Inlägg från: Anonym (viva espana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (viva espana)

Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?

Hola!

Egentligen är ämnet i sig inte känsligt, men eftersom många av mina vänner vet vem jag är på Fl och jag vill diskutera den här frågan utan att behöva berätta för alla om mina planer så lägger jag den här. 

Hur som helst - jag och maken är jättesugna på att försöka köpa ett boende i Spanien, antingen på Mallorca eller solkusten.

Vi tänker oss till en början att det ska hyras ut för att få in lite intäkter, men det är primärt inte tänkt som en inkomstkälla utan som en möjlighet för oss att åka utomlands utan att varje gång behöva leta hotell etc. För oss vore det skönt att hitta ett smultronställe där vi kan känna oss mer hemma och stanna under längre perioder. 

Priset vi ser som rimligt är upp till 1,5 mkr. Vi har tänkt att vi kan lägga in ca 30% kontant, och resten borde kunna gå att få in i vårt befintliga bolån. Men det är så klart inte säkert, det måste diskuteras med banken.

Jag har dock en miljard frågor och skulle behöva få lite råd, gärna från någon med erfarenhet!

Min osorterade frågetecken slänger jag in nedan:

Vad kan man förvänta sig i intäkter från uthyrning den första tiden?

Behöver man ha lgh/hus i en gated community för att enkelt hyra ut? Tänker på städning, nycklar och annan service.

När skattar man på inkomsterna? Och var?

Vad kostar tillstånd för att hyra ut i Spanien?

Bör man satsa på ett ställe med "svenska skolan" i närheten för att eventuellt kunna vistas längre perioder när barnen blir större?

Vad kommer allt att kosta oss? Boende på 1,5 mkr (lån på 1 mkr), resor några gånger per år etc. Och om någon av er bor utomlands periodvis , hur löser ni det med andra huset? Vem ser efter det? 

Vi har tänkt att försöka skapa ett familjevänligt boende i hög standard, dvs lägga in rejält till att börja med (med kanske cyklar, en sulky på plats, barnsaker etc). Är det dumt att nischa sig så med tanke på uthyrning, eller bra att locka barnfamiljer som kanske vill betala en tusing extra per vecka för att få den servicen?

Vi måste nödvändigtvis inte bo mitt i smeten, hellre ett högt och vackert läge några km in från kusten med en gudomlig utsikt och nära till naturen. Men hur gör man med transporter? Kan man ha en bil som står där, eller är det billigare att hyra bil de veckor man är på plats?

Jag förstår att det är svårt för någon annan att svara på alla mina frågor, men lite input eller erfarenhet skulle vara GULD värt!!

• Svar på tråden Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?
  • Anonym (viva espana)
    Anonym (Jag) skrev 2012-12-16 09:16:35 följande:
    Kan inte svara på dina frågor rent av men säger så här, det är underbart med eget boende i Spanien! Mina föräldrar köpte en lägenhet när jag var 9 år, dock betalade de kontant men det går att förhandla med banker där nere också som en kombination med svenska banker, tror jag. Men som sagt prata med banken hemma om det :) sen att ni kör på det familjära hindrar inte par Att hyra, utan jag som sambo utan barn skulle kunna hyra det ändå :) satsa som du skriver, på boende lite längre ifrån kusten, då får du mer för pengarna och en bil kan köpas väldigt billigt där nere, behöver ju inte vara en helt ny Kanske inte svara så mycket men grattis till ett bra val att köpa bostad i Spanien !
    Åh, vad kul att höra att ni är så nöjda! Vi har inte vågat prata med någon om vår önskan och våra planer, för det känns som att många kommer att tycka att man är knäpp och tycka att det är sånt slöseri med pengar.
    FuckGoggleAskMe skrev 2012-12-16 11:24:36 följande:
    Kan inte hjalpa dig med dina fragor, men ville papeka (om du inte visste det redan) att nu verkar vara bra tid att kopa i Spanien. Finns massor av stallen till salu och priserna har gatt ner. Slutpriset ligger ofta pa langt under utropspriset enligt vad jag hort fran nagon som ar insatt i detta - pruta, pruta.

