• Nataligbg

Grundnivå för föräldrapenning höjs men folk är ändå så jävla otacksamma!

Läste nyss att FK höjer föräldrapenningen för de med låg eller ingen inkomst från 180kr/dag till 225kr/ dag. Trots det gnäller folk och jag blir provocerad eftersom nästan inga andra föräldrar i världen har ett så generöst system som vi svenskar med ledighet i 14 månader med 80% av lönen! Det är helt sjukt bra och alla som är någorlunda beresta eller hyfsat allmänbildade borde fatta detta. De som gnäller mest är ju dessutom de som redan ligger på lägstanivå, dvs de som inte jobbat heltid tillräckligt länge för att få en bra SGI, det kanske ni skulle ha tänkt på innan ni bestämde er för att avla fram barn... Var tacksamma istället för att vi andra betalar så hög skatt för att försörja era familjer.

• Svar på tråden Grundnivå för föräldrapenning höjs men folk är ändå så jävla otacksamma!
  • Blåklocka

Vi har en otroligt bra föräldraförsäkring i Sverige. Men vi betalar ju också väldigt mycket skatt. Snarare skall vi väl i så fall vara tacksamma för regelverket som reglerar vår föräldraledighet. Tex att vi sitter relativt säkert på våra jobb trots att vi väljer att vara borta ett och ett halvt år.

Det där med att kvotera dagarna är ren galenskap i mina ögon. Dels så har vi faktiskt betalt för vår föräldrapeng genom våra höga skatter och dels så är det galet att pappa staten ska få bestämma hur man vill lägga upp sitt familjeliv.  Självklart är det bästa när båda föräldrarna är hemma. Men i praktiken fungerar detta bara i familjer där båda parterna är anställda. I familjer med egenföretagande, när någon är student osv så skulle det kunna vara förödande med en 50/50-delning.

• Themis
    Blåklocka skrev 2012-12-16 15:27:17 följande:
    Vi har en otroligt bra föräldraförsäkring i Sverige. Men vi betalar ju också väldigt mycket skatt. Snarare skall vi väl i så fall vara tacksamma för regelverket som reglerar vår föräldraledighet. Tex att vi sitter relativt säkert på våra jobb trots att vi väljer att vara borta ett och ett halvt år.

Det där med att kvotera dagarna är ren galenskap i mina ögon. Dels så har vi faktiskt betalt för vår föräldrapeng genom våra höga skatter och dels så är det galet att pappa staten ska få bestämma hur man vill lägga upp sitt familjeliv.  Självklart är det bästa när båda föräldrarna är hemma. Men i praktiken fungerar detta bara i familjer där båda parterna är anställda. I familjer med egenföretagande, när någon är student osv så skulle det kunna vara förödande med en 50/50-delning.
    Men snälla ta in detta- du får fixa ditt liv hur sjutton du vill, planera, spara, vinna på nätpoker eller vad som helst, men nu är det så att det finns ett samhällsintresse i hur ledigheten fördelas och att man vill bryta gamla mönster.

Men vissa kvinnor vill verkligen inte ha lika löner eller? Och alla vi andra ska bara ta nackdelen att arbetsgivare räknar ut en från vissa jobb om man ser ut att kunna klämma ut en unge till, oavsett vad man säger själv?

Jag hade rent ut sagt fått spader på att anställa en kvinna som är borta tre helår av sex. Det är inte rimligt nånstans egentligen, eftersom det faktiskt händer en hel del på en arbetsplats medan ni sitter hemma.
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • ViVäntarLois
    Themis skrev 2012-12-16 19:22:39 följande:
    Men snälla ta in detta- du får fixa ditt liv hur sjutton du vill, planera, spara, vinna på nätpoker eller vad som helst, men nu är det så att det finns ett samhällsintresse i hur ledigheten fördelas och att man vill bryta gamla mönster.

Men vissa kvinnor vill verkligen inte ha lika löner eller? Och alla vi andra ska bara ta nackdelen att arbetsgivare räknar ut en från vissa jobb om man ser ut att kunna klämma ut en unge till, oavsett vad man säger själv?

