• Tant Herta

Ta in utekatt!

Bara nyfiken, vi har två stallkatter som aldrig är inne, den ena har Norsk skogskatt i sig och är mycket hårig, han har tjock fluffig päls, den andra katten är en Brittisk korthår!

Där vi bor är det cirka 10 minus i genomsnittlig temperatur, kallare på nätterna förstås!

Om man skulle ta in katterna i värmen, vad skulle kunna hända då? SKulle de överhuvudtaget klara av det?

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Ta in utekatt!
  • Sisisisi

Tänkte du på de skulle bli sjuka av att komma in i värmen?

Jag har en katt som nästan bara är utomhus men ibland vill han komma in på natten och det är inga problem med det. Om jag tar in honom för att jag tycker att han borde va lite mer inomhus så står han dock bara vid dörren och skriker...

• Variabla

Finns väl massor av katter som går både ute och inne? Idag är det -20 där jag bor, har många vänner med katt, både ute och innekatter, men samtliga av dessa "utekatter" tillbringar tid inne när dom känner för det, går in och ut som det passar dom bäst. En del sover alltid natten inne, en del andra inte. 

• OLilly

Det är väl bäst för katternas skull att låta dem komma in för natten iaf. Många katter får kraftiga köldskador och förfryser tex sina öronsnibbar. Så länge de själva vill så kan de väl få komma in? Du kan ju alltid erbjuda dem att komma in så får du se. Inte tar de skada av det iaf. 

• Singoallaa

Klart att du ska ta in dina katter när det är svinkallt ute och djupt med snö!! Det är ditt ansvar att sköta och ta hand om dina djur!

• nemo1

Ta självklart in katterna. Varför tror du inte att de skulle klara det? Alla jourkatter jag haft har aldrig varit inomhus förut och har inget som helst behov av att gå ut igen, och lådan klarar dom galant från dag ett.

• Tant Herta

Jo jag tror det kan bli en väldigt svår omställning, de har varit utomhus i flera år nu, vi tog in den ena av dom en gång och han fick diarre och spydde ner hela köket!

Det är faktiskt djur och djur klarar av att vara utomhus om de är friska, har päls och tillgång till mat och vatten! :)

Ska kolla med veterinär! 

• nemo1
    Tant Herta skrev 2012-12-12 17:03:54 följande:
    Jo jag tror det kan bli en väldigt svår omställning, de har varit utomhus i flera år nu, vi tog in den ena av dom en gång och han fick diarre och spydde ner hela köket!

Det är faktiskt djur och djur klarar av att vara utomhus om de är friska, har päls och tillgång till mat och vatten! :)

Ska kolla med veterinär! 
    Varför frågar du om du redan har inställningen att de inte får vara inne? Att katten fick diarré och spydde kan omöjligt ha varit pga att den fick vara inne. Eftersom de aldrig får komma in så har du ju ingen aning om hur de mår i magen i vanliga fall. Har du ens avmaskat, vaccinerat, kastrerat, idmärkt och försäkrat katterna? 
    Förstår ärligt talat inte varför man har katterna när man aldrig har dom hemma hos sig och kelar med dom? Det är ju det bästa som finns att ha några varma katter hos sig i sängen på natten. 
  • Singoallaa
    nemo1 skrev 2012-12-12 18:11:27 följande:
    Varför frågar du om du redan har inställningen att de inte får vara inne? Att katten fick diarré och spydde kan omöjligt ha varit pga att den fick vara inne. Eftersom de aldrig får komma in så har du ju ingen aning om hur de mår i magen i vanliga fall. Har du ens avmaskat, vaccinerat, kastrerat, idmärkt och försäkrat katterna?  Förstår ärligt talat inte varför man har katterna när man aldrig har dom hemma hos sig och kelar med dom? Det är ju det bästa som finns att ha några varma katter hos sig i sängen på natten. 

Fattar ej varför man inte ill ta in sina fina katter om kvällarna när det är -20 grader ute nu och snö och is överallt!? De kan ju vara ute någon timme per dag i så fall! Oansvarigt av did! Det är din SKYLDIGHET som djurägare att vårda vid sjukdom, att ge värme vid kyla, ge mat vid hunger osv! Vad är det du inte fattar!? De har sedan resten av året att åter vara ute, när vintern släppt sitt grepp! Fan ta dig i kragen TS!
  • Deiia

Det är bara att hålla med!
    TA IN KATTERNA! Om dom nu är dina. Och ditt ansvar.

Jag bodde för några år sedan i ett område med mycket "vildkatter" som frös på vintern. Vi gjorde ett hål i dörren till förrådet, som var halvvarmt, för att dom skulle slippa frysa, Dom älskade det.....självklart vill dom  hellre ha det varmt än iskallt!  

• IceJossan
    Tant Herta skrev 2012-12-12 17:03:54 följande:

Ska kolla med veterinär! 
    Ja, djur är djur och djur klarar sig ute. När det är väder för det! Katter är INTE gjorda att klara såna här kallgrader! Jättemånga katter förfryser trampdynor och öron och orsakar en fruktansvärd smärta. Låt katterna komma in när de vill!!
Svar på tråden Ta in utekatt!