Ett lage dit man kan ta sig med buss fran flygplatsen och dar man kan ga till fots och handla mat, och narhet till busshallplatser borde vara lockande for manga som inte vill hyra bil eller aka taxi dar.
    Det är vår känsla också, att det är rätt tillfälle att köpa. Tack för input. Vi kommer nog åka ner framåt våren för att känna in var vi vill köpa. Vet du om man man kontakta mäklare som får planera lite visningar innan, så att det blir effektivitet i letandet? Om man ger dem kriterier för vad man vill ha och så får de välja ut ett gäng objekt på olika platser?
    MickeN1973 skrev 2012-12-16 11:55:35 följande:
    spanienforum.se/

TS detta vore kanske något ? 
    Superbra tips, tack!
    Anonym (Vive la France) skrev 2012-12-16 13:02:20 följande:

Har ett litet radhus I Frankrike. Det är i ett "residence" och vi har avtal med ett företag som hyr ut åt alla på området. Det funkar bra och är en smidig lösning. De ser till huset och om nåt händer tar de itu med problemet. Man träffar andra människor på området. Intäkterna är inte så stora men helt ok om man ser till husets storlek. Man får mer för pengarna i Spanien. Skatt betalas i Frankrike. Har du ett fristående hus nånstans får du försöka teckna ett avtal med en lokal agent som sköter uthyrning.

Låter smidigt! Min man har faktiskt varit sugen på Frankrike också, men jag tror att klimatet i Spanien gör så att vi ändå väljer det. Plus att det som du skriver sannolikt är enklare att hyra ut där. Men överlag tycker jag att franska rivieran känns mer lyxig och genuin, fast också mer kostsam. 

• Anonym (viva espana)
    Ms H skrev 2012-12-16 19:23:11 följande:
    Tips: köp "nära" flygplats till vilken man flyger från flera svenska flygbolag, gärna lågprisflyg.
    Japp, vi har max en timmes restid från Malaga som kriterium när vi letar. Det borde väl vara rimligt?
  • Anonym (viva espana)

Nu har en mäklare hört av sig, Etvab. Snabba att svara och med väldigt utförliga svar på mina frågor och flera bra förslag som visar att de förstått rätt bra vad vi söker.

Någon som känner igen den firman? Har varit verksamma länge på solkusten, sedan 80-talet enligt dem själva. Fick ett mycket bra intryck, men hittar inte några omdömen eller just någonting skrivet från kunder. 

Försöker googla mig till lite prognoser gällande bostadsmarkaden, men hitar mest optimistiska sådana från mäklare. Vad tror ni om man ska vara realistisk, är botten nådd när det kommer till priserna eller har vi ytterligare ras att vänta?

Är en miljon massor för en lägenhet som man kommer att vistas i några veckor per år? Och är det rimligt att tro att man kan hyra ut den så att det inte kommer att kosta oss särskilt mycket ändå? 

• Anonym (viva espana)

Och ni som kan områdena - La Cala, Mijas och Calahonda - vad säger ni om det?

• Anonym (viva espana)
    Ms H skrev 2012-12-17 14:46:56 följande:
    Om det är mycket eller inte kan bara ni avgöra. Vad menar du med "inte kosta oss mycket", räknar du in alla kostnader då? Vad är "mycket" för er? Räkna på vad lån kostar er, vad el, gas, vatten mm går på, vas möbler kostar, vad städning mm kostar. Fundera sen på hur mycket det är rimligt att ni hyr ur per år, dela kostnaden med antal veckor. Blir det en veckohyra du skulle tycka var rimligt att betala om du var gäst?
    Jag har bara grovskissat lite på kostnader och kommer väl fram till att (beroende på vad man nu köper) så kanske vi landar på en kostnad på ca 5000 kr per månad inkl avgifter för el/förening/sopor/försäkring.

