimska namn eller arabiska namn? om jag tolkar dina förslag på namn går det bra även med arabiska namn. Finns många fina namn tex.  Fatima (som min dotter heter),  Hana   Nour Salma  Maryam Nasrin  Amina
    Zeinab  Sara  Khadija  Mona  Yarah  Samira   Nadia  Ayah  Khatoun  Saniya  Minnah   Kamila  Amira  Iman  Aliya

Ja arabiska namn går bra :) egentligen är det inte jag som är kräsen när det gäller namn, det är mannen min :P
    Alla dina förslag är jättefina :) 
  • UmmAli
    PollyPolly skrev 2012-12-11 18:40:44 följande:

Ja arabiska namn går bra :) egentligen är det inte jag som är kräsen när det gäller namn, det är mannen min :P
    Alla dina förslag är jättefina :) 

Roligt att du tyckte om dom. Kan dock inte betydelsen på alla namnen. Din man kan det kanske.
  • fiori84
    PollyPolly skrev 2012-12-11 18:39:12 följande:

Jenna är fint :)
    vad kul att du tyckte om det Glad det betyder paradis så det är ju vackert
  • PollyPolly
    UmmAli skrev 2012-12-11 19:14:05 följande:

Roligt att du tyckte om dom. Kan dock inte betydelsen på alla namnen. Din man kan det kanske.

Jag ska visa alla förslag för honom när han kommer hem :)
  • VojneVojne

"Vera" är fint namn tycker jag, det betyder att undvika från haram och synder...

• Sscchh

Neha är varken muslimskt eller arabiskt. Det betyder kärlek (och regn), kommer från Sanskrit :) 

• PollyPolly
    Sscchh skrev 2012-12-11 21:25:26 följande:
    Neha är varken muslimskt eller arabiskt. Det betyder kärlek (och regn), kommer från Sanskrit :) 

Jasså? Jag hittade namnet i en lista på muslimska namn på nätet. Men man kan ju inte lita blindt på dessa listor :P
Svar på tråden Behöver hjälp med muslimska flicknamn