ollie skrev 2013-01-04 15:39:13 följande:
Jag har också rosacea (ganska mild dock) men jag har äntligen funnit det som funkar på mig. Har lidit i nästan 10 år av dessa knottror och röd hud och fått massa krämer utskrivna, mediciner o annat som bara kostade mig tusentals kronor.
Det jag använder idag tycker jag absolut du ska prova: Jag blandar Helosan och HtH creme och smörjer ansiktet med morgon och kväll. Sen smörjer jag med en kräm som heter Essex med svavel där jag har problemen. Den krämen beställer man utan recept på apoteket. Sjukt bra!! Rengöring använder jag från apotekets ACO, den ljusblåa, både som skrubb och vanlig.
Funkar hur bra som helst, och det är inte dyrt heller. Ingen kan ana att jag egentligen har rocasea... :)
Om du blir torr av ditt mineral smink tycker jag du ska prova Everyday Minerals, som kommer i olika formula. Jag använder "semi-matte" och då blir man inte "torr och kakig" som man annars kan bli. Dessutom så är det bra om huden kan andas!
Prova och hör av dig hur det går! Jag blev av med mina knottror på typ 1 vecka, har man mycket kanske det tar längre tid!
Tack så mycket för tipsen! Får kolla upp dom om Finacea inte fungerar :) dock så har det funkat toppen faktiskt hitils! Svider en del efter insmorning, men har knappt fått nån djup finne sen dess. Fick en nu på kinden, men den ömmar inte och tror inte den kommer lämna märke efter sig! Essex nämnde min hudläkare, har nu proppyless som funkar toppen till återfuktning men alltid bra med alternativ. Jag har inga knottror alls, utan lite rodnad och tunnare hud och ibland får jag djupa ömmande utslag (dock inte på en månad, ta i trä) haha :) nästa steg blir väl att få bort märken, laser eller liknande!