Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?
Hola!
Egentligen är ämnet i sig inte känsligt, men eftersom många av mina vänner vet vem jag är på Fl och jag vill diskutera den här frågan utan att behöva berätta för alla om mina planer så lägger jag den här.
Hur som helst - jag och maken är jättesugna på att försöka köpa ett boende i Spanien, antingen på Mallorca eller solkusten.
Vi tänker oss till en början att det ska hyras ut för att få in lite intäkter, men det är primärt inte tänkt som en inkomstkälla utan som en möjlighet för oss att åka utomlands utan att varje gång behöva leta hotell etc. För oss vore det skönt att hitta ett smultronställe där vi kan känna oss mer hemma och stanna under längre perioder.
Priset vi ser som rimligt är upp till 1,5 mkr. Vi har tänkt att vi kan lägga in ca 30% kontant, och resten borde kunna gå att få in i vårt befintliga bolån. Men det är så klart inte säkert, det måste diskuteras med banken.
Jag har dock en miljard frågor och skulle behöva få lite råd, gärna från någon med erfarenhet!
Min osorterade frågetecken slänger jag in nedan:
Vad kan man förvänta sig i intäkter från uthyrning den första tiden?
Behöver man ha lgh/hus i en gated community för att enkelt hyra ut? Tänker på städning, nycklar och annan service.
När skattar man på inkomsterna? Och var?
Vad kostar tillstånd för att hyra ut i Spanien?
Bör man satsa på ett ställe med "svenska skolan" i närheten för att eventuellt kunna vistas längre perioder när barnen blir större?
Vad kommer allt att kosta oss? Boende på 1,5 mkr (lån på 1 mkr), resor några gånger per år etc. Och om någon av er bor utomlands periodvis , hur löser ni det med andra huset? Vem ser efter det?
Vi har tänkt att försöka skapa ett familjevänligt boende i hög standard, dvs lägga in rejält till att börja med (med kanske cyklar, en sulky på plats, barnsaker etc). Är det dumt att nischa sig så med tanke på uthyrning, eller bra att locka barnfamiljer som kanske vill betala en tusing extra per vecka för att få den servicen?
Vi måste nödvändigtvis inte bo mitt i smeten, hellre ett högt och vackert läge några km in från kusten med en gudomlig utsikt och nära till naturen. Men hur gör man med transporter? Kan man ha en bil som står där, eller är det billigare att hyra bil de veckor man är på plats?
Jag förstår att det är svårt för någon annan att svara på alla mina frågor, men lite input eller erfarenhet skulle vara GULD värt!!