• Anonym (VD)

Starta företag.

Hur går man tillväga för att starta eget?

Vet ett företag som gått i konkurs pga att de som drev det var oseriösa och nu skulle jag vilja driva detta.

Företaget har alltså gått i konkurs och de har blivit vräkta från stället. De hyrde alltså lokalerna.

Vad händer nu?
    Med konkursen osv?

Vem ska jag kontakta först? Arbetsförmedlingen? Hyresvärden?

Vad händer när jag fått grönt från båda?
    Om jag startar bolaget som Aktiebolag så kan väl inte jag själv gå i personlig konkurs?

Kan jag i så fall låna pengar fast jag har betalningsanmärkning? Det skulle behövas lite nya inventarier och skulle därför behöva ett startkapital.

Hjälper arbetsförmedlingen mig med att söka starta eget bidrag osv?

Någon som kan göra en steg-för-steg lista, från och med deras konkurs tills jag driver företaget igen. Vad måste JAG göra?

• Svar på tråden Starta företag.
  • xXx

Finns det inte risk att du får ta över fordringar?

• Anonym (VD)
    xXx skrev 2012-12-12 23:15:15 följande:
    Finns det inte risk att du får ta över fordringar?

Det tror jag då inte. Om de går i konkurs så är det väl deras företag fodringarna hamnar på?

Jag vill inte ta över utan starta nytt. Det är en restaurang. Jag vill starta en ny restaurang, nytt namn osv men i samma lokaler. Då borde ju mitt företag inte ha nått att göra med deras egentligen?
  • Anova

Hör av dig till konkursförvaltaren då det gäller det andra företagets konkurs. Kanske kan du köpa några av deras gamla inventarier till en bra penning.

Har du drivit restaurang tidigare?    

Det var länge sedan jag hade koll på starta eget bidragets utseende, men förut var det ett bidrag för att du skulle kunna få leva, sedan allt annat som du var tvungen till att köpa fick du ta lån för. Arbetsförmedlingen är i alla fall rätt ställe att fråga på.. 

Om du har betalningsanmärkningar, har du råd att gå in med ett aktiekaptial om du ska starta ett AB?   

• Sthlm27

Eller så köper du ett färdigt aktie bolag utan bankinsats för ca 15.000kr (bolagen är färdiga "nyregisterade" bolag med det sk aktiekapitalet, det enda som görs är en namnändring samt ansökan om f skatt moms och registering som arbetsgivare...och lägga in aktikapitalet i bokslutet..antingen som kontanter eller inventarier...Bolagen köper du från bla bolagsakuten.se Kan hända att du får en förfrågan från skv om bytt styrelse och förklaring till detta, därför viktigt att du får köpeavtalet, nya bolagsordningen och självklart protokollet.... Men det är helt klart värt detta om du inte har 50papp o lägga fören du börjat fakturera, eller fått kassaflöde

• Anonym (fika)

Men om företaget gått i konkurs så är det väl en konkursförvaltare som driver vidare/ säljer av inventarier osv och betalar eventuella skulder. Det är verkligen ingen bra idé att ta över ett skuldsatt AB då eventuella skulder följer med i bolaget. 
    Har du dessutom själv betalningsanmärkningar så blir det oerhört svårt om ens möjligt att låna till kontantinsatsen på 50000.  
    Tyvärr, skulle jag säga så är det inga goda utsikter att ta över en kursad restaurang och även om du byter namn, mat och inredning så vilar ofta en förbannelse över stället. Det kan man se överallt, restauranger på en adress öppnar och slår igen och byter skepnad men det slutar alltid med att det inte går runt.
    Undantaget att du är UNIK och en enastående kock eller serverar extremt populär god mat. 

• Anonym (VD)
    Anonym (fika) skrev 2012-12-13 09:19:53 följande:
    Men om företaget gått i konkurs så är det väl en konkursförvaltare som driver vidare/ säljer av inventarier osv och betalar eventuella skulder. Det är verkligen ingen bra idé att ta över ett skuldsatt AB då eventuella skulder följer med i bolaget. 

Har du dessutom själv betalningsanmärkningar så blir det oerhört svårt om ens möjligt att låna till kontantinsatsen på 50000.  

Tyvärr, skulle jag säga så är det inga goda utsikter att ta över en kursad restaurang och även om du byter namn, mat och inredning så vilar ofta en förbannelse över stället. Det kan man se överallt, restauranger på en adress öppnar och slår igen och byter skepnad men det slutar alltid med att det inte går runt.

Undantaget att du är UNIK och en enastående kock eller serverar extremt populär god mat. 

Stället har gått runt i massor med år innan de som drev det gick i pension och la ner. Då tog dessa över och drev det i botten bara för att tjäna pengar.
  • Anonym (VD)
    Anonym skrev 2012-12-12 23:42:01 följande:
    Du måste ha en kapitalinsats på minst 50.000 kr.

www.startaegetinfo.se/starta-aktiebolag

Måste jag ta dessa som privatperson?

Är det möjligt att starta enskild firma och sedan när pengar finns omvandla till AB?
  • Stormorsan
    Anonym (VD) skrev 2012-12-13 14:05:40 följande:

Måste jag ta dessa som privatperson?

Är det möjligt att starta enskild firma och sedan när pengar finns omvandla till AB?

Jo det är det men med enskild firma är det du som är firman och med betalningsanmärkningar blir det nog svårt att få F-skattsedel.
  • lubbe12

Ja du kan starta som enskild firma & omvandla till AB men sakta i backarna nu. Överlåtelsen är EN sak, den kan man göra på olika sätt, orkar inte ta det nu utan kolla med konkursförvaltaren. Skall du VERKLIGEN driva restaurang? VET du hur små marginaler det är inom den branschen? 1-2 %!!! Jag har GOD insyn i den branschen och anser att det är ungefär den sämsta bransch man kan syssla med, rent ekonomiskt. Jag jobbar med/ mot restauranger dagligen och om någon frågar mig vad jag kan tänka mig att syssla med svarar jag alltid: - Allt utom restaurang!!
    AB är ingen GARANTI mot personligt ansvar. Brister du mot reglerna i aktiebolagslagen så kan du bli personligt ansvarig (läs vad som skrivs om SAAB just nu). Jag har själv just stämt några av mina kunder just för att de drev sina restauranger långt efter att de rimligen borde insett att det skulle gå på "röven"! Den dagen du inser att verksamheten kommer att rasa FÅR du inte fortsätta beställa varor & tjänster, enkelt uttryckt. Det du beställer senare får DU betala personligen. 

• Sthlm27

Fortf så kan du köpa ett färdigt ab för 14.900 utan krav på bankinsatsen på 50.000

• Anova

Jag håller med Lubbe12  ang. restaurangbranschen. Den är supertuff!! Jobbar själv i restaurangbranschen och sitter i styrelse för restaurangbolag och det är verkligen supersmå mariginaler. Dessutom krävs det en hel del kunskap om hur det är att jobba i en restaurang (restaurangledning) för att få det att gå ihop, allt det här med att köpa in rätt mängd varor, använda dem på bästa sätt och lagerhålla så lite som möjligt.

Därför undrar jag om du har någon erfarenhet av restaurangbranschen?  

Svar på tråden Starta företag.