• Äldre 15 Dec 21:38
    5412 visningar
    20 svar
    20
    5412

    Tips på att sluta amma?

    Vår 16-månaders ammar fortfarande på nätterna. Inte varje natt, men nästan. Hon vaknar en gång, om det inte är något speciellt på gång för då kan det bli mer. Annars ammar hon kväll och morgon. På helgerna ammar hon även på dagen om hon vill (Hon är hemma med pappa på vardagarna). Jag börjar känna att hon är redo att snart sluta snutta. Snart är det dags för förskolan, så då tänker jag att hon kanske behöver amningen för att det kommer bli en stor omställning, men vill lägga upp en strategi.

    Mottager gärna tips på hur vi skonsamt kan trappa ner och så småningom sluta med amingen!

  • Svar på tråden Tips på att sluta amma?
  • Äldre 15 Dec 21:53
    #1

    Ammade dottern på nätterna tills hon var drygt 15 månader. Sen ville jag inte mer och hoppades på mer sammanhängande sömn. Slutade bara helt och erbjöd vatten i nappflaska när hon vaknade på nätterna. Första nätterna var tuffast, sen blev det bättre väldigt fort.

    Vet inte om man kan göra på något skonsammare sätt. Det kanske nån annan vet.

  • Äldre 19 Dec 19:20
    #2

    Vi är precis i samma sits. 
    Mottager också gärna tips.

    Det enda jag kan skriva som tips till dig är något som jag själv funderar mycket på.
    Vad är det som gör att jag vill sluta amma. Vill jag verkligen sluta amma innerst inne? Jag tänker också lite som dig att det skulle vara bra när hon börjar förskola. Likaså har jag tänkt många gånger att sluta, men så har det kommit något emellan som gjort att jag fortsatt, exempelvis att hon blivit sjuk eller så.

    Jag hade själv inte tänkt amma mer än max 6 mån, hehe. Sen fick jag en dotter som verkligen behövde det. Vi helammade nästa till 9-10 mån innan hon började äta bra av annat.

    Hon tar varken napp eller snuttefilt, så känns som att hon behöver amningen fortfarande på natten.
    Sen är hon tack o lov ingen långammarare, och släpper snabbt så fort hon somnat, så därför stör det mig inte särskilt mycket på natten.

    Men ja, helst vill jag ju sluta ganska snart. (men det är faktiskt mest för att jag känner att jag bör sluta, inte att jag egentligen har så mycket emot att amma). Men men. Hade såklart varit skönt om hon sov en hel natt, men det är ju inte säkert att hon gör bara för jag slutar amma. Då kanske jag måste upp och göra välling istället, hua! Nu somnar hon ju alltid om snabbt iaf!  

  • Minion
    Äldre 19 Dec 19:58
    #3

    Du kanske kan börja med att enbart amma morgon och kväll, och sen minska till bara en gång antingen på morgonen eller kvällen? Vid det laget kanske du har så lite mjölk kvar att hon slutar självmant.


    Sereena skrev 2012-12-19 19:20:15 följande:
    Men ja, helst vill jag ju sluta ganska snart. (men det är faktiskt mest för att jag känner att jag bör sluta, inte att jag egentligen har så mycket emot att amma). Men men. Hade såklart varit skönt om hon sov en hel natt, men det är ju inte säkert att hon gör bara för jag slutar amma. Då kanske jag måste upp och göra välling istället, hua! Nu somnar hon ju alltid om snabbt iaf!  
    Du är osäker på om du verkligen vill sluta eller?

    Varför känner du att du BÖR sluta? För att hon inte är en liten bebis längre? Om hon gärna vill fortsätta amma och du inte har något emot det, så är det väl inget/ingen som säger att ni måste sluta? Glad

    Vill du däremot inte amma längre, så kan du ju börja ta bort en amning i taget när du känner att det är lämpligt att börja avvänja henne :)
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Äldre 20 Dec 09:45
    #4

    Minion: Ja, precis. Jag känner att hon inte är bebis längre och att jag hela tiden skjuit fram att sluta. 
    Som tur är så är hon ganska liten och har knappt något hår, så hon ser fortfarande ut som en bebis.  
    Jag känner ingen annan som ammat sitt barn över 1 år, så jag känner mig lite udda när folk frågar om jag fortfarande ammar.
    "Ja, säger jag, fast bara på natten"  (även fast det på helgerna händer att jag ammar ibland på dagen också).

    Min BVC-sköterska har tjatat om att jag ska sluta amma på natten sedan lillan var ca 6 mån, men jag har fortsatt med det ändå, då jag tycker det är skönt att ha något som gör att hon somnar om direkt om hon vaknar. 

