cosinus skrev 2012-12-14 20:38:47 följande:
Hos oss har bara rätt små barn varit mammiga/pappiga och då på den som varit hemma mest.
Storasyskonen har i typ 2-3 årsåldern kunnat vara lite mammiga/pappiga på den som jobbar eftersom det mesta roliga går att göra när den andra föräldern kommer hem om man varit föräldraledig med ett småsyskon som kriker mer eller mindre non-stop.
Men från 3 år har barnen aldrig gjort skildnad på oss. Sen tycker alla 4 barnen bäst om när pappa nattar dem men det är för att han gillar att mysa med dem. Jag gillar att lägga dem och säga godnatt och hålla processen effektiv så det har jag full förståelse för att de, om de får välja, väljer pappan.
Vi har varit hemma lika mycket, går ner lika mycket i tid. Hämtar varannan dag så vi har lika mycket vardag och tid med barnen.
Våra är 2 och 4 år och just nu är båda väldigt mammiga, 4-åringen värst. Hon vill att jag ska lägga henne, jag ska hämta på dagis, jag ska göra det och det. I vissa stunder är 2-åringen likadan, andra bryr han sig inte.
Vi har båda varit föräldralediga länge, vi jobbar lika mycket deltid, vi vabbar lika mycket och vi delar helt lika på hämtningar och lämningar... Så det är svårt att veta vad som gör detta. Jag är borta något mer på kvällarna än maken men generellt sett är vi hemma rätt mycket tillsammans hela familjen. Maken leker och busar mycket mer med barnen än vad jag gör medan jag kanske gosar, sjunger och sånt lite mer. Men inget borde vara anledningen till skillnaden.