Inlägg från: Tant Herta |Visa alla inlägg
  • Tant Herta

Ta in utekatt!

Bara nyfiken, vi har två stallkatter som aldrig är inne, den ena har Norsk skogskatt i sig och är mycket hårig, han har tjock fluffig päls, den andra katten är en Brittisk korthår!

Där vi bor är det cirka 10 minus i genomsnittlig temperatur, kallare på nätterna förstås!

Om man skulle ta in katterna i värmen, vad skulle kunna hända då? SKulle de överhuvudtaget klara av det?

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Ta in utekatt!
  • Tant Herta

Jo jag tror det kan bli en väldigt svår omställning, de har varit utomhus i flera år nu, vi tog in den ena av dom en gång och han fick diarre och spydde ner hela köket!

Det är faktiskt djur och djur klarar av att vara utomhus om de är friska, har päls och tillgång till mat och vatten! :)

Ska kolla med veterinär! 

• Tant Herta
    YummyMami skrev 2012-12-12 18:41:08 följande:

Tog du katten till veterinär eller fick katten fortsätta vara sjuk ute istället?
    Nej jag tog honom inte till en veterinär? Varför skulle jag göra det? Han reagerade på värmen inne och mådde som en prins när han äntligen fick komma ut igen!

Jag har katter eftersom jag inte vill ha massa möss i stall och ladugårdar!

Det är ett rovdjur som trivs bäst att vara ute och jaga, ville bara veta om fler märkt av att de kan bli sjuka av att helt plötsligt efter flera år av uteliv komma in i värmen!
  • Tant Herta

Så ni tror på fullt allvar att en djur som varit utomhus hela sitt liv inte skulle bli sjuk av att helt plötsligt komma in! :)

Varför får inte de andra djuren köldskador av att vara ute?

Mina katter mår prima, de har sina sovplatser i ett varmt och tryggt stall, de har sitt arbete med att jaga möss på gården!

Jo min ena katt blev skitdålig av att vara inne, inget fel på honom när han kom ut! :)

Ni är allt bra okunniga och riktigt roliga! 

• Tant Herta
    OLilly skrev 2012-12-15 12:36:50 följande:
    Visst, stress och oro kan framkalla olika reaktioner hos katter så som håravfall, kräkningar, matvägran, aggressivitet mm. Men frågan i trådstarten var om katterna skulle klara av att komma in i stugvärmen. Det skulle ju inte katterna  reagera negativt på utan det som de i så fall skulle reagera på var om man tvingade in dem och att det inte skulle vara frivilligt från kattens sida. Har den vant sig att ligga i ett stall så visst klarar den sig där med mat och värme och har den inte det så finns det absolut risk att den skulle få köldskador i kallare väder som det ofta blir under vintern. Varför de andra djuren i stallet inte får köldskador är väl  för att de under vintertid oftast står i stallet där det är relativt varmt. Katter rör ju gärna på sig hela tiden och är ute på jakt den mesta tiden och därför utsätter sig mer för väder och vind. 
    Tack! Det var det jag menade! :)
Svar på tråden Ta in utekatt!