Anonym skrev 2012-12-12 16:13:09 följande:
Oj, raderar inlägget jag svarade på så att bara mitt inlägg är med... Det där är ju rätt absurt. Jag som lever med mitt barns pappa, och har gjort det hela tiden, har inte haft några problem att från barnet var nyfött lämna över det till pappan för att sova, duscha och så småningom åka till affären, träna o.s.v. Mellan amningar. Så jag som primär anknytningsperson bollade alltså över mitt barn till pappan. Helt utan dåligt samvete, och barnet mådde inte det minsta illa... Varför skulle inte detsamma gälla för separerade föräldrar? Varför skulle mamman må ohyggligt dåligt över att (om hon ammar) lämna ett nymatat barn till pappan för en timmas promenad. Eller låta honom sitta med barnet hemma i soffan medan hon själv lagar mat, tar en dusch eller liknande. Då finns hon ju tillhands, ifall det skulle behövas men får möjlighet att göra litet annat och bli avlastad själv. Det är väl den bästa lösningen. Hon har faktiskt känt sig tillräckligt trygg med honom för att vara tillsammans med honom, vare sig det nu var för en natt eller för en längre tid... Jag tycker helt klart att du ska sträva efter att få träffa barnet en stund varje dag, och rekommenderar också att om du inte får gemensam vårdnad ska du direkt stämma henne för att få det. Tyvärr kommer det antagligen ändå ta så pass lång tid att de flesta föräldradagarna antagligen är förbrukade då, men i alla fall. Det sänder en signal att du menar allvar om att finnas där för ditt barn!
Det är iof. en oerhörd skillnad på en pappa som finns där dagligen och en pappa som man träffar en eller ett par gånger i veckan. Ett spädbarn hinner glömma fadern mellan varje gång, så han blir som en främling om man träffas så sällan. Ur barnets synvinkel blir det så som att överlämnas till olika främlingar, grannar, facebook-kontakter, killen på busshållplatsen eller vad som helst i det läget och det skulle väl du knappast göra mot barnet antar jag. Jag tycker TS verkar ha barnets bästa i åtanke, som förstår att barnet behöver ha mamman nära i det här läget, när de håller på att bygga en relation, eftersom det är det bästa för barnet han älskar. Mamman däremot verkar inte alls intresserad av barnets bästa då hon försöker sätta käppar i hjulet för deras relation.