• Anonym (Smilla)

    2-åring

    Hej!
    Jag har en två-åring (född sept-10) som är lite sen med språket. Hon pratar jättemycket men allt är inte riktiga ord utan ibland får man gissa sig till vad hon menar. På dagis har det varit en pedagog o kollat hur hon är i grupp o som individ osv o hon säger att hon är väldigt kommunikativ o gör framsteg (så jag är inte särskilt orolig, jag tror det bara är en tidsfråga innan alla ord blir riktiga ord så att säga!). Till saken hör att hennes pappa är dansk o han pratar så klart danska med henne o jag svenska o vi har därför trott att det har med två-språkigheten att göra, att det därför kan ta lite längre tid. Men pedagogen säger att det inte har med saken att göra utan handlar om att man kan ha svårt för att lära sig språk (o att det kan vara ärftligt) Både jag o min man har inte haft några språksvårigheter o jag undrar därför om detta verkligen kan stämma? Tycker det låter lite konstigt... Vad anser du?
    Tacksam för svar!  

  • Svar på tråden 2-åring
  • Fråga logopeden

    Hej Smilla,

    Ursäkta för det jättesena svaret. Jag håller helt med dig om att det inte alls behöver betyda att din dotter har svårt att lära sig språk. Det är helt naturligt att härma sina föräldrar och det tar några ord att lära sig vem som förstår vilket språk, om man är tvåspråkig, som din dotter. Eftersom din dotter är väldigt kommunikativ och pratar på och hela tiden blir bättre på att prata så är det ju ingenting att oroa sig för språkmässigt. Tvåspråkiga barn har generellt lättare för språk än vad enspråkiga barn har. Jag kan dock inte garantera att hon blir jättebra på språk - det får tiden avgöra. 

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea.  

Svar på tråden 2-åring