Det känns ju inte helt rimligt att betala det per månad om man bara utnyttjar boendet säg ett par månader om året, så med "inte kosta oss så mycket" menar jag att en del av den per månad utslagna kostnaden ska betala sig genom uthyrning.

Möbler etc räknar vi med kommer bli en rätt saftig utgift till en början, men det får vi också kalkylera in som en startkostnad. 

Vi har letat efter hyresalternativ för sommaren i trakterna och jag ansåg att vårt tak (för ett bra ställe) låg på ca 7000 kr per vecka.
    Anonym (nerja) skrev 2012-12-17 15:19:52 följande:
    Hej
    Vi har precis köpt ett radhus i underbara Nerja.
    Har du inte varit där rekomenderar jag starkt att åka dit. Det är en jätte mysig liten stad med den spanska härliga känslan kvar. Vi har köpt i ett område som heter Capistrano Village och är en urbanistaiton med två fina poolområden.
    Det tar ca 1 timme med bil från Malaga. ligger åt andra hållet dvs österut efter kusten. Googla lite på Nerja så får du se vad andra skriver om det, kan verkligen rekomenderas.
    Vi köpte av swedbanks represnentater där nere, Real estate Agency. pratar svenksa så köpet gick helt problemfritt.

Hoppas ni också finner ert drömställe. Vi kommer att hyra ut vårt hus för att finansiera det hela.
    Är ni sugen på att besöka Nerja och se hur det är där så har jag ett hus att hyra ut med start från 15/5 =)

Lycka till
    Åh, Nerja ser ju underbart ut, det har vi kikat på massor men jag har tyvärr inte varit där. Mäklaren skickade med några alternativ från Capistrano (eller juan de Capistrano, är det samma område?) och området är inte alls borträknat, tvärtom.

Men skulle du inte kunna berätta lite mer om hur ni gått tillväga från tanke till köpekontrakt? Vad har ni fått betala utöver det som står på prislappen för själva bostaden? Vad räknar ni med att kunna få in i hyresintäkter? Hur vet man vilka mäklare som är seriösa? Hur många gånger åkte ni ner innan ni bestämde er och genomförde köpet? Tänker ni ha bil där nere?

Massor med frågor - jätteglad om du vill svara på några!!

• Anonym (viva espana)
    Ms H skrev 2012-12-17 16:53:51 följande:
    Tänk på att det inte går att ta lika mycket under lågsäsong som under senvår/sommar/höst, samt att ni själva nog vill vara där när ni eg skulle kunna få som mest i hyra.
    Absolut, det har vi faktiskt pratat om. Vi har själva sett att det nästan är halva priset som gäller under vintersäsongen och får väl också räkna med lägre hyra vid eventuella långhyrare. 

Men en sisådär 3000 per vecka borde väl vara möjligt att ta även under lågsäsong? Fast då är såklart efterfrågan myyyycket mindre också, för den delen. 

Vårt primära mål är inte att hyra ut, utan vår egen önskan om att faktiskt ha ett andra hem i Spanien är anledningen till att vi öht intresserade oss för att köpa.

Vi reser för kanske 50-60 000 kr per år i dagsläget , men känner att vi skulle vilja ha en plats där vi kan landa på ett annat sätt, jämfört med charterresorna vi nu gör. Att veta vad som finns i närområdet, hitta sina favoritplatser, restauranger, stränder etc och slippa uppstartssträckan som ändå alltid blir när man reser till nya platser varje gång. Låter kanske astrist, men för oss är vore det skönt att få vila i vetskapen om att vi har en plats dit vi kan fly undan när det blir stressigt och vardagen går i spinn. 
  • Anonym (viva espana)
    Anonym skrev 2012-12-17 19:14:17 följande:
    Nu vet jag inte hur stora barn du har men tänk på att under ett antal år kommer ni inte själva att kunna utnyttja huset annat än under högsäsongen när skolan har lov.

