• Scream2

När ringer du 112? (ambulans i första hand)

Ja, jag vet att folk tröttnar men svara gärna ändå på min helt ovetenskapliga undersökning!
    Komplettera gärna med varför ni tror att antalet samtal till SOS bara ökar och ökar och ambulansens insatstider i samma takt.
    Och skall ambulans vara en rättighet när man anser man behöver eller ska den vara i beredskap och komma snabbt när det verkligen gäller liv och död?
    Och vad är på liv och död för dig? Tillstånd när man verkligen inte kan köra själv (eller bli körd såklart är man skadad är det sällan lämpligt att köra själv) eller ringa taxi.
    Lägg även gärna till hur långt du har till närmsta sjukhus och hur ofta du ringer ambulans

tack på förhand!      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 12:21
    Ge gärna exempel på situationer ni anser vara livshotande!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ringer du 112? (ambulans i första hand)
  • Regnig måndag

Jag har vissa reservationer för jag minns inte helt exakt hur vägen varit men jag har pratat med sjukvårdsupplysningen först. Sen om de skickat eller om jag lagt på luren och ringt 112 minns jag faktiskt inte.  Andra gånger har jag pratat med en läkare i familjen och efter det ringt 112 direkt för att jag fick order om det. Men jag har alltid pratat med någon annan innan i alla fall.
    Jag vet inte riktigt vilket alternativ som är bäst? (Annat är så tråkigt )

Närmsta sjukhus är kanske 3 mil, och jag har tappat räkningen hur ofta vi i familjen åkt ambulans, ett 4-5 kanske? Däremot är vi ofta på akuten och hamnar där för egen maskin.

det är ju som alla andra resurser i samhället, det ska andra bestämma åt oss. En ekvivalent frågeställning är hur vi ska förhålla oss till socialbidrag, om det är en rättighet när vi anser eller om det ska finnas regler som styr när vi har rätt att få det. Det borde få de flesta som kräver att inse hur absurt det är att kräva allt och lite till bara för att man själv tycker att man har rätt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anova

Det är upp till varje situation. Det behöver inte vara livshotande. 
    Ett ex: Jag jobbar i en bransch där jag ofta träffar människor som druckit alldeles för mycket och kanske tagit något annat. Vanligtvis larmas polis som får komma och hämta personen och köra den till arresten där den får sova ruset av sig. Men då det rör sig om någon väldigt ung så har det hänt flera gånger att jag tillkallat ambulans i stället. Just för att det är en väldigt ung person som är väldigt påverkad och som behöver läkarvård. (en sådan ung ska inte LOBas och sova ruset av sig på arresten heller). 

Skälet till att det blir väntetid på ambulanser är kanske också att i dag är det färre ambulanser som finns, speciellt i glesbyggslänet. Jag tror att i min kommun som består till största delen av glesbygd finns 3 ambulanser. Får den ett larm 15 mil bort är det svårt att komma snabbt till sjukhus för att ta ett annat jobb. 

• tahira

Jag har ringt ambulans tre gånger för att folk runt om mig har trillat ihop och sedan varit svåra att få kontakt med. 

En gång har jag ringt för att jag först talat med sjukvårdsupplysningen och de sa att jag skulle ringa 112 om det blev värre, vilket det blev. Min tunga höll på att svullna upp mer och mer medan jag satt på bussen till sjukhuset och till slut blev det så svårt att andas att jag kände att det blev akut.

Jag har dock åkt till akuten många gånger, pga allergiska reaktioner, graviditetskomplikationer, sjukdomar och skador, men då har jag tagit taxi. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • soetnoet

Anova - det du skrev om att unga inte LOBas är intressant. Jag däckade på gatan när jag var 16 och polisen körde mig till fyllecell utan att ens kolla att jag var okej. Borde de inte ha kört mig någonstans där de kunde kollat mig? Sjukhus, psyk, vad som helst?

• Anova
    soetnoet skrev 2012-12-16 02:55:02 följande:
    Anova - det du skrev om att unga inte LOBas är intressant. Jag däckade på gatan när jag var 16 och polisen körde mig till fyllecell utan att ens kolla att jag var okej. Borde de inte ha kört mig någonstans där de kunde kollat mig? Sjukhus, psyk, vad som helst?

