• Anonym (:-()

Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!

Jag väntar barn med mitt ex. Vi är alltså inte tillsammans längre och har gjort slut pga av att han hotat och misshandlat mig. Han är även dömd för detta.

Efteråt så lugnade det sig och han sa att han skulle hålla sig borta. Nu har han dock fått för sig att han ska ha rätt till barnet och vara fullt delaktig med gemensam vårdnad osv. Även börjat hota mig till livet om jag inte går med på det, om jag träffar nån annan osv. samt dyker upp utanför mitt hus på nätterna och vill ta sig in.
    Jag öppnade en gång vilket slutade med att han knuffade runt mig, drog mig i håret och sparkade på mig.
    För att jag inte sa det han ville höra.

Går hos en samtalskontakt och efter alla dessa turer kommer hon nu göra en orosanmälan till soc. Inte över min lämplighet men över att jag lever under hot.

Vet någon om detta kan drabba mig negativt? Om det på något sätt kan anse mig som olämplig förälder eller vad händer?

• Svar på tråden Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!
  • Anonym

Du kan inte undanhålla barnet från honom. Han har umgängesrätt.

• LinneaJosie

Jag tror inte att du behöver oroa dig, om man inte kommer fram till att du brister allvarligt i din föräldraroll.

• pontus1992

du får helt enkelt gå till domstol så är det varken du eller han som bestämmer utan en domare vem som har rätt i denna fråga.

• Nellin

För det första så behöver ni se till att han får besöksförbud, det vill säga att han inte få komma nära dig någonstans. För det andra kan du ansöka om ensam vårdnad med detta som grund. Det är inte en enkel process, men helt nödvändigt när du ska ha barn. Du måste gå vidare med det här, för din egen men framför allt barnets skull.

Socialen är tvungna att utreda ärendet, men det borde också anmälas till polis, så många gånger som behövs. Och allt som kan styrka är bra om du samlar på dig. 

• Kjell2

Vad som kan hända är att det görs en bedömning att pappan är farlig för barnet och du klarar inte att skydda barnet samt hjälper inte till med att skydda barnet med de åtgärder t ex soc och polis föreslår. Då kan det bli tal om omhändertagande.

Samtidigt ger detta dig nu möjlighet att få hjälp och stöd i att skydda barnet och ge det en trygg uppväxt.

• Anonym
    Nellin skrev 2012-12-12 17:21:22 följande:
    För det första så behöver ni se till att han får besöksförbud, det vill säga att han inte få komma nära dig någonstans. För det andra kan du ansöka om ensam vårdnad med detta som grund. Det är inte en enkel process, men helt nödvändigt när du ska ha barn. Du måste gå vidare med det här, för din egen men framför allt barnets skull. Socialen är tvungna att utreda ärendet, men det borde också anmälas till polis, så många gånger som behövs. Och allt som kan styrka är bra om du samlar på dig. 

Ensam vårdnad har hon redan om de inte är gifta och om hon inte redan har skrivit under för gemensam vårdnad. Det är han som måste stämma ts för vårdnad. Ts, polisanmäl ALLT han gör, hur jobbigt det än är. Med den meritlistan lär du slippa dela vårdnaden med det rövhålet...

Har jag inte automatisk ensam vårdnad och behöver jag ens gå med på delad vårdnad när det ser ut som det gör?

På vilket sätt kan jag anses som så pass olämplig att de tar barnet när jag är den som lever under hot?

Om de säger åt mig att flytta gör jag givetvis det men det är inte lätt att få nytt boende mitt i en storstad.

Jag har inte gjort något olagligt eller olämpligt och har tagit fullt ansvar för att vårda detta kommande barn på egen hand och göra det bästa av situationen.

Mår skit av att leva såhär och är ständigt rädd för framtiden.

Barnet föds i början på året och jag våndas nästan för att ha satt en liten till världen i denna situation.

Ska jag behöva leva under trakasserier och dödshot i 18 år framöver för att han har rätt att ha gemensamvårdnad?!

