• Tant Herta

Ta in utekatt!

Bara nyfiken, vi har två stallkatter som aldrig är inne, den ena har Norsk skogskatt i sig och är mycket hårig, han har tjock fluffig päls, den andra katten är en Brittisk korthår!

Där vi bor är det cirka 10 minus i genomsnittlig temperatur, kallare på nätterna förstås!

Om man skulle ta in katterna i värmen, vad skulle kunna hända då? SKulle de överhuvudtaget klara av det?

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Ta in utekatt!
  • YummyMami
    Tant Herta skrev 2012-12-12 17:03:54 följande:
    Jo jag tror det kan bli en väldigt svår omställning, de har varit utomhus i flera år nu, vi tog in den ena av dom en gång och han fick diarre och spydde ner hela köket!

Det är faktiskt djur och djur klarar av att vara utomhus om de är friska, har päls och tillgång till mat och vatten! :)

Ska kolla med veterinär! 

Tog du katten till veterinär eller fick katten fortsätta vara sjuk ute istället?
  • ForReal
    Jo jag tror det kan bli en väldigt svår omställning, de har varit utomhus i flera år nu, vi tog in den ena av dom en gång och han fick diarre och spydde ner hela köket!

Det är faktiskt djur och djur klarar av att vara utomhus om de är friska, har päls och tillgång till mat och vatten! :)

Ska kolla med veterinär! 
    Så om en människa fick diarré och spydde när den var inomhus så är den allergisk mot att vara inne? :) Varför ska du fråga en veterinär om en katt kan vara inne? Jag fattar inte frågan faktiskt, förlåt. Självklart kan du ta in dina katter.
  • OLilly

Ska kolla med veterinär! 
    Katten kan ju inte få rännskita för att den får vara inne. Det Måste finnas en annan orsak. Så när du ändå kontaktar veterinären så kan du ju be denne göra en koll på kattstackarn. 
    Nej, katter klarar inte sträng kyla! Tusentals katter i Sverige är tvungna att vara ute i vinterkylan för att de antagligen har blivit utkastade för att ägaren inte har lust att ha kvar sin "maskot". Inte för att de vill. Inte alla katter överlever vintern heller. Det här måste du väl ändå vara medveten om? 
  • Lilia

Varför har du katter om de aldrig får vara inne?

• Tant Herta
    YummyMami skrev 2012-12-12 18:41:08 följande:

Tog du katten till veterinär eller fick katten fortsätta vara sjuk ute istället?
    Nej jag tog honom inte till en veterinär? Varför skulle jag göra det? Han reagerade på värmen inne och mådde som en prins när han äntligen fick komma ut igen!

Jag har katter eftersom jag inte vill ha massa möss i stall och ladugårdar!

Det är ett rovdjur som trivs bäst att vara ute och jaga, ville bara veta om fler märkt av att de kan bli sjuka av att helt plötsligt efter flera år av uteliv komma in i värmen!
  • Singoallaa
    Tant Herta skrev 2012-12-13 14:50:18 följande:
    Nej jag tog honom inte till en veterinär? Varför skulle jag göra det? Han reagerade på värmen inne och mådde som en prins när han äntligen fick komma ut igen! Jag har katter eftersom jag inte vill ha massa möss i stall och ladugårdar! Det är ett rovdjur som trivs bäst att vara ute och jaga, ville bara veta om fler märkt av att de kan bli sjuka av att helt plötsligt efter flera år av uteliv komma in i värmen!

Hahaha, nej din katt skulle bara må bra i värmen och att bli ompysslad för en gångs skull som vem som helst efter att ha varit ute i den här enorma kylan! Din katt var dålig av andra orsaker, och kanske mår fortfarande dåligt eftersom du inte kollade upp vad det var med katten!
  • nemo1

Jisses. Självklart blev inte katten dålig i magen av att vara inomhus. Vad sägs om att läsa tex kattstaus.se så att du lär dig lite om katter. Du är en mycket tragisk kattägare som varken har kunskap eller något intresse av dina katter.

• IceJossan
    södertälje skrev 2012-12-14 17:44:23 följande:
    men hon skrev ju att det var stallkatter

Så stallkatter är inte värda att få komma in i värmen och få vård när de är sjuka, vilket TS's ena katt uppenbarligen inte fick?
  • Aichan
    Tant Herta skrev 2012-12-11 14:54:26 följande:
    , den ena har Norsk skogskatt i sig och är mycket hårig, han har tjock fluffig päls,

En sån typisk myt om skogisar. =)
    "Norsk Skogskatt" - finns det ingen ras som heter. Är oftast bara vanliga långhåriga huskatter.

"Norsk Skogkatt" som även har papper osv är raskatterna Norsk Skogkatt.

Många tror att så fort en katt är långhårig så är det en Norsk Skogkatt (eller Norsk Skogskatt som det oftast står), eller någon annan långhårig raskatt.