    Jag hoppas att hon ska sluta självmant så småningom. Hoppas att det inte dröjer för länge, samtidigt vet jag att jag kommer att sakna det jättemycket. :/ 

  • Minion
    Äldre 20 Dec 15:45
    #5

    Ja, av nån anledning så sticker det väldigt i ögonen på vissa BVC-sköterskor att man nattammar efter 6 mån, likaså om man delammar längre än ett år, för att dom då tror att barnet inte äter tillräckligt med fast föda och att tänderna påverkas negativt av det. Dom har ju naturligtvis fel och skulle behöva uppdatera sina kunskaper, men många är bekväma av sig och struntar i det och kör sitt eget race ist, som egentligen inte ens är evidensbaserat. Väldigt synd, alltihopa.

    Ingen i min närhet har ammat (har en faster som ammade något år) eller ammar ett barn som passerat året heller, men det bryr jag mig inte i :P
    Har ammat som längst 22 månader, men kan tänka mig att amma upp till 3 år egentligen. Vilket jag hoppas på att kunna göra nu med min yngsta :) Minst 2 år iaf, om han vill!

    Många förstår inte mig som vill amma trots att barnet kan äta vanlig mat, gå och prata själv. Jag förstår inte dom som slutar amma så fort barnen fyller 6 månader, när dom enligt mig då fortfarande är små bebisar. Alla är vi olika och gör det som känns bäst för oss :)

    Självklart kommer hon sluta amma förr eller senare, även om hon själv får bestämma när. Finns inga tonåringar som ammar Flört


    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Äldre 21 Dec 16:02
    #6

    Hihi, nä det får man väl verkligen hoppas att hon slutar innan dess.

  • Äldre 28 Dec 21:49
    #7

    Hej,

    när min dotter slutade amma, så trappade jag ner amningarna,
    så att hon tillslut bara ammade innan hon skulle lägga sig.
    Sen övergick jag till att hon fick välling innan läggdax, och efter vällingen OM
    hon inte somnade fick hon amma lite tills hon kom till ro.

    Vällingen mättar mer än bröstmjölken, och min dotter började sova hela nätter
    när hon kom in i välling som kvällsmat rutinen, vilket var skönt för mig som ensam mamma..

    Nu vaknar hon ofta till vid  5 snåret, men somnar snabbt om efter man stoppar om henne, eller tar över henne till min stora varma säng..

    LYCKA till!! Och ta och planera in första avänjningen till en helg eller långhelg,

    STRESSA inte, DU avgör när det passar dig att sluta amningen, ingen annan.            

  • Äldre 30 Dec 21:05
    #8

    Nu har jag inte varit inne här över julen. Tack för tipsen!

    Jag tror jag ska börja med att bara amma morgon + kväll och försöka att neka henne på natten. Det gäller nog att bestämma sig helt enkelt, att inte tveka för då är det så lätt att ge med sig. Välling vägrar hon, så det är inget alternativ...

    Vid två tillfällen har hon sovit hos mormor och morfar, och då har det ju gått hur bra som helst. Jag har ammat på kvällen och kommit tillbaka tidig förmiddag. Tror att vi blivit bekväma båda två, det är ju så lätt att bara snutta lite för att somna om ;)

    Funderar på det här ni skriver om här ovan om varför man vill sluta amma. Vet egentligen inte om jag själv vill eller om det börjar bli för mycket påtryckningar utifrån... En blandning kanske. Så tråkigt tycker jag när folk lägger sig i. Senast idag fick jag en kommentar från en kvinna, utan barn, att "det kanske är dags att sluta nu". Vet knappt vad jag ska svara på sånt längre. Vad får folk att tro att de har rätt till en åsikt i saken? Det är ju upp till var och en! Det är så lätt för andra att komma med "kloka råd"...

    Ska prova i natt med vatten istället för snutt. Håll tummar :)

  • Äldre 30 Dec 21:12
    #9

    Jag slutade för tre dagar sedan att amma min tvååring. Vi slutade med nattamningen när hon var strax över ett år. Det var ett par nätter där hon ville amma, men sen vande hon sig vid att bara mysa när hon vaknade på natten. De senaste månaderna har vi gradvis trappat ner amningen från båda brösten morgon och kväll, till ett bröst på morgonen och båda på kvällen, sedan ett på morgonen och ett på kvällen. I förrgår sa jag tillslut till min dotter att det var slut med snutt. Hon frågade en gång för tre dagar sedan och en gång i förrgår om snutt, men jag så att det var slut, och hon accepterade det. Igår frågade hon inte ens. Det var inte intressant att amma längre.