Föräldrarna kunde vara en ide.. Var du däckad så tycker jag att du skulle gått via sjukvårdare, till föräldrarna. 

Jag nattvandrar ofta och då uppstår samma problem, snorfulla ungdomar som är under 18 och inte kan ta hand om sig själv. Jag har aldrig varit med om att polisen nekat någon som vill bli hemsljusad (då tillkallas ofta fältassistenter som utför hemskjutsningen), oftast ringer man föräldrana som får komma och hämta sin son/dotter. Är personen däckad så tillkallas ambulans.

I ditt fall tycker jag att polisen gjorde fel.     
  • Anonym

Jag tror att antalet samtal ökar av flera orsaker, för att vi blir fler och fler, allt fler har tillgång till mobiltelefon och kan ringa på plats, befolkningen blir äldre och äldre, fler sjuka/äldre bor i eget hem i stället för på sjukhus eller institution och ändrad attityd om när man ska ringa ambulans.

Ambulans ska vara en rättighet när man tycker man behöver det för att man tror det gäller liv och död.Flört Eller nja, inte liv och död nödvändigtvis, men risk för allvarlig skada då. Alternativ 1 ligger närmast för mig. Liv och död är för mig när någon löper överhängande risk att dö.

Har 17 km till sjukhus där jag bor nu, och har ringt 112 en gång i mitt liv, det var när min bebis fallit i golvet och skrek och skrek, jag kunde inte avgöra om det var "bara" rädsla eller om hen var skadad. Ringde då först vårdcentralens akutnummer, de tyckte inte jag skulle åka in själv utan rekommenderade att jag ringde 112 så då gjorde jag det. Kändes lite så där att ringa eftersom jag inte vill störa i onödan och var så osäker på om det behövdes eller ej, samtidigt tordes jag inte strunta i det. Jag antog att om jag beskriver vad som hänt vet väl SOS bäst om det behövs ambulans eller ej, det är ju faktiskt dennes jobb att avgöra. De skickade ambulans men med lägre prioritet, och det visade sig som tur var att det inte var någon fara, när den kom fram hade barnet lugnat sig och vi behövde efter undersökning inte åka med. Var också på vippen att ringa en gång vid en bilolycka men någon annan hann före.

• Nano07

"Jag" har bara ringt en gång. Det var när jag jobbade och en kund kom in och sa att hennes man mådde riktigt dåligt. Då gav vi henne telefonen och sa "Ring 112" så jag ringde ju inte personligen (tror en kollega till mig tog över sen och hjälpte till med samtalet).

Antagligen ringer vi mer för att vi är fler och vi är fler äldre farmförallt som lever längre och behöver mer akut vård, tycker inte det är konstigt.

• Lufsan

Skulle aldrig ringa ambulans om jag inte trodde att läget var riktigt allvarligt. Men när det gäller mig själv eller min sambo är det ju lättare att bedöma om det räcker med att ringa taxi. Om någon främling ramlar på gatan, en gammal kvinna eller man kan jag ringa ambulans oavsett bara för att de kan ha skador/åkommor som jag inte vet om och då är det bättre att vårdpersonal tittar på personen. 

En dag i sänder.
  • Min underbara hjärtan

Ex när min dotter fick svårt med andning och svällde runt och i munnen runt ögon och knappt kunde andas! Visade sig att hon är allergisk MIT hasselnöt valnöt...

Och när min minsta fick en kramp som höll i sig en stund Ringde 1177 och dom kopplade in på larm då hon kräktes och va med tagen dom misstänkte först att serves kunde va hjärnhinneinflammation men som tur va så var det inte det!

• yodi

ringt efter ambulans har jag bara gjort en gång och det var när en människa först föll i hopp och inte gick att få kontakt med, under samtalet med sos så slutade personen att andas. ambulansen var där inom fem minuter.

har själv åkt ambulans två gånger när jag har flyttats mellan olika sjukhus och behövt medecin/över vakning under resan.

det har blivit några vändor inne på akuten och då har det varit sånt som man helst ska kolla upp på en gång. bla när äldsta dottern slog huvudet och sedan kräktes (misstänkt hjärnskakning) sår som har behövts sys och vårdcentralen varit stängd, minsta dottern har varit där många gånger då hennes förkylnings astma har ställt till det.

Svar på tråden När ringer du 112? (ambulans i första hand)