Men raskatter har papper och sånt. Som det är med de flesta djur. =)

Ville bara nämna det. =)

Och en katt mår inte sämre om att få komma in. Eller så skaffar du kattlucka så kan katterna få välja själv om att få komma in eller inte. =)             
  • ForReal
    Tant Herta skrev 2012-12-13 14:50:18 följande:
    Nej jag tog honom inte till en veterinär? Varför skulle jag göra det? Han reagerade på värmen inne och mådde som en prins när han äntligen fick komma ut igen!

Jag har katter eftersom jag inte vill ha massa möss i stall och ladugårdar!

Det är ett rovdjur som trivs bäst att vara ute och jaga, ville bara veta om fler märkt av att de kan bli sjuka av att helt plötsligt efter flera år av uteliv komma in i värmen!
    Men snälla, det där har du ju bara hittat på. Det finns ingen sån diagnos att man spyr ner ett helt kök för att man tycker det är för varmt inne. Katter är ökendjur så tror nog inte det ens var ett problem. 
  • ForReal

Min katt brukar ligga under mitt täcke om nätterna. Undrar varför hon inte spyr av det? Cool

• Tant Herta

Så ni tror på fullt allvar att en djur som varit utomhus hela sitt liv inte skulle bli sjuk av att helt plötsligt komma in! :)

Varför får inte de andra djuren köldskador av att vara ute?

Mina katter mår prima, de har sina sovplatser i ett varmt och tryggt stall, de har sitt arbete med att jaga möss på gården!

Jo min ena katt blev skitdålig av att vara inne, inget fel på honom när han kom ut! :)

Ni är allt bra okunniga och riktigt roliga! 

• fortsätt paddla

Stallkatter kan ha ett alldeles utmärkt liv. Är dom märkta, vaccinerade och kastrerade ser jag inget som helst problem med att låta katten vara ute. Får den mat och skydd ( ett stall) klarar den sig perfekt. Den har nog ett bra mycket bättre liv än många innekatter. Men givetvis måste den få vård om så krävs.
    Min tanke är att katten blev stressad av att vara inne och kräktes just därför. Inte värmen;) Många kan reagera så på stress.

• OLilly

Visst, stress och oro kan framkalla olika reaktioner hos katter så som håravfall, kräkningar, matvägran, aggressivitet mm. Men frågan i trådstarten var om katterna skulle klara av att komma in i stugvärmen. Det skulle ju inte katterna  reagera negativt på utan det som de i så fall skulle reagera på var om man tvingade in dem och att det inte skulle vara frivilligt från kattens sida. Har den vant sig att ligga i ett stall så visst klarar den sig där med mat och värme och har den inte det så finns det absolut risk att den skulle få köldskador i kallare väder som det ofta blir under vintern. Varför de andra djuren i stallet inte får köldskador är väl  för att de under vintertid oftast står i stallet där det är relativt varmt. Katter rör ju gärna på sig hela tiden och är ute på jakt den mesta tiden och därför utsätter sig mer för väder och vind. 

• Tant Herta
    OLilly skrev 2012-12-15 12:36:50 följande:
    Visst, stress och oro kan framkalla olika reaktioner hos katter så som håravfall, kräkningar, matvägran, aggressivitet mm. Men frågan i trådstarten var om katterna skulle klara av att komma in i stugvärmen. Det skulle ju inte katterna  reagera negativt på utan det som de i så fall skulle reagera på var om man tvingade in dem och att det inte skulle vara frivilligt från kattens sida. Har den vant sig att ligga i ett stall så visst klarar den sig där med mat och värme och har den inte det så finns det absolut risk att den skulle få köldskador i kallare väder som det ofta blir under vintern. Varför de andra djuren i stallet inte får köldskador är väl  för att de under vintertid oftast står i stallet där det är relativt varmt. Katter rör ju gärna på sig hela tiden och är ute på jakt den mesta tiden och därför utsätter sig mer för väder och vind. 
    Tack! Det var det jag menade! :)
  • ForReal
    Tant Herta skrev 2012-12-15 08:59:03 följande:
    Så ni tror på fullt allvar att en djur som varit utomhus hela sitt liv inte skulle bli sjuk av att helt plötsligt komma in! :)

Varför får inte de andra djuren köldskador av att vara ute?

Mina katter mår prima, de har sina sovplatser i ett varmt och tryggt stall, de har sitt arbete med att jaga möss på gården!

Jo min ena katt blev skitdålig av att vara inne, inget fel på honom när han kom ut! :)

Ni är allt bra okunniga och riktigt roliga! 

Ja det tror vi nog alla, du verkar inte riktigt kunna uttrycka dig om du ursäktar :) om du skriver först att det berodde på värmen och sen var det nåt annat. Det är dock fortfarande lika troligt att katten spydde av att han ätit en dålig råtta än för att han var inne, så snälla dra inga slutsatser. I så fall är du okunnig :)

Svar på tråden Ta in utekatt!