    Det konstigaste är att hon på eget initiativ inte längre vill somna i vår säng. Istället vill hon somna i sin egen säng medan maken eller jag ligger i vår säng bredvid henne. Vi får inte gosa med henne i hennes säng.

    Vår lilla tjej har blivit stor så snabbt!

  • Äldre 30 Dec 21:23
    #10

    Toppen att du ammat så länge!! Solig

    Min tjej var nästan 13 månader och jag trappade ner väldigt långsamt! Detta för att inte få mjöljstockning, vilket jag var jätteorolig för!

    Jag trappade ner ca 4 ggr per dag, tre, två och slutligen endast bara på kvällen! Vid det läget var min flicka själv redo att sluta! Så det var skönt att det inte blev såna problem!
    Varför jag slutade då, var pga att min sambo skulle på sin pappaledighet åka bort till min familj 40 mil bort! Ville ju inte sätta stopp för detta, så det blev ett naturligt avslut då!

    ...Men som sagt, trappade ner under väldigt lång tid! Kände tack vare det, ingen som helst mjölkstockning!!

    Lycka Till!!!

  • Äldre 3 Jan 15:40
    #11

    Hej!

    Jag vill också sluta nattamma min son, som är 15 månader. Jag har jobbat sedan han var 11 månader, han är hemma med sin pappa på dagarna och det går jättebra för dem. Men när jag är hemma är han väldigt snuttig. Det får han i och för sig gärna vara, men jag skulle önska att vi kunde sluta amma på nätterna, för han ammar minst tre gånger per natt. Det är framförallt problem från ungefär 4-tiden, då vill han helst ligga och snutta hela tiden, kan ligga med bröstet i munnen en timme innan han somnar tillräckligt tungt för att jag ska kunna plocka ur bröstet, och sedan sover han max en timme innan han vaknar och vill amma igen. Så håller han på mellan 4 och 7 ungefär, så jag sover nästan ingenting efter kl 4. Det är tungt eftersom jag jobbar hela dagarna sedan. Så jag skulle vilja sluta med nattamningen och bara amma kväll, morgon och när jag kommer hem från jobbet. Men min son blir helt hysterisk om jag försöker neka bröstet på natten. 
    Jag har nu fått rådet från flera olika håll att sova i ett annat rum några nätter och låta pappan ta nätterna ett tag. Sonen är ju trygg med sin pappa, som varit pappaledig nu i fyra månader, och på dagtid går det jättebra att somna med pappa, han kan även söva på kvällen om inte jag är hemma, men om jag är hemma är det bara bröstet som duger. Vi tror dock att det kommer bli en hel del gråt på natten om han inte får amma, och det känns jobbigt att han ska behöva gråta efter bröstet...även om han så klart inte kommer vara ensam utan pappa kommer vara där och trösta. Sonen tar inte napp och är inte förtjust i välling heller, tror det hade varit lättare annars.
    Har ni några tips, synpunkter?     

  • Äldre 4 Jan 13:44
    #12
    Arvidsmamma1 skrev 2013-01-03 15:40:49 följande:
    Hej!

    Jag vill också sluta nattamma min son, som är 15 månader. Jag har jobbat sedan han var 11 månader, han är hemma med sin pappa på dagarna och det går jättebra för dem. Men när jag är hemma är han väldigt snuttig. Det får han i och för sig gärna vara, men jag skulle önska att vi kunde sluta amma på nätterna, för han ammar minst tre gånger per natt. Det är framförallt problem från ungefär 4-tiden, då vill han helst ligga och snutta hela tiden, kan ligga med bröstet i munnen en timme innan han somnar tillräckligt tungt för att jag ska kunna plocka ur bröstet, och sedan sover han max en timme innan han vaknar och vill amma igen. Så håller han på mellan 4 och 7 ungefär, så jag sover nästan ingenting efter kl 4. Det är tungt eftersom jag jobbar hela dagarna sedan. Så jag skulle vilja sluta med nattamningen och bara amma kväll, morgon och när jag kommer hem från jobbet. Men min son blir helt hysterisk om jag försöker neka bröstet på natten. 
    Jag har nu fått rådet från flera olika håll att sova i ett annat rum några nätter och låta pappan ta nätterna ett tag. Sonen är ju trygg med sin pappa, som varit pappaledig nu i fyra månader, och på dagtid går det jättebra att somna med pappa, han kan även söva på kvällen om inte jag är hemma, men om jag är hemma är det bara bröstet som duger. Vi tror dock att det kommer bli en hel del gråt på natten om han inte får amma, och det känns jobbigt att han ska behöva gråta efter bröstet...även om han så klart inte kommer vara ensam utan pappa kommer vara där och trösta. Sonen tar inte napp och är inte förtjust i välling heller, tror det hade varit lättare annars.
    Har ni några tips, synpunkter?     
    Hej,
    vi är som jag skrivit i tidigare inlägg också i samma situation.
    Har en 16 mån dotter som jag fortfarande nattammar. Upplever också att hon vaknar mer nu.
    Har också fått tipset om att sova någonannanstans, men får se lite, jag tror precis som du att hon kommer skrika efter mig, men kan ju vara värt att prova...

