• Anonym (Förtvivlad far..)

Umgänge spädbarn ?

Hej

Hur har ni lagt upp umgänget med pappan när barnet är så litet ?

Barnets mor säger att en timme per gång på ett kafé två gånger per vecka räcker....

Jag tycker att vi kan träffas i en tryggare miljö för barnet, hemma hos henne eller hemma hos mig.... har givit förslag på att jag kommer till dom 2 gånger i veckan och hon kommer till mig en gång... men det var helt omöjligt enligt henne......skyller på att barnet är så litet och att hon (mamman) mår dåligt av att träffa mig....

Nu lutar det åt att familjerätten får sätta upp ett schema för umgänget....känns lite sorgligt att det måste gå så långt...

Hur har ni gjort med erat umgänge ?

• Svar på tråden Umgänge spädbarn ?
  • Iam

Vad du än gör, ge inte upp för att mamman sätter sig på tvären. 
    Att hon mår dåligt av att träffa dig är ett problem HON får handskas med och ska inte gå ut över dig. I så fall får hon väl lämna barnet en timme hos dig och sen hämta det igen.
    Men om du ger dig nu och faller efter för hennes nycker och hennes vilja att bestämma, då kommer du mest troligt att få ett helvete sen och då har det dessutom sett ut som att du inte brytt dig om ditt barn.

• Queenie70

Du har helt rätt i att det är för lite och i fel miljö. Helst varje dag i en trygg miljö är bäst för att barnet ska kunna bygga en bra relation med dig. Låter som om mamma här är ego på barnets bekostnad, om det nu inte är så att hon har väldigt goda skäl till att inte vilja träffas isolerat med dig. Har du gjort henne illa eller varit hotfull?

• Queenie70
    Iam skrev 2012-12-11 20:20:00 följande:
    Vad du än gör, ge inte upp för att mamman sätter sig på tvären. 

Att hon mår dåligt av att träffa dig är ett problem HON får handskas med och ska inte gå ut över dig. I så fall får hon väl lämna barnet en timme hos dig och sen hämta det igen.

Men om du ger dig nu och faller efter för hennes nycker och hennes vilja att bestämma, då kommer du mest troligt att få ett helvete sen och då har det dessutom sett ut som att du inte brytt dig om ditt barn.

Nej barnet ska inte lämnas av sin primära anknytningsperson en timme hit och dit, flera gånger i veckan det är inte bra.

Tycker förövrigt att det låter som en ypperlig ide att ta hjälp av famijerätten, som förövrigt bara hjälper föräldrar till bättre samarbete och som inte kan fatta beslut om ungänge och dylikt

Mot föräldrarnas vilja.
  • Tow2Mater

Om du träffar barnet varje dag blir du också en primär anknytningsperson, så jag skulle säga varje dag!

• Queenie70
    Tow2Mater skrev 2012-12-11 20:27:25 följande:
    Om du träffar barnet varje dag blir du också en primär anknytningsperson, så jag skulle säga varje dag!

Det räcker nog inte med en timme om dagen för att bli det men det är en bra mycket bättre grund för en nära relation framöver än två gånger i veckan på cafe.
  • Anonym (Förtvivlad far..)

Tack för svaren

Nej, jag kommer aldrig att sluta kämpa för min son....... han har all rätt att få träffa sin far.....

Nej, jag har inte hotat eller slagit henne, så det är knepigt hur hon kunnat vända så totalt mot mig.....
    frågar jag henne så får jag inga svar.... senast sa hon "vi får ta det på familjerätten" ....... jag blir lite rädd faktiskt över vad hon kan ha sagt där.....

Konstigt också att hon portat mig från att få hälsa på sonen hemma hos henne.... så nu senast fick jag välja.... träffas på ett kafé eller hemma hos hennes föräldrar........ jag valde kaféet för där känner jag mig mindre övervakad......

• Tow2Mater
    Queenie70 skrev 2012-12-11 20:31:28 följande:

Det räcker nog inte med en timme om dagen för att bli det men det är en bra mycket bättre grund för en nära relation framöver än två gånger i veckan på cafe.
    Nähä, men kanske 6-8 timmar då, så kan ju mamman jobba medan pappan är foräldraledig och tar hand om barnet dagtid, och mamman kvällstid efter jobbet? Win-win for båda. Skulle driva det i rätten isåfall som pappa.

TS, jag antar mamman har ensam vårdnad, eftersom det blir så här?
  • Anonym
    Anonym (Förtvivlad far..) skrev 2012-12-11 20:35:34 följande:
    Tack för svaren

Nej, jag kommer aldrig att sluta kämpa för min son....... han har all rätt att få träffa sin far.....

Nej, jag har inte hotat eller slagit henne, så det är knepigt hur hon kunnat vända så totalt mot mig.....
    frågar jag henne så får jag inga svar.... senast sa hon "vi får ta det på familjerätten" ....... jag blir lite rädd faktiskt över vad hon kan ha sagt där.....

Konstigt också att hon portat mig från att få hälsa på sonen hemma hos henne.... så nu senast fick jag välja.... träffas på ett kafé eller hemma hos hennes föräldrar........ jag valde kaféet för där känner jag mig mindre övervakad......
    Hej jag varit i din sits. Du ska vara mjuk men börja gå tuffare fram allt som tiden går. Om hon är otrevlig stäm henne i rätten och begär vårdnad, och umgängsschema hemma hos dig och vänta inte med det utan gör det så snart som möjligt, redan imorgon. Vårdnad måste du ha i alla fall det hoppas jag du hade vett att fixa, annars kan du få en mycket lång och diger resa framför dig.

• hymafr
    Tack för svaren

Fast där krånglar ju du också lite grann.
    Hemma hos hennes föräldrar är väl inte så dumt, eller?

Ni behöver nog båda två hjälp av någon utomstående att se era roller i det hela. Familjerätten kan vara en väg att gå.   
  • Tonårsmorsan
    Tack för svaren

Jag blir faktiskt helt mörkrädd när jag läser om att galna militanta feminister faktiskt lyckats inbilla män att de har rätten att slita spädbarn frän barnets mödrar bara för att det är politiskt korrekt ur statsfeminismens synvinkel. Inser du inte själv hur vansinnigt det är? Gud ske lov har inte så många andra militant feministiska ideer fått genomslag men just när det gäller barn så verkar det ha spårat ur helt i Sverige.

Barn har olika behov beroende på ålder. Det är verkligen inte barnets bästa att redan som spädbarn bollas mellan olika vuxna. Mamman har verkligen ingen skyldighet att släppa in dig i hennes hem. Hon mår dåligt av att träffa dig antagligen eftersom hon älskat dig och hoppats på en familj med dig. Självklart måste hon få sörja och ta sig igenom krisen att det inte blev så.

Alla borde veta att en graviditet och förlossning är väldigt krävande och att mammor ofta drabbas av depressioner i samband med det. Det är därför det är pappans uppgoift att i 1:a hand stätta sin fru under spädbarns åren. Inte konkurrera med henne eller kräva att hon ska anpassa sig efter honom. Samma hänsyn borde självklart gälla om föräldrarna är separerade.

Jag tycker det är hemskt att så många män verkar tycka att kvinnor bara är surrogat-mammor och att dom ska ha rätt till "sitt" barn utan att över huvudtaget behöva ta ansvar och hänsyn till mamman.

Du kommer säkert bli en viktig person i ditt barns liv när barnet blir lite äldre. Förr var praxis att pappor fick vänta tills barnet kunde prata dvs var ca 3 år innan man började med umgänge. 
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Umgänge spädbarn ?