• Anonym (viva espana)

Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?

Hola!

Egentligen är ämnet i sig inte känsligt, men eftersom många av mina vänner vet vem jag är på Fl och jag vill diskutera den här frågan utan att behöva berätta för alla om mina planer så lägger jag den här. 

Hur som helst - jag och maken är jättesugna på att försöka köpa ett boende i Spanien, antingen på Mallorca eller solkusten.

Vi tänker oss till en början att det ska hyras ut för att få in lite intäkter, men det är primärt inte tänkt som en inkomstkälla utan som en möjlighet för oss att åka utomlands utan att varje gång behöva leta hotell etc. För oss vore det skönt att hitta ett smultronställe där vi kan känna oss mer hemma och stanna under längre perioder. 

Priset vi ser som rimligt är upp till 1,5 mkr. Vi har tänkt att vi kan lägga in ca 30% kontant, och resten borde kunna gå att få in i vårt befintliga bolån. Men det är så klart inte säkert, det måste diskuteras med banken.

Jag har dock en miljard frågor och skulle behöva få lite råd, gärna från någon med erfarenhet!

Min osorterade frågetecken slänger jag in nedan:

Vad kan man förvänta sig i intäkter från uthyrning den första tiden?

Behöver man ha lgh/hus i en gated community för att enkelt hyra ut? Tänker på städning, nycklar och annan service.

När skattar man på inkomsterna? Och var?

Vad kostar tillstånd för att hyra ut i Spanien?

Bör man satsa på ett ställe med "svenska skolan" i närheten för att eventuellt kunna vistas längre perioder när barnen blir större?

Vad kommer allt att kosta oss? Boende på 1,5 mkr (lån på 1 mkr), resor några gånger per år etc. Och om någon av er bor utomlands periodvis , hur löser ni det med andra huset? Vem ser efter det? 

Vi har tänkt att försöka skapa ett familjevänligt boende i hög standard, dvs lägga in rejält till att börja med (med kanske cyklar, en sulky på plats, barnsaker etc). Är det dumt att nischa sig så med tanke på uthyrning, eller bra att locka barnfamiljer som kanske vill betala en tusing extra per vecka för att få den servicen?

Vi måste nödvändigtvis inte bo mitt i smeten, hellre ett högt och vackert läge några km in från kusten med en gudomlig utsikt och nära till naturen. Men hur gör man med transporter? Kan man ha en bil som står där, eller är det billigare att hyra bil de veckor man är på plats?

Jag förstår att det är svårt för någon annan att svara på alla mina frågor, men lite input eller erfarenhet skulle vara GULD värt!!

• Svar på tråden Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?
  • Anonym (Jag)

Kan inte svara på dina frågor rent av men säger så här, det är underbart med eget boende i Spanien! Mina föräldrar köpte en lägenhet när jag var 9 år, dock betalade de kontant men det går att förhandla med banker där nere också som en kombination med svenska banker, tror jag. Men som sagt prata med banken hemma om det :) sen att ni kör på det familjära hindrar inte par Att hyra, utan jag som sambo utan barn skulle kunna hyra det ändå :) satsa som du skriver, på boende lite längre ifrån kusten, då får du mer för pengarna och en bil kan köpas väldigt billigt där nere, behöver ju inte vara en helt ny Kanske inte svara så mycket men grattis till ett bra val att köpa bostad i Spanien !

• FuckGoggleAskMe

Kan inte hjalpa dig med dina fragor, men ville papeka (om du inte visste det redan) att nu verkar vara bra tid att kopa i Spanien. Finns massor av stallen till salu och priserna har gatt ner. Slutpriset ligger ofta pa langt under utropspriset enligt vad jag hort fran nagon som ar insatt i detta - pruta, pruta.

Ett lage dit man kan ta sig med buss fran flygplatsen och dar man kan ga till fots och handla mat, och narhet till busshallplatser borde vara lockande for manga som inte vill hyra bil eller aka taxi dar.

• Anonym (Vive la France)

Har ett litet radhus I Frankrike. Det är i ett "residence" och vi har avtal med ett företag som hyr ut åt alla på området. Det funkar bra och är en smidig lösning. De ser till huset och om nåt händer tar de itu med problemet. Man träffar andra människor på området. Intäkterna är inte så stora men helt ok om man ser till husets storlek. Man får mer för pengarna i Spanien. Skatt betalas i Frankrike. Har du ett fristående hus nånstans får du försöka teckna ett avtal med en lokal agent som sköter uthyrning.