    Ett tips tänkte jag till dig eftersom du skrev nederst att han inte gillar välling. Vår dotter var inte heller förtjust i vällling men har plötsligt börjat gilla det.
    Vi testade olika sorters välling, samt olika sorters flaskor och tillslut hittade vi en kombination som funkar. :)
    Efter det så funkade fler sorter, så nu kan pappan lägga henne med välling ibland på kvällarna. 
  • Äldre 5 Jan 12:47
    #13

    Sereena: Vi provade i natt. Jag sov i ett annat rum. Vi hade kommit överens om att ifall sonen blev för ledsen skulle min sambo hämta mig. Sonen sov från 19 till 2.30, sedan hade han klivit ur sängen själv (han sov med pappa i vår säng, han kan själv kliva ner från den) utan att pappa vaknade....han hade sedan vaknat av att sonen gick omkring i rummet och sa "mamma"...min sambo plockade upp honom och vaggade i famnen, la honom sedan i sängen bredvid pappa och strök honom över magen, som han brukar göra på dagarna. Sonen hade gnällt lite , men det blev aldrig något skrikande eller hysteriskt gråtande, och efter ca 30 min somnade sonen igen och sov till 5.30. Jag hade precis vaknat då, och gått in i sovrummet, så då fick sonen amma eftersom det i princip var morgon...sonen slumrade då till vid bröstet och fick sova kvar bredvid mig, sov ända till kl 7,30, han brukar i vanliga fall vilja kliva upp vid 6-6.30. Så det gick verkligen bra! Vi var oroliga att han skulle bli väldigt ledsen, men det blev bara lite gnällande, ingen riktigt gråt/skrik, och det känns jätteskönt. Vi ska prova i natt igen. Om det kan bli så att han fortsätter klara sig utan amning ända till 6-tiden på morgonen så vore det helt underbart! Han får gärna fortsätta amma på kvällen och morgonen ett tag till, jag har inget behov av att sluta amma helt utan det är själva nattamningen jag vill sluta med.

  • Äldre 13 Jan 20:21
    #14

    Åh, vill också veta hur man gör! Utan gråt, skrik och tandagnisslan! Sonen är 15 månader och vaknar en gång i timmen nätterna igenom och äter. Eller tuttar ska man kanske säga, jag är hans napp! Ammar runt 3 ggr om dagen utöver natten. Det som gör att detta inte funkar längre är hans tänder! De har skavt upp ett öppet jack i bröstvårtan och det gör så klart fruktansvärt ont vid varje amning. Det är en mycket bestämd herre som vet vad han vill och blir rasande arg och ledsen om han inte får amma när han vaknar på natten. Vad 17 ska jag göra för att ta mig ur det här på ett snällt sätt? Alicia

  • Äldre 14 Jan 09:18
    #15

    Alicia72:
    Usch, jag känner igen det där med tänderna. När lillan var ca 10 mån fick jag samma sak. Ett litet jack i ena bröstvårtan pga hennes tänder. Gjorde fruktansvärt ont och jag fick naturligtvis mjölkstockning uppe på det, eftersom det blev jobbigt att amma.
    Jag gjorde så att hon bara fick amma det onda bröstet en gång om dagen, resten av tiden pumpade jag det bröstet och så fick hon amma det som var ok.
    Jag märkte också att jag hade börjat slarva väldigt mycket med hur jag lade till henne, så hon fick fel grepp, därför hon bet hål.
    När jag gjorde allt detta och lade till henne ordenltigt så försvann såret efter ca 2 dagar.
    (+ att jag smörjde på bepanthensalva).

    Lycka till. 

  • Äldre 14 Jan 09:38
    #16
    Sereena skrev 2013-01-14 09:18:03 följande:
    Alicia72: Usch, jag känner igen det där med tänderna. När lillan var ca 10 mån fick jag samma sak. Ett litet jack i ena bröstvårtan pga hennes tänder. Gjorde fruktansvärt ont och jag fick naturligtvis mjölkstockning uppe på det, eftersom det blev jobbigt att amma. Jag gjorde så att hon bara fick amma det onda bröstet en gång om dagen, resten av tiden pumpade jag det bröstet och så fick hon amma det som var ok. Jag märkte också att jag hade börjat slarva väldigt mycket med hur jag lade till henne, så hon fick fel grepp, därför hon bet hål. När jag gjorde allt detta och lade till henne ordenltigt så försvann såret efter ca 2 dagar. (+ att jag smörjde på bepanthensalva). Lycka till. 

