Vad kostar era semesterresor?
Hur mycket brukar ni lägga ut på en utlandssemester? Både själva resan, hotell, mat, fickpengar osv.
Eftersom jag är nyfiken på vad som är normalt...
Hur mycket brukar ni lägga ut på en utlandssemester? Både själva resan, hotell, mat, fickpengar osv.
Eftersom jag är nyfiken på vad som är normalt...
Beror pa. Aker vi hem till Sverige blir det dyrt, stannar vi i solen eller flyger till Asien blir det givetvis billigare.
Uppvarming av huset behovs verkligen inte, daremot gar AC natterna igenom Oktober-April (bara i sovrummet). Dagtid anvander vi flaktarna.
Utanför Sverige ligger det på cirka 40.000 till 55.000 kr. Men några år har vi åkt på någon iväg en lång helg i maj, då det är billigare bara jag och min man. Men på sommaren lägger vi cirka 40-50.000kr för familjesemestern. Det är 2-3 veckor. När barnen var mindre kostade det betydligt mindre. Dom ville hellre åka till Liseberg/Legoland med mera och vi la även en del på huset då också.
Men oj så olika! Kan åka på sommaren för 3000:- per person, en vecka eller vintern som vi gör varje år. Men det varierar ju ändå. USA och Safari i Afrika har kostat runt 25 per person men Asien har legat på runt 10 för två veckor.
Sen jobbar ju jag med resor vilket gör att jag kan göra bra klipp ibland. Typ flygstol till Mexiko för 2000:-
Sista resan var till indien, blev ca 25.000 för 2vuxna 1månad för allt, flyg, mat, boende osv. Innan det var jag på bali en månad & gick åt bara 14.000 och flygresan på 7000 är då inräknad samt boende och mat.
Väldigt olika resmål, men vi brukar nog landa kring 20 000. 2 vuxna och 2 barn. Charter, camping eller eget ihopsydd resa brukar oavsett skuta på samma summa, men tid och upplevelse varierar ju... Man får ju mer som man vill om man kokar ihop resan precis som man vill, men det blir sällan billigare än charter
Mina tre senaste resor:
Asien backpacking 3 mån. 50 000:- (allt från flyg till shopping) (2009)
Usa+ 3 dagars kryssning Bahamas, 3 veckor, 20000 :- (allt inräknat) (2010)
Hongkong och Filippinerna 1 mån, ca 40000 men då är detta räknat på 2 vuxna och ett barn på 20 månader som flyger för 300 kr.
Beror helt och hållet på vart vi ska!
Vi planerar en resa som troligen kommer gå till Dominikanska republiken och den kommer gå på drygt 45000-50000 för 2 veckor för 2 vuxna och 2 barn (1 och 4 år gamla)
Danmark brukar kosta runt 5-6000 för en helg, greklandsresan i höstas kostade ca 15000 inkl allt, 2 pers, Thailand i mars kostade ca 35000:- två veckor inkl allt, nästa thailandsresa kostar ca 35000:-, då bara flyg och boende i tre veckor.
Cypern kostade oss ca 35.000 kr, 2 vuxna + 2 barn, 1 vecka med all inclusive.
Nästa resa till Dominikanska Republiken som vi ska boka inom några veckor, då räknar vi med 60-65 000. 2 vuxna + 2 barn, 2 veckor med all inclusive.
Vi reser en vuxen o två barn på f.n 3 resp. 8 år.
I somras åkte vi en vecka till Turkiet med Apollo, bodde på 3-stjärnigt hotell, inga måltider ingick.
Jag betalade 1998:- per person, minus 500:- i Coop-rabatt. Betalade alltså totalt ca 5500:- för själva resan, o sen brukar vi ha med ca 4000:- i fickpengar.
Till våren har jag bokat en weekend till en europeisk storstad för mig o ett barn, där betalar vi ca 1100:- per person för flyg plus två hotellnätter.
Till sommaren har jag bokat flyg + hotell till Italien, fem dagar, för mig o barnen (ej charter alltså).
Flyget kostar totalt 2900:- för oss tre, o boendet 1800:-. Totalt ca 4700:- för fem dagar, plus fickpengar.
Så det går att resa väldigt billigt vare sig man väljer charter eller inte