Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    För mycket välling?

    hej!
    Har en dotter som är två. Hon har alltid varit lite stor (och lång!)
    53 när hon föddes och 4440 i vikt.

    Nu är hon som sagt två och hela 1 meter lång och väger runt 18kg. Hon är stor men absolut inte fet. Det enda jag tycker är stort är magen som kan puta ut lite. Typ gubbmage...

    Oroar mig lite för framtiden, fortsätter hon växa i den här takten så udnrar man ju hur det kommer bli sen.

    Hon äter vanlig mat, går på dagis som är ute, har danskurser osv. Aktiv hemma, antingen genom att vara ute mycket och leka eller inne och busa. Inget godis eller onyttigt. Ev någon kaka / bulle om vi fikar på helgen. Men det sker bara någon gång och inte varje vecka. Inget chips, inget godis ( undantag en chokladklaender som hon har nu. EN liten bit choklad efter maten)

    Oftast äter hon knappt middag, petar i sig lite ris, makaroner eller broccoli.

    Men till kvällen innan sovdax så får hon en flaska välling ( 260ml 5 skopor två årsvälling semper och sen vatten ) varvar ner framför tv:n sen en flaska till när vi byter till pyjamas. Sen brukar hon få i sig nästan en hel flaska till i sängen innan hon somnar.
    Jag tycker att det är mycket välling och har försökt trappa ner. Men hon somnar inte om hon inte är mätt. ( tro mig, jag har försökt )  eller så vaknar hon mitt i natten och är hungrig. Så tre flaskor är "obligatoriskt".

    Är det för mycket? är det där "viktproblemet" ligger? Det är ju ändå 7,5 dl välling som hon häller i sig. ( under 1 timme 1,5 )

    Vad kan jag göra? Ska jag göra något?

    Mvh Orolig förälder

Svar på tråden För mycket välling?