• Vinterankan

Se det som en möjlighet till att få stöd och hjälp i den jobbiga situation du befinner dig i. Om du sökte dig till ditt ex trots att han är våldsam skulle det nog kunna drabba dig negativt för då skyddar du inte barnet. Fast så verkar det ju inte vara.

[quote=67923212][quote-nick]Vinterankan skrev 2012-12-12 17:46:55 följande:[/quote-nick]Se det som en möjlighet till att få stöd och hjälp i den jobbiga situation du befinner dig i. Om du sökte dig till ditt ex trots att han är våldsam skulle det nog kunna drabba dig negativt för då skyddar du inte barnet. Fast så verkar det ju inte vara.[/quote

Nej jag har varit väldigt avståndstagande och tydlig med att han är farlig och att jag inte vill leva med honom eller umgås. Vi har träffats tre gånger, ute på stan för att prata. Det är allt.

Har hänt att jag svara när han ringer men 9 av 10 gånger gör jag det inte.

• Trazzel

Är barnet inte fött än så har ju TS ensam vårdnad redan. Pappan har ingen rätt till barnet, skärp till er nu. Om något så har barnet rätt till sin pappa, men han verkar inte vara en människa som ska vara nära barn.

• Majlisen

Passa på att polisanmäla aset, för framtidens skull och ditt barns skull. Och du ska definitivt behålla din ensamma vårdnad. Han har även misshandlat dig när er bebis ligger i din mage. Ser det nästan jämnställt med att han även gett sig på barnet redan som det är.

Socialtjänsten är inte farliga. Ta hjälp av dem, de kan stötta och underlätta en hel del. Sålänge du gör ditt bästa för att skydda er kommer du inte ses som olämplig. Olämplig hade du kunna setts som om du valde att leva med honom. Eller lämna barnet till honom om det finns risk för att han kan skada. Kontakta även kvinnojouren om du inte redan varit i kontakt med dem, ansök också om kontaktförbud. Om du inte gör det för din skull, gör det för ditt barn.

Genom att ge sig på dig som gravid riskerar han ju redan att skada ert barn! Och nej, pappan har ingen umgängesrätt. Barnet har rätt till sin pappa, OM pappan är lämplig.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Litet My

Se soc som en hjälp istället och som något som på ett positivt sätt kan hjälpa dig och vet vilka trådar du kan dra i och vilken hjälp som finns.Det ska de veta, dessutom kan de ev hjälpa dig med bostad och såna saker.

Och du, ett litet tips, dokumentera allt han gör,varje kontaktförsök, varje gång han ringer eller smyger utanför huset, en vacker dag kan det vara väldigt bra att ha allt sådant uppskrivet. Har själv varit utsatt för hot och trackaserier av mitt ex och hans nya, han dömdes i Tingsrätten pga av att polisen fått varenda SMS han och hon skickat till mig under flera års tid.  

• Anna jkp

tyvärr är det så, så länge du inte har kontaktförbud så kommer soc att kräva dig att ha samarbetssamtal. Det är helt sjukt. Komigåg att du har rätt att få enskilda samtal enl. allmänna råd från socialstyrelsen. Du måste upplysa soc att du vet det. Annars så är risken stor att de sätter er i samarbetssamtals rum och tid.

Du skall kräva av soc. att du blir skriven enl. kap 5 11§ SoL Lämna in all bevisning till soc. Annars kan ditt ex göra falska anmälningar på dig.

Kräv av kvinnorådsgivningen i din kommun har en nära kontakt med utredaren.

Kräv varje gång du gör en polisanomälan att de gör en anmälan till soc. Soc. lyssnar bättre då de får in en anmälan från polisen.        

Synlig gör kvinnovåldet
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-12-12 17:17:13 följande:
    Du kan inte undanhålla barnet från honom. Han har umgängesrätt.
    Ingen förälder har automatisk rätt till umgängge med sitt barn! Den enda rättighet lagen ger är att den som vill ha umgänge med ett barn "har rätt att väcka talan". En sådan talan prövas utifrån barnets bästa, inte den vuxnes rätt!!
Svar på tråden Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!