• Anonym (viva espana)
    Anonym (Jag) skrev 2012-12-16 09:16:35 följande:
    Kan inte svara på dina frågor rent av men säger så här, det är underbart med eget boende i Spanien! Mina föräldrar köpte en lägenhet när jag var 9 år, dock betalade de kontant men det går att förhandla med banker där nere också som en kombination med svenska banker, tror jag. Men som sagt prata med banken hemma om det :) sen att ni kör på det familjära hindrar inte par Att hyra, utan jag som sambo utan barn skulle kunna hyra det ändå :) satsa som du skriver, på boende lite längre ifrån kusten, då får du mer för pengarna och en bil kan köpas väldigt billigt där nere, behöver ju inte vara en helt ny Kanske inte svara så mycket men grattis till ett bra val att köpa bostad i Spanien !
    Åh, vad kul att höra att ni är så nöjda! Vi har inte vågat prata med någon om vår önskan och våra planer, för det känns som att många kommer att tycka att man är knäpp och tycka att det är sånt slöseri med pengar.
    FuckGoggleAskMe skrev 2012-12-16 11:24:36 följande:
    Kan inte hjalpa dig med dina fragor, men ville papeka (om du inte visste det redan) att nu verkar vara bra tid att kopa i Spanien. Finns massor av stallen till salu och priserna har gatt ner. Slutpriset ligger ofta pa langt under utropspriset enligt vad jag hort fran nagon som ar insatt i detta - pruta, pruta.

Ett lage dit man kan ta sig med buss fran flygplatsen och dar man kan ga till fots och handla mat, och narhet till busshallplatser borde vara lockande for manga som inte vill hyra bil eller aka taxi dar.
    Det är vår känsla också, att det är rätt tillfälle att köpa. Tack för input. Vi kommer nog åka ner framåt våren för att känna in var vi vill köpa. Vet du om man man kontakta mäklare som får planera lite visningar innan, så att det blir effektivitet i letandet? Om man ger dem kriterier för vad man vill ha och så får de välja ut ett gäng objekt på olika platser?
    MickeN1973 skrev 2012-12-16 11:55:35 följande:
    spanienforum.se/

TS detta vore kanske något ? 
    Superbra tips, tack!
    Anonym (Vive la France) skrev 2012-12-16 13:02:20 följande:

Har ett litet radhus I Frankrike. Det är i ett "residence" och vi har avtal med ett företag som hyr ut åt alla på området. Det funkar bra och är en smidig lösning. De ser till huset och om nåt händer tar de itu med problemet. Man träffar andra människor på området. Intäkterna är inte så stora men helt ok om man ser till husets storlek. Man får mer för pengarna i Spanien. Skatt betalas i Frankrike. Har du ett fristående hus nånstans får du försöka teckna ett avtal med en lokal agent som sköter uthyrning.

Låter smidigt! Min man har faktiskt varit sugen på Frankrike också, men jag tror att klimatet i Spanien gör så att vi ändå väljer det. Plus att det som du skriver sannolikt är enklare att hyra ut där. Men överlag tycker jag att franska rivieran känns mer lyxig och genuin, fast också mer kostsam. 

• Ms H

Tips: köp "nära" flygplats till vilken man flyger från flera svenska flygbolag, gärna lågprisflyg.

• Anonym (viva espana)
    Ms H skrev 2012-12-16 19:23:11 följande:
    Tips: köp "nära" flygplats till vilken man flyger från flera svenska flygbolag, gärna lågprisflyg.
    Japp, vi har max en timmes restid från Malaga som kriterium när vi letar. Det borde väl vara rimligt?
  • Anonym (viva espana)

Nu har en mäklare hört av sig, Etvab. Snabba att svara och med väldigt utförliga svar på mina frågor och flera bra förslag som visar att de förstått rätt bra vad vi söker.

Någon som känner igen den firman? Har varit verksamma länge på solkusten, sedan 80-talet enligt dem själva. Fick ett mycket bra intryck, men hittar inte några omdömen eller just någonting skrivet från kunder. 

Försöker googla mig till lite prognoser gällande bostadsmarkaden, men hitar mest optimistiska sådana från mäklare. Vad tror ni om man ska vara realistisk, är botten nådd när det kommer till priserna eller har vi ytterligare ras att vänta?

Är en miljon massor för en lägenhet som man kommer att vistas i några veckor per år? Och är det rimligt att tro att man kan hyra ut den så att det inte kommer att kosta oss särskilt mycket ändå? 

• Anonym (viva espana)

Och ni som kan områdena - La Cala, Mijas och Calahonda - vad säger ni om det?

• Ms H

Om det är mycket eller inte kan bara ni avgöra. Vad menar du med "inte kosta oss mycket", räknar du in alla kostnader då? Vad är "mycket" för er? Räkna på vad lån kostar er, vad el, gas, vatten mm går på, vas möbler kostar, vad städning mm kostar. Fundera sen på hur mycket det är rimligt att ni hyr ur per år, dela kostnaden med antal veckor. Blir det en veckohyra du skulle tycka var rimligt att betala om du var gäst?

Svar på tråden Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?