Inlägg från: Anonym (VD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VD)

Starta företag.

Hur går man tillväga för att starta eget?

Vet ett företag som gått i konkurs pga att de som drev det var oseriösa och nu skulle jag vilja driva detta.

Företaget har alltså gått i konkurs och de har blivit vräkta från stället. De hyrde alltså lokalerna.

Vad händer nu?
    Med konkursen osv?

Vem ska jag kontakta först? Arbetsförmedlingen? Hyresvärden?

Vad händer när jag fått grönt från båda?
    Om jag startar bolaget som Aktiebolag så kan väl inte jag själv gå i personlig konkurs?

Kan jag i så fall låna pengar fast jag har betalningsanmärkning? Det skulle behövas lite nya inventarier och skulle därför behöva ett startkapital.

Hjälper arbetsförmedlingen mig med att söka starta eget bidrag osv?

Någon som kan göra en steg-för-steg lista, från och med deras konkurs tills jag driver företaget igen. Vad måste JAG göra?

• Svar på tråden Starta företag.
  • Anonym (VD)
    xXx skrev 2012-12-12 23:15:15 följande:
    Finns det inte risk att du får ta över fordringar?

Det tror jag då inte. Om de går i konkurs så är det väl deras företag fodringarna hamnar på?

Jag vill inte ta över utan starta nytt. Det är en restaurang. Jag vill starta en ny restaurang, nytt namn osv men i samma lokaler. Då borde ju mitt företag inte ha nått att göra med deras egentligen?
  • Anonym (VD)
    Anonym (fika) skrev 2012-12-13 09:19:53 följande:
    Men om företaget gått i konkurs så är det väl en konkursförvaltare som driver vidare/ säljer av inventarier osv och betalar eventuella skulder. Det är verkligen ingen bra idé att ta över ett skuldsatt AB då eventuella skulder följer med i bolaget. 

Har du dessutom själv betalningsanmärkningar så blir det oerhört svårt om ens möjligt att låna till kontantinsatsen på 50000.  

Tyvärr, skulle jag säga så är det inga goda utsikter att ta över en kursad restaurang och även om du byter namn, mat och inredning så vilar ofta en förbannelse över stället. Det kan man se överallt, restauranger på en adress öppnar och slår igen och byter skepnad men det slutar alltid med att det inte går runt.

Undantaget att du är UNIK och en enastående kock eller serverar extremt populär god mat. 

Stället har gått runt i massor med år innan de som drev det gick i pension och la ner. Då tog dessa över och drev det i botten bara för att tjäna pengar.
  • Anonym (VD)
    Anonym skrev 2012-12-12 23:42:01 följande:
    Du måste ha en kapitalinsats på minst 50.000 kr.

www.startaegetinfo.se/starta-aktiebolag

Måste jag ta dessa som privatperson?

Är det möjligt att starta enskild firma och sedan när pengar finns omvandla till AB?
Svar på tråden Starta företag.