Inlägg från: miljarden |Visa alla inlägg
  • miljarden

pappor...

Det kanske inte är så lätt att som sjuttonåring veta hur man ska hantera att man har blivit pappa när man har så lite med sitt barn att göra. Dvs det vore lättare att vänja sig vid rollen som pappa om han bodde med henne. Jag skulle gissa att han inte vet hur han ska göra. För er allas skull så tror jag att det är värt att hjälpa honom på traven. Nu är det inte säkert att du är mogen nog (No offense, verkligen för det kräver rätt mycket i din situation och jag tycker det verkar som att de allra flesta aldrig blir stora nog för det) att vara den som lotsar honom rätt, men kanske dina föräldrar kan snacka med honom eller med hans föräldrar eller vad vet jag.

• miljarden
    Emelie94 skrev 2012-12-11 18:21:58 följande:

alla vuxna jag pratat med om detta säger bara, ge honom en chans. som när han skulle byta blöja låste han in sig på toa med henne och tog jääätte lång tid. då jag tänkte högt och undra hur de gick så sa hans mamma att han klara de själv. nästa gång jag ska byta blöja så är de bajs och kiss överallt samt att blöjan hon har på sig sitter inte rätt... tycker ju där att hans mamma kanske skulle ha kollat hur de går för honom så han lär sig...
    Ja, det låter ju som att han känner sig osäker på hur han ska göra. Han vet väl inte hur man byter en blöja och tycker det känns dumt att fråga. Och det är väl så, att om han får en chans så kommer han att lära sig. Det är inte hela världen om blöjan läcker efter ett byte. Det bästa är om han får tillfälle att märka det och korrigera det utan att känna sig dömd. Du kanske kan lämna honom ensam med sitt barn och sin mamma medan du går och handlar eller lägger i en tvätt eller vad vet jag, en kortare stund där han får möjlighet att ta hand om och knyta an till sitt barn utan att behöva oroa sig för att göra bort sig eller framstå som oduglig.
  • miljarden
    Emelie94 skrev 2012-12-12 15:20:40 följande:
    får inte plats i badrummet båda... så han får plats att kunna se alltså. men dessutom får jag inte ha henne när dom är här... dom släpper henne inte en sekund.. 
    Det kan du kanske bjuda på om de inte är där så ofta. Sedan kan man ju byta blöja på andra platser än i badrummet.

• miljarden
    Emelie94 skrev 2012-12-12 15:49:21 följande:

känns lite hemskt att göra de. hon är trots allt bara en månad. sedan finns de ingenstans så jag kan lämna dom ensam, skulle heller inte göra de när dom är här så sällan, vill faktiskt att han iaf ska veta hur man gör. han vet inte NÅGOT om henne. fråga gör han ju inte. är de alltså min skyldighet att berätta allt?
    Alltså du kan ju vara i ett annat rum ett tag. Ta en dusch eller vila lite. Något sådant.
    Jag förstår att det känns knepigt och visst kan man fundera över skyldigheter, men jag tänker att du för din dotters skull vill att de ska ha en bra relation så tidigt som möjligt. Och då kan det vara värt att testa. Men det ska ju heller inte kännas som att du gör våld på dig själv och din dotter. Fast jag tycker nog att du ska försöka göra det du kan för att få det att fungera. Om inte annat för att veta att du har gjort vad du kan. Hur bra relation har du och pappan, pratar ni något? Det låter som att ni skulle behöva snacka mer om vad det innebär och vad n har för förväntningar. Kanske med någon utomstående?
Svar på tråden pappor...