Jag hade rent ut sagt fått spader på att anställa en kvinna som är borta tre helår av sex. Det är inte rimligt nånstans egentligen, eftersom det faktiskt händer en hel del på en arbetsplats medan ni sitter hemma.
    Oj, vilken trist syn på barn och deras rätt till tid... Jag tycker också att jobbet är viktigt, driver eget företag och märker min egna prestation direkt i lönekuvertet. Men om man anser att folk som tar sig tid till sina barn, oavsett kön på arbetstagaren, inte är anställningsbar så är det ju skevt...

Vi nyttjar den generösa friheten med FP till att maken ska kunna vara hemmapappa. Och alla ni andra kvinnor ska bara ta fördelen av att han går mot normen vad det gäller arbetstid/tid med barn? Ja, självklart. Ska man ta hand om barn så ska det bero på en positiv attitydförändring och viljan att umgås med dem, inte tvång.
  • myway

Om kvinnor lät sina män va hemma (även vid svab) så hade mycket ändrat sig! Då hade kvinnor fått högre lön, mm. Jag tror att problemet ligger hos kvinnan inte hos mannen. Dom/ni vill va hemma med barnen. Det ville jag också och vill fortfarande. Men att tro att pappor är inkompetenta för att dom inte varit pappalediga är att ta i, min man har varit ledig någon dag då och då.. Han har nog bättre hand om barnen än vad jag har.

Att bestämma 50/50, hade gjort att vi inte kunde skaffat barn. Alt. stått utan pengar eller fått har barnflicka från ca 6 månaders ålder. Är man ex. egenföretagare så är det inte så lätt att bara ta ledigt 6 månader, eller mer. Att anställa personal som ska sköta en hel firma, kostar väldigt mycket pengar och tid. Nä låt alla bestämma själv.. 

jag säger bara vad jag tycker
  • yodi
    Blåklocka skrev 2012-12-16 15:27:17 följande:

• Apopan

Jag är så otacksam att jag inte ens tar ut föräldrarledighetsdagar fastän jag är hemma med barnet tills han börjar förskolan i höst. De allra flesta dagarna har jag skrivit över till sambon, och han har redan varit ledig ett par månader, vilket vi hade lagt undan pengar till så vi klarade det ekonomiskt.
    Vi tyckte helt enkelt pengarna inte var mycket att hänga i gran utan beslutade att spara dagarna istället och leva snålt. Det är vi båda två otroligt tacksamma över att vi klarar av (även fast det är trist ibland att aldrig kunna hitta på något som kostar pengar) och vi ser fram emot de dagar då föräldrarpenningen kommer mer till nytta. Men nu lever vi hellre på linsgryta och sparar varenda krona som blir över i månaden.

• johandra
    Apopan skrev 2012-12-20 17:47:18 följande:
    Jag är så otacksam att jag inte ens tar ut föräldrarledighetsdagar fastän jag är hemma med barnet tills han börjar förskolan i höst. De allra flesta dagarna har jag skrivit över till sambon, och han har redan varit ledig ett par månader, vilket vi hade lagt undan pengar till så vi klarade det ekonomiskt.
    Vi tyckte helt enkelt pengarna inte var mycket att hänga i gran utan beslutade att spara dagarna istället och leva snålt. Det är vi båda två otroligt tacksamma över att vi klarar av (även fast det är trist ibland att aldrig kunna hitta på något som kostar pengar) och vi ser fram emot de dagar då föräldrarpenningen kommer mer till nytta. Men nu lever vi hellre på linsgryta och sparar varenda krona som blir över i månaden.
    Men hur har du då klarat din sgi??

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Anna Paulita

Ofta kan man mer man tror, med vår äldsta tog jag allt utom de öronmärkta månaderna. Med vår yngsta var jag hemma fullt 3 månader, vi delade 40/60( jag/han) i 7 månader och så tog pappan 5 månader. Rent ekonomiskt trodde jag vi inte skulle överleva då förlusten låg på runt 15000 per månad de månaderna min man var hemma. Men när man inte har något val så har man inte och då biter man ihop.

Ur ett barn och föräldraperspektiv var det givetvis bättre när pappan tog fler dagar.

Men ibland är det givetvis annat än ekonomi som styr, och det finns lägen när man verkligen inte har ett val,

• Helene70
    smurfelina76 skrev 2012-12-16 13:15:04 följande:

Fast det handlar kanske inte om pappan är kompetent eller inte kan ligga andra faktorer bakom ett beslut att enbart ena föräldern kommer vara hemma.

