• eliinon

Jag har rosacea

Hej! Hudläkaren sa att jag har rosacea, har fått en kräm som heter Finacea utskriven. Någon som har erfarenhet av Finacea? Vad den gett för effekt, efter ca hur länge osv. Eller erfarenhet om rosacea i överlag? Jag är inte kraftigt röd i ansiktet, men har lite rodnad. Får även djupa bölder ibland (innan mens). Trodde tidigare det var acne, men det var det tydligen inte... Svar uppskattas! Glad
  • Svar på tråden Jag har rosacea
  • sär skriven
    ollie skrev 2013-03-04 15:21:13 följande:
    Man beställer den över disk. Den blandas till efter efterfrågan då det är en kräm med begränsad hållbarhet.
    Gick inte att beställa... men det är ett av apoteken i en av de nyare kedjorna, kanske lättare hos riktiga apoteket?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • chewielusen
    chiqe skrev 2013-03-02 17:17:43 följande:
    Söker en tjej"kompis", som oxå har rosacea!
    Jag känner ingen som har det och omgivningen jag är i är grymt utseendefixerad och ytligt. Pallat inte se ut så här mer.  Vågar knappt gå ut pga mitt röda ansikte. Piller och krämer fungerar ej.

Vore skönt att hitta någon med samma hudproblem så att vi kan peppa varandra! :)
    Jag har rosacea. Och jag kan inte säga att rodnaden är det värsta. Jag får stora ömmande bölder som bara växer och sprider sig om jag inte tar antibiotika. Det är så varje höst och vår. Ibland året om. 

• tomjoh
    eliinon skrev 2012-12-12 16:45:41 följande:
    Hej! Hudläkaren sa att jag har rosacea, har fått en kräm som heter Finacea utskriven. Någon som har erfarenhet av Finacea? Vad den gett för effekt, efter ca hur länge osv. Eller erfarenhet om rosacea i överlag? Jag är inte kraftigt röd i ansiktet, men har lite rodnad. Får även djupa bölder ibland (innan mens). Trodde tidigare det var acne, men det var det tydligen inte... Svar uppskattas! Glad

Vet inte hur det är med Finacea men akta dig för kortisonsalva om det nu är det. Annars är det risk att läkaren skriver ut det i nästa steg om det blir aktuellt. Jag säger bara ALOE VERA! Det tar ju nästan alla hudproblem. Finns så du både kan smörja in där det är som mest och även dricka så det tar eländet från insidan. Kolla på Apoteket men de har ganska varierande och litet utbud med Aloe Vera, annars finns http://www.aloeverabutiken.com där du kan köpa Aloe vera på nätet. Tror även MedStop eller vad de heter har ganska skapligt utbud har jag för mig.
    Men det är ju ganska välkänt att Aloe vera tar massor av hudproblem. 
  • chiqe

Jag tål inte aloe vera:S Hade det på hakan en gång och det började sticka och svida och sen var den helt röd:/

• chiqe

Eller så var det nåt annat ämne som jag inte tålde... tror det var glyccerin i den gelen som jag hade köpt!

Finns det 100% aloe vera?    Min gel innehöll 99% aloe.. 

• chiqe

Hur går det med ipl för er som gjort? har det hjälpt något? :)

Min hudläkare säger att man kan få vita fläckar av ipl.. ett rosa ansikte med massa vita fläckar är väl inte så vackert kanske!

Han sa oxå att för att ta bort en rodnad som är spritt jämt över ansiktet så är inte ipl att rekomendera för då måste man ta precis överallt för att få det jämt och då dödar man ALLA ytliga blodkärl i ansiktet och då får huden inte tillräckligt med syre och det är skadligt i längden för huden     

• eliinon
    chiqe skrev 2013-04-03 19:56:08 följande:
    Hur går det med ipl för er som gjort? har det hjälpt något? :)

Min hudläkare säger att man kan få vita fläckar av ipl.. ett rosa ansikte med massa vita fläckar är väl inte så vackert kanske!

Han sa oxå att för att ta bort en rodnad som är spritt jämt över ansiktet så är inte ipl att rekomendera för då måste man ta precis överallt för att få det jämt och då dödar man ALLA ytliga blodkärl i ansiktet och då får huden inte tillräckligt med syre och det är skadligt i längden för huden     
    Jag gjorde min första IPL alldeles nyss!! Så kan ju inte direkt uttala mig om slutresultat än :) Ska göra 3 st med 3 veckors mellanrum. Kan säga att det stack till lite, men var uthärdigt. Lite smått läskigt med en apparat mot ansiktet - men det kan man stå ut med. 2000 kronor per behandling, dyrt men men. Hm okej, min hudläkare rekommenderade mig att göra ipl om jag ville få bort det röda. Alla tänker väl olika antar jag. Jag vill iallafall testa för det verkar ju finnas väldigt fina resultat som folk har fått av behandlingen Glad 
  • eliinon

MEN nu kan jag inte använda min Finacea kräm när jag gör behandlingarna pga att den innehåller syra. Någon som vet en kräm som inte innehåller syra/är stark mot rosacea? Vill förhindra utslag! :)

• MammaMaria06

Har ni mycket problem med ögonen när ni har era skov? Jag ser för jäklig ut på mitt ena öga och det är så tråkigt.
    Jag har verkligen börjat vantrivas med mig själv sen jag fick den här skiten... 

• eliinon
    MammaMaria06 skrev 2013-05-02 11:31:35 följande:

Har ni mycket problem med ögonen när ni har era skov? Jag ser för jäklig ut på mitt ena öga och det är så tråkigt.
    Jag har verkligen börjat vantrivas med mig själv sen jag fick den här skiten... 

Nej jag får inga problem med ögonen. Men kan tänka mig att det måste vara jobbigt! :/ Har du ätit antibiotika mot det? Förstår dig verkligen. Så fort jag får en sämre period vänds hela livet upp och ner. Så ska man inte behöva ha det..
Svar på tråden Jag har rosacea