• Anonym

Att börja bli gråhårig även om man är ganska ung?

Är det tabu att prata om att man kan börja bli gråhårig eller är det bara ingen som börjat dra upp det ämnet bland vänner? Kan säga såhär är fortfarande rätt ung och börjar redan bli gråhårig. Men ser ung ut till utseendet i övrigt tror bekanta att jag bara är 25 har grå hårstrån med utseendet å göra i övrigt? 

• Svar på tråden Att börja bli gråhårig även om man är ganska ung?
  • Anonym (Vita damen)

Började vid 28,inget förvånande alls för mamma var helvit före 50 och en morbror före 40 och jag ganska vit nu vid 44. Vit alltså-inte grå! Grå är mer "normalt" och acceptabelt,mitt hår fullkomligt lyser ju vitt! Tona täcker inte och färga gör bara att man får en helvit rand efter 2 veckor och mörkare hår nertill-så har mamma gjort i 30 år och det är inte snyggt. Har ingen aning vad jag ska göra och acceptera dtta leände är uteslutet. Man ser äldre ut,det är oundvikligt.

• Anonym (Tjipp)

Jag såg det första grå hårstrået då jag var runt 24-25. Nu är jag 30 och har rätt många gråa strån - som syns väldigt tydligt i mitt mörka hår. När jag färgar håret blir de grå stråna gyllene, så de sticker ut då också. Ser fram emot den dagen då jag blir helt grå- alt. helt vithårig. Då är min plan att inte färga håret, alt. att färga det i någon varm blond nyans. Jag har alltid velat ha ljust hår och nu har jag min chans

• Lioness90

Hittade tre grå hårstrån igår. Fyllde 23 förra veckan... Obestämd Men de var i alla fall som min fars gråa hårstrån, silver grå nästan vitt, så får väl hoppas på att det blir det... (Var väl inte riktigt det jag behövde just nu...)

• Anonym (Ångermanland)

Jag är helt gråhårig nu vid 39, snart 40.
    Är det flera gråhåriga 40 åringar här ?
    Min frissa tyckte idag att jag såg väldigt grå ut för min ålder.
    Ibland undrar jag om det kan bero på någon sjukdom eller bara stress. Har även solat mycket som ungdom.

• Anonym (Sara)

Äsch, vad gör det?

Det är dessutom modernt nu med grått hår, många unga färgar håret grått och många lite äldre damer låter håret vara grått och struntar i att färga det.

• Anonym (tobbe)
    Anonym (Ångermanland) skrev 2019-12-16 18:34:23 följande:

Ibland undrar jag om det kan bero på någon sjukdom eller bara stress. Har även solat mycket som ungdom.

Det är till största del genetiskt så det har troligen inget med din hälsa att göra det finns dom som blir gråhårigare även tidigare och det finns dom som behåller färgen långt upp i åren. Men gillar du inte det kan du alltid färga.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ångermanland) skrev 2019-12-16 18:34:23 följande:

Det är genetiskt precis som Tobbe skrev, inte så mycket man kan påverka själv. Jag själv fick mina första gråa hår som tioåring, är väldigt mörkhårig så beror kanske på att det syns tydligare när jag får gråa hår.
  • Anonym (Ångermanland)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-12-16 22:37:32 följande:
    Det är till största del genetiskt så det har troligen inget med din hälsa att göra det finns dom som blir gråhårigare även tidigare och det finns dom som behåller färgen långt upp i åren. Men gillar du inte det kan du alltid färga.
    Jag var kritvit som barn, på min mammas sida har alla män blivit gråhåriga tidigt.
    Så visst är det genetiskt, men har även läst att det kan bero på att man haft någon infektion i kroppen.

kurera.se/ny-studie-darfor-far-vissa-gratt-har-for-tidigt/

• Anonym (qwerty)

Jag är 44 nu och helt vit vid tinningarna och i luggen. Blev det när andra barnet föddes och då var jag 31. Färgar mitt hår. Är inte redo för att släppa loss det riktigt än. Men det är inget tabu, det är inget jag smusslar med. 

• Anonym (MTA)

Jag är 47 och har en grå fläck uppe på huvudet. Det började för några år sedan och är nu alltså en stor fläck. Jag känner mig definitivt inte i en ålder då jag vill ha grått hår, dessutom ser det ju konstigt ut när det bara är en fläck, så jag färgar. Tyvärr håller/täcker det dåligt. Färgar hos frisören varannan månad och däremellan ca två gånger med toning hemma. Jäkla aber detta! Är dessutom mycket mörk, så minsta lilla grått lyser verkligen.

• Anonym (A)

Började bli gråhårig i trettio års åldern

Svar på tråden Att börja bli gråhårig även om man är ganska ung?