Min pojkvän är i ensån situation att vara pappaledig skulle missgynna honom när det gäller hans jobb, självklart har han ett jobb kvar men det finns andra faktorer.

Så vi har redan bestämt att när vi blir gravida kommer jag att vara hemma mest och han enbart vara hemma 60 dagar som kommer tas ut när tillfälle finns. Dock kommer vi ju förlora på det ekonomiskt eftersom jag tjänar bättre än honom.. Men det är vad som funkar för oss.

Tycker oxå att pappan ska ha all rätt att vara hemma men att familjerna faktiskt ska bestämma själva.

Sorry, kan inte låta bli att undra vilka "faktorer" det är som gör att din pojkvän inte kan vara hemma med erat barn. Själv har jag en ledande position på mitt företag men det hindrade inte mig från att ta ut hälften av föräldraledigheten. Flera män däremot med mindre ledande positioner på företaget har inte ens tagit ut de öronmärkta 60 dagar då dom anser att deras jobb är viktigare än deras fruars/flickvänners jobb.

M.a.o. så är det en myt att män är oumbärliga på jobbet.

För min del handlar det lika mycket om barnets rätt till båda sina föräldrar som mannens rätt till ett likvärdigt föräldraskap.       
  • koll
    sophiie skrev 2012-12-16 12:23:45 följande:
    Cloudberry79, både jag och min gubbe ger pengar till staten. Hur vi väljer att lägga upp VÅR föräldraledighet har de inte ett smack med att göra. Vår familj: vårt beslut.

Men jag är jävligt tacksam att vi i Sverige har möjligheten att vara hemma med våra barn.

Såna som jag? Va fasiken menar du med det? Lite bitter idag kanske?

då ska du vid valet 2014 rästa på moderaterna:

Alla barn har rätt till en trygg start i livet och vi tror att föräldrarna är bäst lämpade att bestämma hur familjens vardag ska se ut. Ansvar, valfrihet och jämställdhet står i centrum för vår syn på familjen.

Från och med i år har jämställdhetsbonusen förenklats så att man inte längre behöver ansöka om den.  Idag är två månader öronmärkta för vardera föräldern och resten kan överlåtas fritt. Den konstruktionen är bra, anser vi.

Många föräldrar känner ett behov att få vara tillsammans första tiden efter barnets födelse. Därför har vi gjort det möjligt för föräldrarna att vara hemma samtidigt 30 dagar barnets första levnadsår.

RÖSTA PÅ MODERATERNA!

• PumpkinQueen
    Themis skrev 2012-12-16 19:22:39 följande:

Hjärta
    Ja, det är jag på bilden
  • Kjellgren
    Helene70 skrev 2013-01-04 12:15:10 följande:

Sorry, kan inte låta bli att undra vilka "faktorer" det är som gör att din pojkvän inte kan vara hemma med erat barn. Själv har jag en ledande position på mitt företag men det hindrade inte mig från att ta ut hälften av föräldraledigheten. Flera män däremot med mindre ledande positioner på företaget har inte ens tagit ut de öronmärkta 60 dagar då dom anser att deras jobb är viktigare än deras fruars/flickvänners jobb.

M.a.o. så är det en myt att män är oumbärliga på jobbet.

För min del handlar det lika mycket om barnets rätt till båda sina föräldrar som mannens rätt till ett likvärdigt föräldraskap.       
    Kan bara hålla med, även jag har stött på det fenomenet.

På något konstigt sätt är ofta mannens jobb så mycket mera värt. Det blir också en självuppfyllande profetia eftersom kvinnan som är hemma lång tid med flera barn och sedan tar all vab har betydligt svårare att få ett bra jobb. Alltså visade det sig att det var rätt val - mannens jobb var viktigare och lönsammare.
  • koll

vissa  jobbar ett år (för att ha rätt til akassa)
    sen skaffar de unge på unge på unge....
    så lever de sina liv för att få en bra inkomst ,men ändå vara hemma.

Svar på tråden Grundnivå för föräldrapenning höjs men folk är ändå så jävla otacksamma!