    Problem nr 2 är att han redan bara tar ena bröstet. Det har alltid varit favvo-tutten och sen han började amma enbart som napp-substitut så duger bara det. Annars blir det vråååål! Jacket har kommit sen jag började amma enbart liggandes på nätterna så förmodligen tar han fel grepp. OCH hålleri med tänderna för att inte tappa taget när han somnar.... Alicia
  • Äldre 14 Jan 14:19
    #17

    Låter jättejobbigt med era sår Rynkar på näsan 

    Om ni vill sluta med amningen på natten så tycker jag ni ska testa att sova någon annanstans. Jag hade verkligen ångest inför detta, trodde sonen (15 månader gammal) skulle vara jätteledsen om han inte fick amma på natten, eftersom han blivit det då vi försökt neka bröstet förut då jag varit hemma. Men när jag inte fanns i närheten så gick det hur bra som helst, inga tårar eller skrik, han somnade om bredvid pappa i sängen eller i pappas famn, lugnt och fint. Sedan detta sover han utan att amma från 19-05 eller 06. Ibland vaknar han tidigare men då räcker det att krama om honom så somnar han om utan bröstet. 
    Som sagt, det kändes jättejobbigt innan vi bestämde oss för detta och jag grät första kvällen jag skulle sova utan min son. Men det gick otroligt smidigt och han grät inte på natten. Så det kan vara värt ett försök!

  • Äldre 5 Feb 12:05
    #18

    Hur går det för er alla! Här har ingenting hänt. Gör så fruktansvärt ont när han ammar så jag MÅSTE ta tag i det nu. Men han gråter helt förtvivlat och hjärtskärande när han inte får tutten. Inte lätt att stå emot. Hoppas ni andra kommit längre! Alicia

  • Äldre 5 Feb 17:06
    #19

    Hej,
    inget nytt här inte, vi fortsätter nattamma - känns lättast så.  
    Eller jo, lite ändring förresten, numer ammar vi aldrig på dagen, utan bara vid läggdags och på natten.
    På helgerna på morgonen också, men inte vardagar, för då åker jag ofta till jobbet innan man+dotter vaknar.
    Men vi har märkt att hon sover längre när inte jag ammar på morgonen. Somnar om bra bredvid pappan, bara snyftar lite, men sen ligger hon på hans arm och somnar om gott och sover till nio-tiden. När jag är hemma vaknar hon vid 7-8-tiden. 

  • Äldre 5 Feb 21:31
    #20
    Sereena skrev 2013-02-05 17:06:59 följande:
    Hej,
    inget nytt här inte, vi fortsätter nattamma - känns lättast så.  
    Eller jo, lite ändring förresten, numer ammar vi aldrig på dagen, utan bara vid läggdags och på natten.
    På helgerna på morgonen också, men inte vardagar, för då åker jag ofta till jobbet innan man+dotter vaknar.
    Men vi har märkt att hon sover längre när inte jag ammar på morgonen. Somnar om bra bredvid pappan, bara snyftar lite, men sen ligger hon på hans arm och somnar om gott och sover till nio-tiden. När jag är hemma vaknar hon vid 7-8-tiden. 
    Hade det inte varit för att det gör så ont (stort inflammerat jack ovanför bröstvårtan) samt att han lätt vaknar 10 ggr/natt så hade jag inte brytt mig nämnvärt.

    Fick bara nog idag så till lunchvilan blev det ingen tutte. Han var helt vansinnig, arg och ledsen på samma gång. Skrek så han höll på att kräkas, sparkade, viftade, jag fick inte krama, hålla om honom, osv. Men till slut somnade han.

    Samma vid nattningen fast ännu värre. Han skrek sig hes och somnade mitt i ett vrål typ. Efter en timme var det dags igen. Om jag ändå fick krama, bära, vyssja men han blir som tokig. Och tårarna sprutar som på lille skutt

    Hur ska detta gå?!?! Jag kan inte låta honom skrika hela natten heller?! Samtidigt vill jag inte ge upp för jag har inget val känns det som. Känns som att han snart gnager av hela bröstvårtan.

    Gör väldans ont i hjärtat just nu!!    

    ALicia
Svar på tråden Tips på att sluta amma?