• Nataligbg

Grundnivå för föräldrapenning höjs men folk är ändå så jävla otacksamma!

Läste nyss att FK höjer föräldrapenningen för de med låg eller ingen inkomst från 180kr/dag till 225kr/ dag. Trots det gnäller folk och jag blir provocerad eftersom nästan inga andra föräldrar i världen har ett så generöst system som vi svenskar med ledighet i 14 månader med 80% av lönen! Det är helt sjukt bra och alla som är någorlunda beresta eller hyfsat allmänbildade borde fatta detta. De som gnäller mest är ju dessutom de som redan ligger på lägstanivå, dvs de som inte jobbat heltid tillräckligt länge för att få en bra SGI, det kanske ni skulle ha tänkt på innan ni bestämde er för att avla fram barn... Var tacksamma istället för att vi andra betalar så hög skatt för att försörja era familjer.

• Svar på tråden Grundnivå för föräldrapenning höjs men folk är ändå så jävla otacksamma!
  • Fridiz86

jag lär ha det lägsta och är väldigt tacksam. är oxå tacksam att vi har möjligheten att vara hemma med våra barn.
    inte många som har det.

• Nataligbg

Ja eller hur? Folk får välja att skaffa barn precis när de vill, de som stör mig är att alla hoppar på Fk trots att vi har det så himla bra i Sverige. Läste nyheten på FKs Facebooksida och flera person var oerhört negativa och tyckte att höjningen var för låg etc. Svenskar är ett bortskämt folk

• Themis

Håller med, vi har det verkligen otroligt generöst.

Men har man aldrig varit utanför byn så kanske det är svårt att se.

Läs på lite här, t ex under Americas/ USA.... 0 veckors betald ledighet är standard. Eller i bästa fall typ 6 veckor med 50-60% av lön. Och så 12 obetalda veckor sen...

en.wikipedia.org/wiki/Parental_leave

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • sophiie

Hur planerar ni fl ledigheten om ni får ut 80% av lönen i 14 mån?

Ska själv gå på min tredje fl ledighet, men jag kommer inte få ut några 80% i 14 mån...

Har ni några knep till oss som klagar?

• sophiie

Kan tillägga att jag är förbannat lycklig över att ha möjligheten att vara hemma med mina barn. Hade kunnat vara hemma längre om maken min kunde skriva över sina 60 dagar till mig. Men det går ju inte, storebror vill ha kontroll på hur vi sköter vår familjen ;)

• Tonårsmamman1

Det som är generöst i Sverige jämfört med andra jämförbara länder är att vi har en rättighet att vara hemma från jobbet utan att bli avskedade så länge som vi har. Få länder kan matcha detta.

När det gäller pengarna är Sverige inte mer generöst än andra, vi betalar detta själv genom våra skatter. Andra länder har betydligt lägre skatter.  

• cloudberry79
    sophiie skrev 2012-12-16 09:46:51 följande:
    Kan tillägga att jag är förbannat lycklig över att ha möjligheten att vara hemma med mina barn. Hade kunnat vara hemma längre om maken min kunde skriva över sina 60 dagar till mig. Men det går ju inte, storebror vill ha kontroll på hur vi sköter vår familjen ;)
    "Storebror" GER dig pengar för att du ska kunna vara hemma med dina barn, så självklart ska "storebror" kunna reglera hur pengarna används. Var jävligt tacksam att du ens får vara hemma en vecka med dina barn med ersättning från staten. Det är för såna som dig som jag önskar att staten skulle reglera FP-dagarna så det var 50/50 utan möjlighet till att skriva över dagarna alls.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Nataligbg

Jag tycker iofs att det är bra att man har öronmärkt pappadagar. Detta gör man för att uppmuntra pappor att ta ut sina dagar och vara hemma med sina barn. Tycker att jämställdhetsbonusen borde vara högre så att pappor tar ut ännu fler dagar. Så länge män tjänar mer än kvinnor så kommer kvinnorna att ta ut fler dagar, bonus kan göra att fler familjer tänker om..

• NyttLiv
    cloudberry79 skrev 2012-12-16 09:55:25 följande:
    "Storebror" GER dig pengar för att du ska kunna vara hemma med dina barn, så självklart ska "storebror" kunna reglera hur pengarna används. Var jävligt tacksam att du ens får vara hemma en vecka med dina barn med ersättning från staten. Det är för såna som dig som jag önskar att staten skulle reglera FP-dagarna så det var 50/50 utan möjlighet till att skriva över dagarna alls.

Hmm.. GER inte vi pengar till "storebror" först!
  • Tirem

Dum fråga men...

Efter höjningen kommer grundnivån höjas till 225 kr. För de som ha denna ersättning komme alla deras dagar bli värda 225 kr eller komme

Svar på tråden Grundnivå för föräldrapenning höjs men folk är ändå så jävla otacksamma!