När det gäller möbler så vet jag inte hur spanien är men rätt vanligt i andra länder är ju att inte köksutrustning ingår så man måste skaffa sånt som spis och kylskåp också 
    Barnen har några år kvar till skolåldern, men sedan är det ju precis som du säger, främst högsäsong som är aktuellt. Såvida vi alltså inte bestämmer oss för att stanna tex en hel termin och sätter dem i svensk eller internationell skola. 

Men dit känns det långt, så förmodligen kommer vi få plocka topperioderna själva. Något som såklart minskar uthyrningspotentialen, men så får det ju vara.

I vissa av objekten jag kikat på står det uttyckligen att vitvarorna ingår, medan det inte nämns i andra. I de sistnämnda antar jag att de inte gör det.

Jag räknar nog med att få lägga i runda slängar 100 000 på interiören, med utemöbler och allt sånt. Men viss finns IKEA i närheten? Obestämd Tungan ute 

Herregud, det är sååå mycket att fundera på. Vi står ju än så länge bara i drömfasen - men om jag känner mig själv rätt så går de undan om vi väl bestämmer oss.

Tack för all input förresten! 
  • Anonym (viva espana)
    Ms H skrev 2012-12-17 18:46:16 följande:
    Hur stor bostad pratar vi om?
    Vi har främst kollat på treor, men också några fyror. Tänkte ett vuxensovrum och ett dubbelrum till barnen samt vardagsrum.
  • Anonym (viva espana)

Ni som kanske har erfarenhet; stämmer det att man bör räkna med ytterligare 10-15% i omkostnader vid köpet utöver själva summan? Vad ingår i den summan?

Ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som att vår budget bör ligga runt en miljon med tanke på inredning, avgifterna etc. Sedan tillkommer som sagt förmodligen en föreningsavgift på mellan 1000-1500 kr /månad.

I flera av de hyresobjekt jag tittat på har kostnad för städning legat utöver hyreskostnaden. Är det okej tycker ni, att man separerar/specificerar det?

Är det någon som hyrt ut på Solkusten som vet hur stor efterfrågan är utanför toppsäsongen?

Ska försöka googla mig till lite svar men det känns ändå som att ni är några som vet massor här! 

• Anonym (viva espana)
    Anna 679 skrev 2012-12-17 23:33:31 följande:
    vi har kollat massor säker under två års tid,det bästa är att åka ned hyra på ett ställa man tror sig tycka om se om det passar, sedan kontakta mäklare och be dom höra av sig direkt de får in ett objekt som passar era specifiaktioner, så gjorde vi och hade tur.. Hittade vårt drömhus. www.hyrinerja.blogspot.com

har precis lagt upp på blocket och fått många förfrågningar, vet ej om prisbilden är helt ok men vi har tänkt att den  som har hand om uthyrning i Capistrano ska få hyra ut den oxå de tar 15 % i provision så vi har räknat bort 20 % i rabatt på deras prislista och kommit fram till vår prislista, så den är billlagre än att hyra via förmedlare.
    Gör man som vi har tänkt hjälper de även våra gäster med nyckelutlämning osv, se till att allt är i sin ordning. tar hand om tvätten och städ ( vilkett inte ingår) därför har vi valt att lägga de som extra kostnad eftersom att hyr du 1 eller 3 veckor så blir tillägget fortfarande 1000 kr.

Vilket hus! Fantrastiskt fint! Grattis till drömhuset! Det ser verkligen enormt fint ut, inte alls någon instängd känsla av gated community!

Vågar man fråga vad en bostad i den här klassen kostar? Eller jag kan skicka pm så slipper du outa allt här. Och gällande priserna så har ni ju så många bäddar, jag tycker inte alls det verkar orimligt.

Återkommer med pm! Och tack för alla svar på mina frågor! 
  • Anonym (viva espana)
    Anonym skrev 2012-12-18 00:29:00 följande:
    Både Costa del Sol och Costa Blanca har väl inte så mycket med själva Spanien att göra, det bor mest massa utlänningar där som lever sina egna små inrutade liv.

