• PollyPolly

Behöver hjälp med muslimska flicknamn

Jag och min man vill ge vårt barn ett muskimskt namn men endå ett namn som inte klingar fel i Sverige. Jag tycker det är lätt med pojknamn men det här med tjejnamn är så svårt! Snälla hjälp oss med några förslag.

Jag har startat fler liknande trådar men vi har fortfarande inte lyckats komma överens om något namn.

Jag gillar namn som:
    Amina
    Mina
    Neha
    Jasmin
    Nora
    Aliyah  

• Svar på tråden Behöver hjälp med muslimska flicknamn
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    UmmAli skrev 2012-12-14 10:44:49 följande:
    Ok, då har jag lärt mig nåt nytt idag, det är väl positivt. Tjejen jag känner är iallafall muslim precis som hennes föräldrar. Men konstigt att det står under muslimska namn kan tyckas. Men om TS nu tycker det är ett vackert namn så kan ju hon glädjas med att det är ett mycket vanligt namn bland de muslimska länderna ,även om det nu i grunden vare sig är muslimskt eller arabiskt. En liten undran dock Kaf ,eftersom namnet på persiska betyder noble, varför är det så många arabisktalande som heter det, såg att namnet finns bland folk i Iran Irak kurdistan Libanon Pakistan Syrien osv. liksom ett helt område vid utkanten till Baghdad heter Raghiba Khatoun. ,och Al Khatoun är en marknad i Kairo?
    Kunskap är alltid positivt.

Jag har släkt som har kristna/västerländska namn såsom Marie, Natali och Kathrin, lite märkligt iaf iom de är muslimer.  

Området som heter Raghibah Khatoun är gammalt och det bildades under ottomanska tiden. Raghibah var en rik kvinna som ägde marker och hade makt så klart hon fick titeln: Khatoun för det. Persien och Turkiet har påverkat arabländerna och tvärtom. I arabiska dialekter finner man många icke-arabiska ord som härstammar från persiska och turkiska. Arabiska har även påverkat resten av världen i en stor omfattning. Jag har nyligen upptäckt att mocka kaffet härstammar från Jemen, från en stad som heter Mokha.  Jag trodde det var en västerländsk uppfinning men nä, det är arabiskt.
  • fiori84
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-12-13 21:05:34 följande:
    Jag är arab och talar fusha (standard klassisk arabiska) så jag är mer insatt i arabiska och även i arabiska namn. Alla arabiska namn har betydelse så om ett namn saknar betydelse i arabiskan är det inte arabiskt. Tara, Dina, Hanna är icke-arabiska namn även fast det finns araber som heter så. Däremot kan jag då tvivla om Aliyah är arabiskt. Det hänger ju på hur man uttalar det. 

Ja justdet, googla är bra och där hittar du om att Khatoun är ett turksikt namn. 
    Jag är halv arab själv och kan arabiska OCH arabiska namn och hannah, dina ÄR visst arabiska namn, hanna uttalas inte som hanna i svenskan dock.
  • Emelie 1987

Aisha
    Amira
    Fatima
    Jamila
    Jasmin
    Khadija
    Leila
    Noor
    Samira

En man, två barn, tre älsklingar
  • OLilly
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-12-14 10:01:47 följande:
    Nej hon hette inte Khatoun, man la till Khatoun för att mena Den ädla Narjis. Det är en titel.

Jag tror dig. Nu har kollat upp det lite extra och det var precis som jag misstänkte, stavningsskillnad. det du menar är ordet wara´ som turkarna förvanskade för att det skulle passa turkiska. Skriv ordet ورع i google översättning och lyssna på hur det uttalas. Perfekt arabiska innebär att man även är perfekt i sitt uttal. När jag hör ordet Vera så låter det ingenting i mina öron, även om jag hör Wera. 

Oumie (med betoning på M) betyder min mamma.

Hatun är turksikt och khatoun är persisk.

Irem är inte arabiskt och det ordet/namnet är inte rekommenderat då det är ett namn på en stad/ett folk som förintades pga deras kufr. Irem dhat al-Imad (Iram of the Pillars).

Känner en gammal kristen kvinna från Libanon som heter Khatoun. Det är som sagt inte ett arabiskt eller muslimskt namn.
    Ja jag vet att Hatun är turkiskt och att Khatoun inte är det. Det var det jag skrev. :)
    Namnet Irem är fint tycker jag och jag känner några som heter det och att det inte skulle rekommenderas visste jag faktiskt inte. Men det är ju något som TS kanske vill ha i åtanke. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    fiori84 skrev 2012-12-14 13:20:23 följande:
    Jag är halv arab själv och kan arabiska OCH arabiska namn och hannah, dina ÄR visst arabiska namn, hanna uttalas inte som hanna i svenskan dock.
    Hana´ med Hamza i slutet och ingen betoning på N är inte samma sak som Hanna, så Hanna är inte arabiskt. "Dina" har ingen betydelse och är varken ord eller namn på arabiska även fast det finns araber som heter Dina. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    OLilly skrev 2012-12-14 17:18:21 följande:
    Ja jag vet att Hatun är turkiskt och att Khatoun inte är det. Det var det jag skrev. :)
    Namnet Irem är fint tycker jag och jag känner några som heter det och att det inte skulle rekommenderas visste jag faktiskt inte. Men det är ju något som TS kanske vill ha i åtanke. 
    Fint och fint, kan man historien om Irem dhat Al-imad som nämns i koranen och sunnah och vad som hänt staden/folket så tror jag inte man får lust att namnge sitt barn vid detta namn.
  • fiori84
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-12-14 17:48:38 följande:
    Hana´ med Hamza i slutet och ingen betoning på N är inte samma sak som Hanna, så Hanna är inte arabiskt. "Dina" har ingen betydelse och är varken ord eller namn på arabiska även fast det finns araber som heter Dina. 
    Jag vet att hana inte är som hanna som jag sa tidigare det uttalas annorlunda på arabiska men skulle en svensk läsa namnet hana så skulle dom uttala det som hanna. Har för mig att "dina" kommer från ordet "din" (religion) men jag kan ha fel.
  • OLilly
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-12-14 17:50:49 följande:
    Fint och fint, kan man historien om Irem dhat Al-imad som nämns i koranen och sunnah och vad som hänt staden/folket så tror jag inte man får lust att namnge sitt barn vid detta namn.
    Nej, så är det säkert men varför jag sa fint var för att TS vill ha tips på muslimska flicknamn och jag kom att tänka på ett namn jag tycker är fint. Så det där var ett tips helt enkelt. 
Svar på tråden Behöver hjälp med muslimska flicknamn