Men visst vill du bo inhägnat i ett radhus med massa andra svenskar som är i samma situation så är det alldeles ypperligt, Europas största fastighetskrasch väntar bakom hörnet så det kommer nog gå att få billiga lägenheter och radhus under nästa år.

Flygbiljetterna har ju gått upp i pris då många bolag slutat trafikera dessa linjer eller försvunnit helt

Det finns dock billiga biljetter att få tag även på högsäsong om man är ute tidigt

www.groupon.se/deals/travel/Spanjet/14662350
    Hehe, här var det bistert värre Flört Nej, men jag förstår vad du menar, speciellt med inhängnat radhus, MEN... i nuläget är det ett okomplicerat boende med möjlighet till den service som en eventuell uthyrning kräver.

Jag förstår mycket väl att det inte är det genuina Spanien som hittas på Solkusten, men det är just kust och semesterlunk som vi vill ha nu. Annars hade vi letat någon annanstans. 

Och avd gäller bostadskraschen så tvistas väl det om hur långt kvar det är till botten eller om den rentav är nådd. Men det viktiga för oss är ju att hitta en ekonomisk nivå som vi känner är rimlig för oss. Och det är en långsiktig plan vi har för köpet, inte spekulationssyfte. 

Med tack för dina synpunkter  
  • Anonym (viva espana)
    Anna 679 skrev 2012-12-18 07:53:33 följande:

skicka PM så ska du få svar på dina frågor.
    PM skickat!
  • Anonym (viva espana)
    Anonym skrev 2012-12-21 13:52:06 följande:
    Det är klart, så länge man vet själv vad man vill ha så är det bra och det verkar du tycka.

Jag har bott och arbetat på några utav dom här "svenskställena" i Spanien och det blir ganska tragikomiskt efter ett tag. Många svenskar som flyttar ner har svårt att hålla fingrarna borta från flaskan för att det är fint väder och då kan man supa till, dom glömmer bara att solen skiner i Spanien året runt.

Sen blir det en väldigt isolering också då spanjorer inte gärna umgås över gränserna och är ganska reserverade för att vara sydlänningar,pratar man dessutom dålig eller ingen spanska alls kommer man bara umgås med andra svenskar och det är inte det roligaste och intelligentaste klientelet du hittar bland spaniensvenskar.

Att sola och bada  tröttnar man på fort, likaså titta på svt world som måste vara den sämsta tv kanalen i världen, därför är ett gott råd att skaffa dig sysselsättning annars kommer du dö av tristess på dessa orter eller gå ner dig i flaskan som många andra svenskar.

Fastighetskraschen har bara börjat i Spanien och då framförallt på Costa Blanca och Costa del sol....det kommer fall minst 30 % till då krisen inte nått Sverige och Tyskland på allvar.

Engelsmän och danskar där krisen tagit fart har försvunnit och nu jagar spanjorerna ryssar itsället som skall köpa deras bostäder

Det känns som att du generaliserar lite nu, men jag fattar också att det bakom generaliseringarna kan ligga ett uns av sanning. Jag känner mig dock inte avskräckt - inte alls. Nu borde jag inte börja gå till försvar, men känner ändå att jag vill nämna att jag sammantaget bott flera år utomlands (om än inte i svenskkoloni), varav fem månader i Madrid. Jag pratar rätt okej spanska och har haft med spanska jurister att göra tidigare, även det på spanska. Så jag är inte helt främmande inför landet eller språket, eller föeteelsen att behöva hitta rätt i ett nytt land. 

Just nu i vårt liv, några veckor (gärna så många som möjligt) om året vill vi veta att vi har en plats att rymma iväg till och som är vårt. Just nu känns solkusten lockande, svenskifierat eller ej.  
Svar på tråden Vill köpa hus i Spanien - hur gör jag? Och har vi råd?